4.389 lest ·
29 svar
4k lest
29 svar
Jeg får ikke ned veggen med motorsagen - hjelp!
Nei med det bladet kommer du til å måtte file på veggen resten av natten 
Stooore tenner skal det være isf, typ dobbelt så store og glissent som på en kapsag omtrent..
Stooore tenner skal det være isf, typ dobbelt så store og glissent som på en kapsag omtrent..
Jeg er skeptisk til at motorsaga ikke skal fungere.
Det ser jo ut som gran (eller furu?) og selv om den er tørr og tettvokst, vil en velslipt motorsag sannsynligvis ikke ha noe problem med å skjære seg gjennom.
Slip saga, et forslag er å få noen til å slipe den med en maskin og deretter kan du vedlikeholdsslipe den selv.
Det er greit å bryne saga ved hver tanking og en grundigere sliping etter saging.
/ATW
Ps Så at du har slipt saga nylig, men det trengs bare en spiker for at den skal bli sløv Ds
PPs Man kan trenge å slipe på de der piggene mellom tennene av og til, men med dem skal man være forsiktig da saga blir aggressiv om man sliper for mye DDs
Det ser jo ut som gran (eller furu?) og selv om den er tørr og tettvokst, vil en velslipt motorsag sannsynligvis ikke ha noe problem med å skjære seg gjennom.
Slip saga, et forslag er å få noen til å slipe den med en maskin og deretter kan du vedlikeholdsslipe den selv.
Det er greit å bryne saga ved hver tanking og en grundigere sliping etter saging.
/ATW
Ps Så at du har slipt saga nylig, men det trengs bare en spiker for at den skal bli sløv Ds
PPs Man kan trenge å slipe på de der piggene mellom tennene av og til, men med dem skal man være forsiktig da saga blir aggressiv om man sliper for mye DDs
Sist redigert:
Jeg var kanskje for feigArneTW skrev:
Men i morgen er det jeg som tester med sirkelsagen og tigersagen med nytt blad. Håper at jeg får ned veggen!
Det funker med alle verktøy som er nevnt i denne tråden. Jeg synes dog at det høres ut som at FruFridell ikke håndterer disse verktøyene daglig, og da er motorsagen det siste man forsøker med. Det er veldig lett å skade seg når man sager på denne måten, hvis man er uerfaren.
Stikksag med langt blad, tigersag med riktig blad, sirkelsag funker bra alle sammen og er relativt lette å bruke på en trygg måte.
Om FruFridell er oppvokst i skogen fellende furu og gran får hun unnskylde og ta nye tak med motorsagen.....
Det er jo uansett den raskeste måten.....
Stikksag med langt blad, tigersag med riktig blad, sirkelsag funker bra alle sammen og er relativt lette å bruke på en trygg måte.
Om FruFridell er oppvokst i skogen fellende furu og gran får hun unnskylde og ta nye tak med motorsagen.....
Bosch har et par blader til tigersag som fungerer utmerket til jobber liknende dette. De er kombinert tre- og metallblad. Hvis du kjøper et rent treblad og kjører inn i en spiker så er det bladet dårlig...
Bare et tips.
Bare et tips.
Er du helt sikker på at det ikke er en bærende vegg så bruk tigersagen.frufridell skrev:Skal ta ned noen vegger i det nye huset. I kveld sa jeg til mannen at han måtte ta ansvar for barna slik at jeg kunne dra av gårde og begynne. Siden det er tømmer-/plankvegger tenkte jeg at det burde jo fungere med motorsag....
Tjena hei hva jeg tok feil! Prøvde både med elsagen og den vanlige, det var som å kjøre sverdene i fjell. Eller, ja nesten i alle fall. Et lite risp på en planke ble det. Innså med en gang at dette ikke kommer til å fungere.
Hva gjøre?Tigersag?!
Dro hjem igjen og lette gjennom boden og fant noe som heter Milwaukee Sawzall og veier bly! Noen som tror at den kan klare veggene? Har aldri brukt tigersag før, noen bruksanvisningstips ville vært velkomne! Hvordan vet jeg forresten at bladet er til for tre?
Noen som har en annen idé om hvordan jeg får ned veggene? Ikke si kubein bare for det har jeg prøvd, og dynamitt vil jeg ikke teste.
Et lite bilde av den tålige veggen vedlegges!
Milwaukee er etter min mening den beste sagen, men du må ha nye og riktige blader. I ditt tilfelle med bare den veggen så holder det med noen lavbudsjettsblader.
En nypende sirkelsag med rykende motor bør du unngå.
Kapp en planke om gangen, omtrent i midten og riv bort den deretter med et kraftig brekkjern om du har. Så tar du neste og neste og neste og så en øl når du er ferdig
Gamle plankvegger er litt kranglete av og til, men de kommer ned. Jeg har sänket flere.
MathiasS skrev:Jeg synes imidlertid det høres ut som at FruFridell ikke håndterer disse verktøyene daglig, og da er motorsagen det siste man prøver med. Det er veldig lett å skade seg når man sager på denne måten, hvis man er uvant.
Hvis FruFridell er oppvokst i skogen fellende furu og gran, får hun unnskylde og ta nye tak med motorsagen.....Det er jo uansett den raskeste måten.....
Jo, jeg er faktisk oppvokst i "skogen", men håndterer ikke motorsager mer enn et par ganger i uken....og da kun for "enklere" oppdrag, typisk felling/kapning. Ville ikke på noen måte kalle meg ekspert dog. Tigersag derimot har jeg aldri brukt, sirkelsag kun på vannrette objekter.
....antar at jeg var for feig rett og slett.
Men nå skal jeg ringe dyre butikken i nærliggende småsted og sjekke om de har blad!
Kommer antageligvis tilbake i kveld med resultat...hvis jeg ikke har rodet det til noe fryktelig.
YES! Nå j-vlar har det tigersagdes i vegger! Det var en fullstendig fryd å sette bladet i veggen. Som å skjære smør med en varm kniv!
Kunne ikke holde meg til kvelden uten var bare nødt til å prøve etter at jeg hadde vært og kjøpt nye blader, samt unbrakonøkler i tommer! Hadde med meg 3-åringen som ikke direkte satte pris på når mamma gikk løs på veggene. I hvert fall ikke før hun oppdaget at man kunne leke TV i et av hullene!
Som vanlig kjære forum, TAKK for alle tips og råd!
Legger med et lite bildbevis, i kveld forsvinner også resten!
Eneste forklaringen jeg kan tenke meg på at motorsagen ikke klarte å ta seg gjennom veggen, var at du prøvde å lage et hull langs med fibrene istedenfor på tvers av fibrene. Skal man kløyve med motorsag vil jeg minnes at det kreves en annen type kjede.
Jeg testet begge variantene, og nå i ettertid kan jeg vel konstatere at jeg kanskje feiget litt ut. Hadde jeg tatt i, så hadde det vel kanskje gått...joflopp skrev:
Reglene derimot likte ikke tigersagen, men motorsagen kuttet dem galant!
Klikk her for å svare