Er nå endelig ferdig med isoleringen av boden.

Boden er 9 kvm stor og jeg har lagt inn 90mm isoleringsull i veggene og 120mm i taket, deretter på med aldringsbestandig plast og OSB-plater.
I taket er dessuten en fuktspalte laget.

Nå har jeg montert opp alle hyller og nå gjelder det bare at den klarer varmen.

Tanken er jo at jeg over vinteren skal kunne oppbevare ting som sko, diverse permer med papirer, jakker, maling m.m.
Jeg trenger å få inn en type element men min kunnskap er ubetydelig når det gjelder dette.

Kikket raskt på Biltema og fant dette for 499kr (det øverste).
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-och-varme/Element-El/Oljefyllt-element-442010/
Det ser ut som man kan stille inn en minste-temperatur slik at om den går under f.eks. -5 så aktiveres det, og mens det er tilstrekkelig varmt trenger det ikke å jobbe i det hele tatt.
Vil det klare å holde varmen i boden?

Neste spørsmål: Hvilken temperatur må man minst holde for å møte mine ønsker?

Elementet du lenker til har elektronisk termostat. Det er det viktigste. For å holde 20 grader i et rom pleier 70W/m² å bli anbefalt. Etter den målestokken bør du ha elementet på 700W to rader ned. Om du ikke skal holde 20 grader, men bare frostfritt, er det minste trolig godt nok.

Av det du nevner ville jeg si at malingsfargen er det eneste som må stå frostfritt. +5 grader er tilstrekkelig. Resten ville jeg ikke nøle med å oppbevare i et uoppvarmet lager. Noen pleier å protestere og si at om huset står helt i skyggen noen meter fra vannet på vestkysten så mugner alt hvis varmen ikke er på, men min erfaring er at det går utmerket å oppbevare både papir, sko og tekstiler i uoppvarmede lager.

Erik

• Liker
Alfredo
  • Laddar…
Takk for ditt svar Avemo.
Du mener med andre ord at jeg uten videre kan kjøpe det øverste elementet i lenken for 499kr og stille det inn på at det skal jobbe kun når man kommer under 5 grader?

Jeg tror at det kommer til å fungere utmerket. Derimot ville jeg gjort på en annen måte selv. Jeg ville forsøkt å plassere malingsboksene et annet sted og la klær og papir stå uten varme i det hele tatt. Hvis jeg likevel hadde bestemt meg for å varme opp lageret, ville jeg valgt 700W elementet. Det er ikke stor forskjell i pris, og man har ressurser hvis man en gang vil ha varmere enn frostfritt der.

Erik

Tenk også på at det er 5 grader ved elementet. Mot en yttervegg på den andre siden kan det være betydelig kaldere, så ikke sett noen frostfølsom maling altfor langt fra elementet hvis du bare kjører 5 grader.

Avemo skrev:
Jeg tror det kommer til å fungere utmerket. Derimot ville jeg gjort det annerledes selv. Jeg ville forsøkt å plassere malingsboksene et annet sted og latt klær og papir stå uten varme i det hele tatt. Hvis jeg allikevel bestemte meg for å varme opp boden, ville jeg velge 700W elementet. Det er ikke mye forskjell i pris, og du har ressurser hvis du noen gang ønsker det varmere enn frostfritt der.

Erik
En hundrelapp i prisforskjell er jo ingenting nei.
Dog er jeg litt usikker på målet mellom hyllene, risikoen er at det bare er 40-50 cm og da går kun den på 400W inn.
Elementet trenger kanskje å ha noen cm luft over seg?

Jeg lurer også på hvor i boden det er mest strategisk å plassere det?
I et hjørne eller i midten, langside eller kortside?
På gulvet, øverst eller i midten (høyderetning).

Mats skrev:
Tenk også på at det er 5 grader ved elementet. Mot en yttervegg på den andre siden kan det være betydelig kaldere så sett ingen frostfølsom maling alt for langt fra elementet om du bare kjører 5 grader
Akkurat, det trenger man å tenke på ja.
Anbefales det at man har elementet på rundt 10 kanskje?

Oljefylte ovner er generelt større enn de ikke-oljefylte med samme effekt. Er det lite plass kan det derfor være bedre å velge en uten olje. Alle ovner skal ha luft omkring seg.

Jeg synes at ovnene pleier å holde temperaturen meget nøyaktig i rommet uansett utetemperatur. Derimot kan man ikke stole på skalaen. Heng opp et termometer i boden langt fra ovnen og still ovnens termostat slik at 5 grader oppnås. Eller hvis du er av den bekymrede typen så stiller du den på 10 grader.

Erik

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.