173.124 lest ·
223 svar
173k lest
223 svar
Jeg har revet kottet nå dunker det i hele huset
U
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
· 2 806 innlegg
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
- 2.806 innlegg
Det er heller ikke bare å sette opp en bjelke.
Eventuell bjelke må være avlastet på stolper som i sin tur må stå på noe som klarer å bære punktlastene.
Det dere har gjort krever byggetillatelse (endring av bærende konstruksjon).
Eventuell bjelke må være avlastet på stolper som i sin tur må stå på noe som klarer å bære punktlastene.
Det dere har gjort krever byggetillatelse (endring av bærende konstruksjon).
Nei, seksjonstegningen viser bare bærende vegger. Tegningene man ser ovenfra viser alle vegger, så når man skal rive ting er det seksjonstegningen man trenger.Minnie Mesola skrev:
Så må man vite at i gamle hus kan hvilke som helst vegger være mer eller mindre bærende. Særlig tykke plankevegger.
En enkel (men under visse omstendigheter risikabel!) test hvis man er usikker, er å håndsage av bjelken eller planken man vil fjerne. Hvis sagen klemmer seg fast, er det en bærende bjelke/planke. Da må den på en eller annen måte erstattes.
jeg pleier å prøve å "bøye" dem, føles det som om de er under trykk lar man de være, føles de slappe så kapper manAnna_H skrev:
Nei, seksjons tegningen viser bare bærende vegger.
Tegningene man ser ovenfra viser alle vegger, så når man skal rive ting er det seksjons tegningen man trenger.
Deretter må man vite at i gamle hus kan hvilke som helst vegger være mer eller mindre bærende. Spesielt tykke plankvegger.
En enkel (men under visse omstendigheter risikabel!) test hvis man er usikker, er å håndsage av bjelken eller planken man vil fjerne. Hvis sagen kiler seg fast er det en bærende bjelke/planke. Da må den på en eller annen måte erstattes.
Et vanskelig råd da det finnes ulike lasttilfeller.
For eksempel kjellermurer som ikke er bærende for vertikale laster, men for å motvirke jordtrykket. Eller i TS tilfelle der støttebeina kanskje får merkbar last først ved snø på taket.
For eksempel kjellermurer som ikke er bærende for vertikale laster, men for å motvirke jordtrykket. Eller i TS tilfelle der støttebeina kanskje får merkbar last først ved snø på taket.
Anna_H skrev:
Nei, sektionsritningen viser bare bærende vegger.
Tegningene man ser ovenfra viser alle vegger, så når man skal rive ting er det sektionsritningen man trenger.
Deretter må man vite at i gamle hus kan hvilke som helst vegger være mer eller mindre bærende. Særlig tykke plankvegger.
En enkel (men under visse omstendigheter risikabel!) test om man er usikker er å håndsage av regelen eller planken man vil fjerne. Om sagen klemmer fast er det en bærende regel/planke. Da må den på en eller annen måte erstattes.
Anna_H skrev:
Tegningene man ser ovenfra viser alle vegger, så når man skal rive ting er det sektionsritningen man trenger.
Deretter må man vite at i gamle hus kan hvilke som helst vegger være mer eller mindre bærende. Særlig tykke plankvegger.
En enkel (men under visse omstendigheter risikabel!) test om man er usikker er å håndsage av regelen eller planken man vil fjerne. Om sagen klemmer fast er det en bærende regel/planke. Da må den på en eller annen måte erstattes.
Er det virkelig slik at sektionsritningen viser bærende vegger?Anna_H skrev:
Det blir litt risikabelt ettersom ikke alle bærende vegger alltid er med, så kan jo en sektionsritning variere avhengig av hvor et sted i huset seksjonen er tatt!
Jeg er usikker på om det er slik, men er ingen konstruktør!
I akkurat dette tilfellet er det ingen tvil med typen av takstol, men generelt?
Sist redigert:
Rolig og fin nå TS, det ordner seg!
Mata ikke 4-åringen for mye nå bare..
Mata ikke 4-åringen for mye nå bare..
Det er ramverkstakstol med forhøyet veggliv, det finnes liksom ingen tvil når det gjelder spørsmålet om veggene var bærende. Det skal også være stabiliserende stag inni kaldloftet med den takstoltypen.E egge80 skrev:
det vet jeg, i dette tilfelle er det ingen tvil den typen av takstol krever jo støtteben men jeg mener genereltW witten skrev:
Jepp. Men ikke mer vanskelig enn å kutte og se om sagen setter seg fastmexitegel skrev:
D degi skrev:Hallå!
Vi har köpt ett 50-tals trähus som vi har renoverat.
En sak vi har gjort är att ta bort kattvindarna för att få "större rum"
MEN
När man går på övervåningen så "dunsar" det väldigt mycket. (gjorde inte det tidigare)
Desto närmre den rivna kattvindsväggen man kommer, desto mer dunsar det.
(det dunsar när min 4åring går där uppe och vi sitter nere, alltså väldigt känsligt)
Balkarna som går är väldigt rejäla, jag provade att lägga ännu fler reglar i mellan, men det funkade inte.
Nu börjar jag tro att kattvindarnas väggar hade en funktion som Tröck ned den balken som går längst huset långsida och därmed gjorde det "stumt"
På de ställen vi har kvar kattvindarna så är golvet Prima.
Någon som har erfarit samma?
Min tanke är i så fall att sätta upp ett par feta reglar som "pressar ned" denna balk vid väggsidorna.
Eller har något ett tips?
Skulle vara väldigt tacksam för det.
Här är en bild när golvet är öppet, och gröna sträcket är där kattvinden var tidigare.
Dom väggarna lär vara bärande. Du bör åtgärda snarast och be för att det inte kommer mycket snö innan du fixat det.D degi skrev:Hallå!
Vi har köpt ett 50-tals trähus som vi har renoverat.
En sak vi har gjort är att ta bort kattvindarna för att få "större rum"
MEN
När man går på övervåningen så "dunsar" det väldigt mycket. (gjorde inte det tidigare)
Desto närmre den rivna kattvindsväggen man kommer, desto mer dunsar det.
(det dunsar när min 4åring går där uppe och vi sitter nere, alltså väldigt känsligt)
Balkarna som går är väldigt rejäla, jag provade att lägga ännu fler reglar i mellan, men det funkade inte.
Nu börjar jag tro att kattvindarnas väggar hade en funktion som Tröck ned den balken som går längst huset långsida och därmed gjorde det "stumt"
På de ställen vi har kvar kattvindarna så är golvet Prima.
Någon som har erfarit samma?
Min tanke är i så fall att sätta upp ett par feta reglar som "pressar ned" denna balk vid väggsidorna.
Eller har något ett tips?
Skulle vara väldigt tacksam för det.
Här är en bild när golvet är öppet, och gröna sträcket är där kattvinden var tidigare.
Årsaken til at det dunker i gulvet er at du har forlenget spennvidden på bjelkelaget og dermed får svikt. Støttebena fungerer nemlig også som opplag (hengestag) for gulvbjelkene. I et rammeverk samspiller alt på flere forskjellige måter.