6.963 lest ·
28 svar
7k lest
28 svar
Jeg er tydeligvis dum i hodet så hjelp!
Men vent her - du fylte altså et hull med en hel tube latexfog akkurat i dusjområdet?
Dette er et større problem enn de to mulige muggflekkene som du fant bak garderoben i den andre tråden, om det ikke er relatert selvsagt.
Det er ikke så bra fra et fuktsikkerhetsperspektiv, du burde virkelig få hjelp, som en nødløsning post på forumet, men da helst før en slik "tiltak" utføres. Det ville være bra å få vite hvorfor det "trekker" fra disse hullene du har funnet i huset.
/A
Dette er et større problem enn de to mulige muggflekkene som du fant bak garderoben i den andre tråden, om det ikke er relatert selvsagt.
Det er ikke så bra fra et fuktsikkerhetsperspektiv, du burde virkelig få hjelp, som en nødløsning post på forumet, men da helst før en slik "tiltak" utføres. Det ville være bra å få vite hvorfor det "trekker" fra disse hullene du har funnet i huset.
/A
Som sagt skulle dette bli ordentlig fikset måtte jeg ha revet golvet og satt inn en ny sponplate, noe som ville ha medført nytt bad også, noe jeg ikke har råd til. Denne skaden har jeg kontroll på da en besiktningsmann har sett på det og det fantes en "gul" fuktindikering rett etter at man har dusjet, dusjen har vært avstengt og tom i fire uker den fuktindikeringen er borte.
Ser man på tegningene av huset, finnes det utsug for radon bak den veggen, antakelig derfor det trekker. Har spurt en fuktekspert via mail om dette og fikk til svar at siden ingen fuktindikering finnes er jo en nødløsning å fylle hullet med våtromssilikon så man forhindrer ny fukt fra å komme inn.
Ser man på tegningene av huset, finnes det utsug for radon bak den veggen, antakelig derfor det trekker. Har spurt en fuktekspert via mail om dette og fikk til svar at siden ingen fuktindikering finnes er jo en nødløsning å fylle hullet med våtromssilikon så man forhindrer ny fukt fra å komme inn.
Jeg ville ha det tett, og siden det antagelig er et hull som går rett gjennom sponplaten så har sikkert mye silikon rent ned bak platen før det faktisk begynte å feste seg i hullet. Silikon er jo ikke noe farlig, det kommer jo liksom ikke til å skade sponplaten.mlkjhr skrev:
Jeg er mer forundret over hvordan forrige eier tenkte, for ser man på tegninger og hva for dritt han har latt være igjen i boden, så har det sittet en dusjkabinett montert der, festet til den passer nøyaktig til hullet, så hvordan tenkte de ja vi fjerner dusjkabinettet, lar et hull bli igjen i veggen som vi dusjer i, og lar vann renne inn i veggen, det er jo helt greit!
Og forrige eier var alkis og misbruker så han tenker kanskje ikke, men dusjkabinettet har vært fjernet før han kjøpte huset i fjor, så de eierne som fjernet det er de som har tapetsert om hele leiligheten, så jeg lurer jo på hvordan de tenkte? Det er en katastrofeløsning om noe...
Hva man kunne gjøre ifølge fuktekspert og et baderomsfirma som jeg har hørt meg for er å enten fylle igjen det med silikon eller sveise en liten bit plastmatte over, begge metodene var typ like dårlige bortsett fra at sveise koster litt mer. Å tette hullet ville være helt greit så lenge man ikke får en fuktindikering, får man ingen fuktindikering så er jo veggen tørr og man lukker ikke inn noen fukt. Fuktmåling er gjort før hullet ble tettes.
En korrekt reparasjon er å bytte den sponplaten, men da bryter jeg tettesjiktet i skjøter og da må jeg legge nytt tettesjikt, og man får ikke ha to forskjellige tettesjikt i bad, så da må hele badet gjøres om, og jeg får ikke bytte tettesjikt uten å bytte sluker til gjeldende standard. Hvilket går på 100 tusen penger jeg definitivt ikke har nå som student men som kan spares opp ganske lett om 2 år da jeg har jobb.
Å fylle igjen et hull når det ikke er noe bak kan være litt vanskelig. Et tips er slik:
Skaff en liten bit tre, en bit list eller så, som akkurat går inn gjennom hullet. Knytt en snor på midten av trebiten, stryk på lim og trykk den inn gjennom hullet så den henger i snoren på innsiden. Så drar du i snoren så du får press mot innsiden av veggen. Behold presset til limet har tørket.
Nå har du en bunn i hullet som du kan silikonere mot.
Skaff en liten bit tre, en bit list eller så, som akkurat går inn gjennom hullet. Knytt en snor på midten av trebiten, stryk på lim og trykk den inn gjennom hullet så den henger i snoren på innsiden. Så drar du i snoren så du får press mot innsiden av veggen. Behold presset til limet har tørket.
Nå har du en bunn i hullet som du kan silikonere mot.
Klikk her for å svare