Hei, skal bygge en isolert kasse, innermål 900*600, for batterier solcelle. Kassen skal plasseres i beskyttet miljø under tak i en uisolert låve. Temperaturintervallet for batteriene er -10/50 grader C.
Vi har en Frostguard 200w og det vil bli trukket strøm til kassen. Har tilgang til tynn mdf. Så jeg trenger hjelp med et forslag/tegning på hvordan jeg skal bygge kassen! Ventilasjonsåpninger? Isopor, hvordan fester man den, finnes det bedre alternativer? Doble lag av mdf med isopor mellom? Generelt fingernem men absolutt ingen snekker!
Vi har en Frostguard 200w og det vil bli trukket strøm til kassen. Har tilgang til tynn mdf. Så jeg trenger hjelp med et forslag/tegning på hvordan jeg skal bygge kassen! Ventilasjonsåpninger? Isopor, hvordan fester man den, finnes det bedre alternativer? Doble lag av mdf med isopor mellom? Generelt fingernem men absolutt ingen snekker!
Frigolit kan du faktisk lime, men nesten bare med trelim. Det og "super epoxy". Den står inne så vanlig "Casco trelim brun flaske" blir bra. Du skjærer til og limer frigoliten når trekassen er klar.T Tolle1234 skrev:Hei, skal bygge en isolert kasse, innermål 900*600, for batterier solenergi. Kassen skal plasseres i beskyttet miljø under tak i en uisolert låve. Temperaturintervallet for batteriene er -10/50 grader C.
Vi har en Frostguard 200w og det vil bli trukket strøm til kassen. Har tilgang til tynn mdf. Så jeg trenger hjelp med et forslag/tegning hvordan jeg skal bygge kassen! Ventilasjonshull? Frigolit, hvordan fester man den, finnes det bedre alternativer? Doble lag av mdf med frigolit imellom? Generelt hendig men absolutt ingen snekker!
Så lager du et ytre mdf-lag, frigolit innenfor, og en (løs?) mdf-plate i bunnen for batteriene å stå på. Trenger nok ikke indre mdf-sider for du skal vel ikke skrangle rundt der, bare sette ned batteriene.
Blybatterier trenger lufthull.
Mus liker å gnage på frigolit og de liker å titte inn i lufthull. Og (relativt) varmt er det der også, blir veldig fint å bo i i kulden! Finnes ofte mm-maskert stålnett på byggevarehusene for lufthullene.
Kan være bra om du har et par tre lekter (45x45?) eller bjelker som kassen står på, fritt fra gulvet. Da kan du komme til å løfte den om ikke annet.
Frostvakten må nok monteres på en egen bjelke et stykke fra frigoliten.
Og en indre mdf-plate å feste armaturer på. Om du ikke har bjelker (45x45?) i hjørnene å skru sammen platesidene med, så kan du feste indre mdf med lange skruer gjennom frigoliten til ytre mdf. Og klippe av det som stikker ut på utsiden.
Du kan kanskje droppe hengsler, de er vanskelige å linjere.
Så. En tegning i form av prat
Takk, en plan begynner å formes! Tenker doble plater med lekt 45x45 med friligolit i bunnen som jeg stabler opp med stein. Deretter en opp- og nedvendt kasse som du beskrev. Håndtak på utsiden for å kunne løfte av. En lufteventil kanskje i overkant og mdf-plate på en innerside for frostvakten. Litt usikker på om det er risiko for kondens?F farbror j skrev:Friligolit kan man faktisk lime, men nesten bare med trelim. Det og "super epoxy". Den står inne så vanlig "Casco trelim brun flaske" blir bra. Du skjærer til og limer friligoliten når trekassen er klar.
Så lager du et ytre mdf-skall, friligolit innenfor, og en (løs?) mdf-plate i bunnen for batteriene å stå på. Trenger nok ikke indre mdf-sider for du skal vel ikke rasle rundt der, bare sette ned batteriene.
Blybatterier trenger luftehull.
Mus liker å gnage på friligolit og de liker å titte inn i luftehull. Og (relativt) varmt er det der også, blir veldig bra å bo i når det er kaldt! Det finnes ofte mm-masket stålnett på byggevarehusene for luftehullene.
Kan være bra om du har et par tre lekter (45x45?) eller lister som kassen står på, fritt fra gulvet. Da kan du komme til å løfte den om ikke annet.
Frostvakten må nok monteres på en egen list et stykke fra friligoliten.
Og en indre mdf-plate å feste armaturer på. Om du ikke har lekter (45x45?) i hjørnene å skru sammen platesidene med, så kan du feste indre mdf med lange skruer gjennom friligoliten til ytre mdf. Og klippe av det som stikker ut på utsiden.
Du kan kanskje droppe hengsler, de er vanskelige å linjere.
Så. En tegning i form av prat![]()
Et betydelig mindre arbeidsintensivt alternativ er vel å ta en brukt fryseboks, isolert, metall kledd og klar for bruk direkte. Et par ventilasjons hull for batteriene tar du lett opp med stikksag eller morakniv og eventuell frostvakt kan jo med letthet skrus på innsiden av boksen.T Tolle1234 skrev:Hei, skal bygge en isolert boks, innvendige mål 900*600, for batterier solenergi. Boksen skal plasseres i beskyttet miljø under tak i en uisolert låve. Temperaturintervallet for batteriene er -10/50 grader C.
Vi har en Frostguard 200w og det skal trekkes strøm til boksen. Har tilgang til tynn mdf. Så jeg trenger hjelp med et forslag/tegning på hvordan jeg skal bygge boksen! Ventilasjons hull? Styrofoam, hvordan fester man den, finnes det bedre alternativer? Doble skall av mdf med styrofoam imellom? Generelt hendig men absolutt ingen snekker!
Kondens fpr
Du kanskje skal lakke kassen hvis du er engstelig. Men logen står vel enda, uoppvarmet men godt ventilert gjennom 1-2 cm sprekker mellom bordene? Drypper det ikke fra den så burde ikke kassen bli våt heller. God idé med oppnedkasse. Ingen brukket rygg da. Men hvorfor støtte opp med stein? Naturstein er ujevn og gir punktlaster.
Lykke til uansett!
Kondens får du f.eks. ved værforandring fra kaldt til varmt og kassen er kald.T Tolle1234 skrev:
Du kanskje skal lakke kassen hvis du er engstelig. Men logen står vel enda, uoppvarmet men godt ventilert gjennom 1-2 cm sprekker mellom bordene? Drypper det ikke fra den så burde ikke kassen bli våt heller. God idé med oppnedkasse. Ingen brukket rygg da. Men hvorfor støtte opp med stein? Naturstein er ujevn og gir punktlaster.
Lykke til uansett!
Takk! Vi har jordgulv i den delen av låven/vognskjul så derfor steinplater.F farbror j skrev:Kondens fpr
Kondens får du f.eks. ved værskifte fra kaldt til varmt og boksen er kald.
Du kanskje skal lakkere boksen om du er engstelig. Men låven står vel enda, uoppvarmet men godt ventilert gjennom 1-2 cm glipper mellom plankene? Drypper det ikke fra den så burde ikke boksen bli våt heller. God idé med omvendt boks. Ingen brukket rygg da. Men hvorfor støtte opp med stein? Naturstein er ujevn og gir punktlaster.
Lykke til uansett!
Takk for innspill. Vi har sjekket målene på fryser, men det er ikke nok på høyden. Det får bli en isolert boks!F fribygg skrev:
Ja, det kunne kanskje fungere, men vi har det meste av materialet hjemme fra før, så vi bygger nok likevel. Trengte bare litt tips i tenkingen med isoporen, ventilasjon og frostvakten. Det er et litiumjernfosfatbatteri med en optimerer, og vi bygger i høyden, så frostvakten må også få plass.F fribygg skrev:
Tänker at ev oppvarming går å løse med en varmekabel i bunnen om det er trangt om plassT Tolle1234 skrev:
Klikk her for å svare