Kjøpte for ca 1 år siden et hus med kjeller fra 76. Har drenert om samt brukt Platon Extra + deres dreneringsplater av type frigolit (isolerer ca 20 cm tykke) utenpå platon. Nå er jeg på innsiden og får ulike svar hele tiden. Kjelleren så slik ut før jeg begynte å rive, Gips-plast-isolasjon mot betongblokk - stående trestendere med 2-3 cm spalte mot betong, gulvavstiver av tre som hadde sugd litt fukt, derav litt lukt.

Nå har jeg revet bort gips-plast-isolasjon, Tatt bort gulvavstiveren av tre og byttet den mot metall.

Hva jeg kan se så har ikke de stående trestenderne blitt rammet av noen fukt så jeg tenkte å beholde disse. (brukt fuktmåler) Betongveggen har blitt behandlet med Japes Mögelfri og det fjernet lukt som var igjen i betongen.

Kan jeg gjøre som jeg har gjort? Beholde alt utenom gulvavstiveren som jeg har byttet mot metall. Sette inn 45 isolasjon mellom stenderne i stedet for 70 som satt før, lage en stopp mellom stenderne med hønsenettingstrimler så ikke isolasjonen kan ligge mot betongveggen (luftspalte) for så å sette på gips igjen (Ingen plast).

Jeg vet at det anbefales stående metallstendere, men tenkte at det ikke er nødvendig da de som er har klart seg siden 76 samt at alt er nytt utvendig, + at jeg sparer litt penger :).

Plzzzzzzz svar :)

Best er å ikke isolere annet enn det du allerede har gjort på utsiden. Puss veggen og på den måten la den puste det den vil.

mm men blir litt triveligere sånn her akkurat i kjellerstua tenkte jeg.. i de andre rommene vurderer jeg puss ...

Sist redigert:
Med dine tanker om å spare/gjenbruke materiale så hadde jeg satt en metallprofil mot gulvet og deretter kan du sette dine trelekter og så også overliggeren mot taket i tre, men hadde ikke puttet i noen isolasjon. Du har jo allerede 200mm celleplast på utsiden.

IKKE isolering/plast av de kjellerveggene som er UNDER bakkenivå!

Isoleringen gjøres på utsiden av veggen med Pordrän/Isodrän eller lignende.

Så om jeg bytter gulv regelen til plåt og sparer vegg reglene i tre så er det greit. Og så bare gips på dette.

Ja det kan du gjøre,

Jeg skal gjøre en del av mine kjellervegger, men jeg skal kaste på litt puss og glatte ut til en halvjevn overflate, deretter tegne ut falsk stein i forskjellige formater og så silikatmaling ...

kan du eller noen forklare hvorfor du har lagt platon og deretter isolasjonen utenpå.. får du ingen kjølende luftspalte mellom vegg og isolasjon???

Vet faktisk ikke . men det jeg vet er at det må være mye vanskelig for fukt å ligge mot betongen nå ...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.