173.124 lest ·
223 svar
173k lest
223 svar
Jeg har revet kottet nå dunker det i hele huset
Når jeg ser på tegningen ser det ut som at du har knevegger på begge sider av huset som senere har blitt revet?
Dermed har du ingen støtte i det hele tatt?
Bortsett fra den bærende funksjonen kneveggene har, bidrar de også til et varmere hus. Det går med fordel an å legge inn litt isolasjon i disse. Da vi, eller rettere sagt snekkene, rev deler av vår knevegg for å bygge ut en ark, merket jeg at temperaturen ble betydelig kaldere i det nye rommet, der det ikke lenger finnes noen knevegg, men i stedet et stort rom med tre yttervegger og store vinduer.
Om jeg var deg ville jeg så snart som mulig ringe rundt til byggfirmaer for å se om de kan hjelpe deg med å gjenopprette eller finne en annen løsning.
Lykke til!
Dermed har du ingen støtte i det hele tatt?
Bortsett fra den bærende funksjonen kneveggene har, bidrar de også til et varmere hus. Det går med fordel an å legge inn litt isolasjon i disse. Da vi, eller rettere sagt snekkene, rev deler av vår knevegg for å bygge ut en ark, merket jeg at temperaturen ble betydelig kaldere i det nye rommet, der det ikke lenger finnes noen knevegg, men i stedet et stort rom med tre yttervegger og store vinduer.
Om jeg var deg ville jeg så snart som mulig ringe rundt til byggfirmaer for å se om de kan hjelpe deg med å gjenopprette eller finne en annen løsning.
Lykke til!
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Før man roper herregud så må man jo spørre seg hva som ble fjernet og hvordan satt de fast? Finnes lignende rom som er bygget kun for å få normale vegger. Trenger ikke i det hele tatt handle om at noe bærende har forsvunnet. Virkets dimensjoner i det som ble revet er jo altså ganske interessant.
I forrige huset hadde vi kattvinduer som ble revet en gang og erstattet med en vegg midt i rommet i stedet. Hadde snekker/konstruktør over for andre ting og spurte nettopp om dette, og i mitt tilfelle var nettopp den nye veggen bærende i stedet for kattvinduer. Så det ene eller det andre mente han trengtes der, men alle hus er forskjellige.
Medlem
· Västergötland
· 140 innlegg
Dunsingen eller svikten er vel mer av et innemiljøspørsmål. Det er usannsynlig at bjelkelaget skades eller går av. Jo da, du kan få en permanent svakk osv, men sannsynligvis ingen strukturell problem. Mer alvorlig er det vel om takbæringen er påvirket. Som du allerede har fått forslag om, så få hjelp av en konstruktør, ikke snekker, men en ekte ingeniør som kan regne på lastene. Hold unna all snø.
Ettersom ts har postet tegningene i tråden så vet vi at de var bærende i ts hus...S Stefan1972 skrev:
Du har altså ikke sett tegningene ts postet i tråden?S Stefan1972 skrev:Før man roper herregud, bør man jo spørre seg hva som ble fjernet og hvordan satt de fast? Finnes lignende rom som er bygd kun for å få normale vegger. Trenger ikke i det hele tatt handle om at det har forsvunnet noe bærende. Dimensjonene på treverket i det som er revet, er altså ganske interessant.
Det skulle jo eventuelt kunne løses med skikkelige bjelker opp og ned festet i takstolen direkte, så vertikale bjelker på et par steder, ordentlig større dimensjon enn tidligere stendere, for å beholde den bærende funksjonen, men allikevel et åpnere rom. Men eksakt dimensjonering rundt dette må du ta med en konstruktør.
De tegningene viser bare veggene. Om de er bærende eller ikke, vet vi ikke. Så om husets stabilitet påvirkes uten å kjenne til hvilke dimensjoner som er brukt, forblir det bare en gjetning.Nissens skrev:
Min egen høyst amatørmessige gjetning er at risikoen for snølastskader er små med tanke på takets bratte helling.
Ts. kan sikkert selv gjøre en nogenlunde kvalifisert gjetning basert på hvordan de fjernede veggene var dimensjonerte og hvordan de var forankret.
Minnie
Som amatør kan man ofte erstatte konstruktøren ved å overdimensjonere a'la "herredjævlar".Johanbogg skrev:
Det skulle jo eventuelt gå å løse med skikkelige bjelker opp og nedtil festet i takstolen direkte, så vertikale bjelker på et par steder, ordentlig større dimensjon enn tidligere lekter, for å opprettholde den bærende funksjonen men likevel få et mer åpent rom. Men nøyaktig dimensjonering rundt dette må du ta med en konstruktør.
Minnie
Minnie Mesola skrev:
Jepp men jeg vil ikke anbefale det da jeg ikke vet om personen i spørsmålet anser typ 45x90 som overdimensjonerende.
jeg mener jeg har sett folk bygge gjerder med lekter som stolper
Det der er sektionsritningen som viser hvilke vegger som er bærende og som ikke kan/får fjernes uten videre. Det jeg har markert med rødt er kattvindveggene. De er altså bærende.D degi skrev:
Man kan sette inn en limtredrager i stedet for de loddrette stenderne, men den blir ganske kraftig. Det krever dessuten konstruksjonsberegning og byggemelding.

Enkleste løsning:
Sett tilbake stenderne og kle dem inn. Rommet kan fortsatt brukes.
Eksempel på hvordan det ser ut på en tidligere loft på Kasernhöjden i Karlstad:
https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/varmlands-lan/karlstad/kasernhojden/kasernhojden-13a/#bilder
Aha!Anna_H skrev:
Så øvrige vegger er altså ikke med på tegningen? Det var som ... En slik tegning på en vanlig villa, har jeg aldri sett tidligere. Da er det bare å ignorere min gallimatias.
Minnie