Er i ferd med å skaffe et batteri som supplement til solcelleanlegget mitt. Har imidlertid ikke plass innendørs, så det kommer til å stå utendørs.

Har hatt elektriker her for å sjekke at alt annet er i orden, men han hadde ingen ideer om boksen.

Batteriet vil stå på en terrasse mot yttervegg. Batteriet er ca. 60 x 30 x 120 cm (B x D x H). Det veier ca. 170 kg.

Noen som kan komme med noen tips og råd om hvor stor boksen trenger å være, hvilken type isolasjon, isopor eller vanlige veggisolasjonsplater? Mengde luft mellom batteri og isolasjon. Antar at batteriet også trenger å løftes litt opp fra terrassen slik at det er mulig å isolere under. En form for ben eller kanskje konsoller for å feste på veggen. Dog veldig tungt batteri. Kanskje man også skal montere frostvakt under?

Trengs det ventilasjon?

Har stilt spørsmålet til leverandøren også, men de synes ikke å være så vant til denne løsningen.

Takk nemlig for hvilken som helst info.

/ Håkan

Det avhenger jo selvfølgelig av et antall ulike faktorer.

Hvor bor du?
Hvor godt isolert er ytterveggen?
Har dere alltid varmt innendørs, eller er det kaldt i perioder?
Hvor mye varme produserer batteriet som minst og mest?
Hva står i bruksanvisningene (som skal følges)?

Hvis ingen varme produseres av batteriet kan man jo isolere så mye man vil, det kommer likevel til å bli yttertemperatur før eller senere. Hvis ikke veggen lekker gjennom tilstrekkelig med varme da...

• Liker
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Hei!

Du vil trenge en frostvakt du vil jo gjerne ha batteriet 10+ helst 15 ellers taper du ytelse og levetid.

Hadde jeg valgt, hadde jeg ikke hatt frostvakten under det blir vanskelig å bytte om det skulle trenges når batteriet er tungt og uhåndterlig.

Jeg hadde absolutt forberedt for ventilasjon det skal jo ikke bli for varmt heller :)

Jeg bor i Stockholms län (Värmdö) og det er et permanent hus bygget i 2008 som alltid er oppvarmet. Ganske godt isolert yttervegg, ca. 25 cm isolasjon. Hvis det kommer mye snø pleier den i alle fall ikke smelte nærmest veggen, så jeg tror husets lekkasje ikke er så mye å regne med. Nok best å dimensjonere etter at det ikke lekker i det hele tatt.

At jeg skal ha en frostvakt er gitt, det var mest plasseringen av den jeg lurte på, den skal vel i alle fall være langt nede, eller spiller det ikke så stor rolle i et såpass begrenset rom?

H haeh skrev:
Jeg bor i Stockholms län (Värmdö) og det er et permanent hus bygget i 2008 som alltid er oppvarmet. Ganske godt isolert yttervegg, ca. 25 cm isolering. Om det kommer mye snø pleier den uansett ikke å smelte nærmest veggen, så jeg tror husets lekkasje ikke er så mye å regne med. Nok best å dimensjonere etter at det ikke lekker i det hele tatt.

At jeg skal ha en frostvakt er gitt, det var mest plasseringen av den jeg funderte over, den skal vel uansett være langt nede, eller spiller det ikke så stor rolle i et såpass begrenset rom?
Vanskelig å si hvor mye det spiller rolle, best er jo å ha den lavt.

En ting du kanskje støter på er at batteriet krever ganske store rom i alle retninger ifølge sin manual. Som er relevant i veldig varme land men neppe i Sverige. Din kasse vil med andre ord bryte mot de installasjonskrav batteriprodusenten egentlig stiller.

Tenk på at frostvakten kan ha egne avstandskrav som kan skape problemer.

Bygde du boksen? Gikk det bra, hva valgte du å gjøre?
Vurderer samme løsning.

J
Bygg taket med møne. Sett en glødelampe under. Troligvis rekker én for å holde frosten borte. Trengs det, har du plass til å sette inn flere holdere til. På en båt pleier det å være nok med en glødelampe for å holde motorrommet over null. Motorrom er ikke så veldig godt isolerte. Obs, glødelampe, ikke LED eller annet.

Men! Du må planlegge for å kunne ventilere ut varmen også, igjen blir mønet bra for en ventil og en vifte.

Jeg antar at vi ikke snakker om hydrogengass-produserende batteri-kjemi, men hvis du gjør det, tenk på det også. Eller, finn ut om ventilasjon kreves for batteriet ditt.

TomtenHusson TomtenHusson skrev:
Bygget du boksen? Gikk det bra, hva gjorde du for valg?
Vurderer samme løsning.
Gjorde først en bunn av formplywood fylt med frigolit som batteriet ble plassert på.
Når installasjonen var ferdig, bygde jeg vegger av plywood kledd med panel av samme type som huset for å smelte inn litt. Taket er også plywood med korrugert plast oppå. Taket har hengsler slik at man kan åpne det litt under varme sommermåneder.
Boksen er kledd med frigolit på innsiden og har også en frostvakt i bunnen (synes dog ikke på bildene).
OBS! Sørg for at elektrikeren installerer vegguttak for frostvakten.
Frostvakten trakk ca. 70 kWh under forrige vinter (okt-apr). Da har jeg styring på den slik at den har varmet ekstra (opp til 12 grader) rundt tiden da CheckWatt kjører sine tester for at de ikke skal feile.
Det har fungert bra for meg.
Utvendig installasjon med batterisystem på en rød plattform, mot en grå kledningsvegg, ved siden av en hvit dør. Bilde av et batteri installert i et utendørs skap laget av plywood med et tak av korrugert plast. Skapet står på en treplatting. Grå utendørs batteriboks i tre, med foldedørs-topplokk og hvit korrugert plasttak, montert ved siden av grå husvegg og hvit dør.

• Liker
Jonas.hamidi og 1 annen
  • Laddar…
Stilig konstruksjon. Er i ferd med å lage en egen. Har du hatt en termostat for å regulere varmen, eller har frostvakten håndtert det helt for deg?

Føler du at isolasjonen var tilstrekkelig, eller ville du gjort noe annerledes hvis du skulle gjort det igjen? Lurer siden jeg skal bruke 45x70 vegger og isolasjon.

J Jonas.hamidi skrev:
Fint bygg. Er i fas med å lage en egen. Har du hatt en termostat for å regulere varmen eller har frostvakten håndtert det helt for deg?

Føler du at isoleringen var tilstrekkelig, eller hadde du gjort annerledes om du hadde gjort det igjen? Lurer da jeg skal gjøre med 45x70 vegger og isolering.
Jeg er litt av en "smart home" nørd, så jeg har egne termometre i boksen og styrer deretter til/fra på frostvakten basert på dem. Frostvaktens termostat står på maks varme, så slår jeg bare til/fra pluggen den sitter i. Jeg hadde litt plassmangel. Hadde jeg hatt litt mer plass hadde jeg nok laget ordentligere vegger og brukt ordentlig isolering i stedet for isopor, men det har tross alt fungert bra likevel.

Kult. Er selv en nerd i emnet. Kommer til å kjøre en Shelly med 2 porter for å styre en frostvakt og en vifte for sommeren.

Vurderer lignende bygg, men det ser ut som om det finnes plenty av batterier med innebygd varme, så hvorfor styre med egen frostvakt?

H Helthundra skrev:
Funderer på lignende bygg, men det ser ut til at det finnes mange batterier med innebygd varme, så hvorfor krangle med egen frostvakt?
Absolutt, enig. Hadde jeg kjøpt batteri i dag, hadde jeg nok kjøpt Homevolt eller lignende, men disse fantes ikke når jeg bestilte mitt dessverre.

Har fått en del forespørsler på min batteriboks med flere bilder og hvordan den fungerer, så her kommer noen flere bilder av konstruksjonen nå når den er helt klar.

Tetning mot veggen har jeg gjort ved å sage til biter som passer mellom fasadebordene, deretter sitter det en overblikk over skjøten. Det har fungert tilstrekkelig for min del.

Taket sitter med hengsler og kan løftes opp noen centimeter om sommeren for å få ventilasjon.
Innsiden av boksen er kledd med frigolit 2 x 7 cm plater.

Hele fronten kan tas bort ved hjelp av eksentriske kroker. En lignende konstruksjon er det for begge sider som også kan tas bort om man først tar ut all frigolit.

Denne vinteren som var kaldere enn forrige har frostvakten brukt 10, 10, 25, 55 kWh (nov, des, jan, feb).
Forrige vinter var litt mildere, da ble det 8, 7, 17, 27 kWh for samme periode.
Jeg prøver å holde mellom 5 og 10 grader og skrur på litt ekstra, opp til 12-13 grader rundt midnatt når Checkwatt gjør sine tester så de skal gå gjennom ordentlig. Det har ikke vært noen problemer. Bilde av en svart metallovergang som tetter mellom en ribbet takplate og en grå yttervegg. Overgangen er festet med flere skruer. Grå batterilåda med et stålhengsel og overblekk på taket, sett utendørs mot en husvegg. Gjør-det-selv batteriboks med hengsler og låsekrok, viser konstruksjonens tetning og ventilasjonsløsning mellom lokk og vegg. Termoplastforseglet batterikasse med hengsel, eksenterkrok og grå rør mot vegg med trepanel. Frigolit i bunnen for isolasjon. Grå lådelignende konstruksjon med en svart låsbolt på innsiden, samt isolasjon i form av hvit frigolit. Utsikt over terrasse og trær i bakgrunnen. Batteriboks med hevet lokk, festet med hengsler for ventilasjon, grå bordkledning og låsemekanisme på siden, del av husvegg i bakgrunnen.

• Grå batteriboks på treterrasse, festet mot husvegg med overblekk på topp og excenterkroker nederst.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.