U
Det er heller ikke bare å sette opp en bjelke.
Eventuell bjelke må være avlastet på stolper som i sin tur må stå på noe som klarer å bære punktlastene.

Det dere har gjort krever byggetillatelse (endring av bærende konstruksjon).

• Liker
matsgran og 17 andre
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Aha! Så øvrige vegger er altså ikke med på tegningen? Det var som ... En slik tegning på en vanlig villa, har jeg aldri sett tidligere. Da er det bare å ignorere min gallimatias.

Minnie
Nei, seksjonstegningen viser bare bærende vegger. Tegningene man ser ovenfra viser alle vegger, så når man skal rive ting er det seksjonstegningen man trenger.

Så må man vite at i gamle hus kan hvilke som helst vegger være mer eller mindre bærende. Særlig tykke plankevegger.

En enkel (men under visse omstendigheter risikabel!) test hvis man er usikker, er å håndsage av bjelken eller planken man vil fjerne. Hvis sagen klemmer seg fast, er det en bærende bjelke/planke. Da må den på en eller annen måte erstattes.

• Liker
L8ttas og 9 andre
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nei, seksjons tegningen viser bare bærende vegger.
Tegningene man ser ovenfra viser alle vegger, så når man skal rive ting er det seksjons tegningen man trenger.

Deretter må man vite at i gamle hus kan hvilke som helst vegger være mer eller mindre bærende. Spesielt tykke plankvegger.

En enkel (men under visse omstendigheter risikabel!) test hvis man er usikker, er å håndsage av bjelken eller planken man vil fjerne. Hvis sagen kiler seg fast er det en bærende bjelke/planke. Da må den på en eller annen måte erstattes.
jeg pleier å prøve å "bøye" dem, føles det som om de er under trykk lar man de være, føles de slappe så kapper man

• Liker
  • Haha
Mrjayser og 5 andre
  • Laddar…
Et vanskelig råd da det finnes ulike lasttilfeller.

For eksempel kjellermurer som ikke er bærende for vertikale laster, men for å motvirke jordtrykket. Eller i TS tilfelle der støttebeina kanskje får merkbar last først ved snø på taket.

• Liker
matsgran og 18 andre
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nei, sektionsritningen viser bare bærende vegger.
Tegningene man ser ovenfra viser alle vegger, så når man skal rive ting er det sektionsritningen man trenger.

Deretter må man vite at i gamle hus kan hvilke som helst vegger være mer eller mindre bærende. Særlig tykke plankvegger.

En enkel (men under visse omstendigheter risikabel!) test om man er usikker er å håndsage av regelen eller planken man vil fjerne. Om sagen klemmer fast er det en bærende regel/planke. Da må den på en eller annen måte erstattes.
Anna_H Anna_H skrev:
Tegningene man ser ovenfra viser alle vegger, så når man skal rive ting er det sektionsritningen man trenger.

Deretter må man vite at i gamle hus kan hvilke som helst vegger være mer eller mindre bærende. Særlig tykke plankvegger.

En enkel (men under visse omstendigheter risikabel!) test om man er usikker er å håndsage av regelen eller planken man vil fjerne. Om sagen klemmer fast er det en bærende regel/planke. Da må den på en eller annen måte erstattes.
Anna_H Anna_H skrev:

Er det virkelig slik at sektionsritningen viser bærende vegger?
Det blir litt risikabelt ettersom ikke alle bærende vegger alltid er med, så kan jo en sektionsritning variere avhengig av hvor et sted i huset seksjonen er tatt!
Jeg er usikker på om det er slik, men er ingen konstruktør!

I akkurat dette tilfellet er det ingen tvil med typen av takstol, men generelt?

Sist redigert:
  • Liker
  • Haha
Paco64 og 3 andre
  • Laddar…
Rolig og fin nå TS, det ordner seg!

Mata ikke 4-åringen for mye nå bare..

• Haha
  • Liker
orienterarn og 11 andre
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Er det virkelig sånn at snittetegningen viser bærende vegger?
Blir litt vanskelig fordi ikke alle bærende vegger alltid er med, og så kan en snittetegning variere avhengig av hvor i huset snittet er tatt!
Jeg er tvilende til at det er sånn, men jeg er ingen konstruktør!
Det er ramverkstakstol med forhøyet veggliv, det finnes liksom ingen tvil når det gjelder spørsmålet om veggene var bærende. Det skal også være stabiliserende stag inni kaldloftet med den takstoltypen.

• Liker
helrob og 13 andre
  • Laddar…
W witten skrev:
Det er rammeverkstakstol med forhøyet veggliv, det finnes liksom ingen grunn til å tvile når det gjelder spørsmålet om veggene var bærende. Det skal også finnes stabiliserende stag inni kaldtloftet med den takstoltypen.
det vet jeg, i dette tilfelle er det ingen tvil den typen av takstol krever jo støtteben men jeg mener generelt

• Liker
orienterarn
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Et vanskelig råd da det finnes ulike lastfall.

For eksempel kjellervegger hvis formål ikke er bærende for vertikale laster men for å motvirke jordtrykket. Eller i TS tilfelle der støttebena kanskje får merkbar last først ved snø på taket.
Jepp. Men ikke mer vanskelig enn å kutte og se om sagen setter seg fast :)

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
En tanke, burde ikke støttebena være innenfor veggen som er igjen i rommet?
Pleier man ikke kunne se hvordan møtet der overrammen og underrammen møtes i en kattvind?

• Under renovering med synlige støtteben og en veggtegning som viser deres plassering.
  • Liker
  • Haha
Öckeröhus og 5 andre
  • Laddar…
Vi har trodd at det er ytterveggen vi ser på bildet, er det ikke det?

• Liker
Mrjayser og 3 andre
  • Laddar…
Magnus E K
Taketa skal tåle snølast og også vindlast. Håper huset ikke står i Skåne.

• Liker
orienterarn og 1 annen
  • Laddar…
W witten skrev:
Vi har trodd at det er ytterveggen vi ser på bildet, er det ikke det?
Jo, det skal være 2.3 i takhøyde og da burde de opptegnede støttebena ha vært bra mye høyere enn veggen på bildet.

• Liker
  • Haha
Mrjayser og 5 andre
  • Laddar…
D degi skrev:
Hallå!

Vi har köpt ett 50-tals trähus som vi har renoverat.
En sak vi har gjort är att ta bort kattvindarna för att få "större rum"

MEN

När man går på övervåningen så "dunsar" det väldigt mycket. (gjorde inte det tidigare)
Desto närmre den rivna kattvindsväggen man kommer, desto mer dunsar det.
(det dunsar när min 4åring går där uppe och vi sitter nere, alltså väldigt känsligt)

Balkarna som går är väldigt rejäla, jag provade att lägga ännu fler reglar i mellan, men det funkade inte.
Nu börjar jag tro att kattvindarnas väggar hade en funktion som Tröck ned den balken som går längst huset långsida och därmed gjorde det "stumt"

På de ställen vi har kvar kattvindarna så är golvet Prima.
Någon som har erfarit samma?

Min tanke är i så fall att sätta upp ett par feta reglar som "pressar ned" denna balk vid väggsidorna.

Eller har något ett tips?
Skulle vara väldigt tacksam för det.

Här är en bild när golvet är öppet, och gröna sträcket är där kattvinden var tidigare.
D degi skrev:
Hallå!

Vi har köpt ett 50-tals trähus som vi har renoverat.
En sak vi har gjort är att ta bort kattvindarna för att få "större rum"

MEN

När man går på övervåningen så "dunsar" det väldigt mycket. (gjorde inte det tidigare)
Desto närmre den rivna kattvindsväggen man kommer, desto mer dunsar det.
(det dunsar när min 4åring går där uppe och vi sitter nere, alltså väldigt känsligt)

Balkarna som går är väldigt rejäla, jag provade att lägga ännu fler reglar i mellan, men det funkade inte.
Nu börjar jag tro att kattvindarnas väggar hade en funktion som Tröck ned den balken som går längst huset långsida och därmed gjorde det "stumt"

På de ställen vi har kvar kattvindarna så är golvet Prima.
Någon som har erfarit samma?

Min tanke är i så fall att sätta upp ett par feta reglar som "pressar ned" denna balk vid väggsidorna.

Eller har något ett tips?
Skulle vara väldigt tacksam för det.

Här är en bild när golvet är öppet, och gröna sträcket är där kattvinden var tidigare.
Dom väggarna lär vara bärande. Du bör åtgärda snarast och be för att det inte kommer mycket snö innan du fixat det.

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Årsaken til at det dunker i gulvet er at du har forlenget spennvidden på bjelkelaget og dermed får svikt. Støttebena fungerer nemlig også som opplag (hengestag) for gulvbjelkene. I et rammeverk samspiller alt på flere forskjellige måter.

• Liker
Cruzze og 28 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.