Hei

vi skal bygge et lager til hytta vår og opprinnelig var det meningen at det bare skal være et kaldlager, vi fikk tipset fra snekkeren som skal hjelpe oss hvorfor ikke isolere, det koster ikke mye ekstra... god idé syntes vi men vårt spørsmål er...

vi kommer ikke til å ville varme opp huset om vinteren (om vi isolerer er det i så fall bare for å i fremtiden eventuelt utnytte det som en gjestehytte ved behov)

finnes det isoleringsløsninger som ikke tar skade av å stå uoppvarmet? fukt etc...

i hytta har vi en diffusjonssperre i form av plastfilm og hva jeg har forstått om denne konstruksjonen er at den ville ta skade av å stå uoppvarmet... tar jeg feil?

I praksis - jeg har vært inne i mange isolerte sommerhytter som har stått uoppvarmet over vinteren, og de har ikke vist noen tegn på muggsoppskader. I teorien - skal det være uoppvarmet blir det utfordrende med fuktvandring hvis du har damptett på innsiden, siden det i den kalde årstiden kan bli varmere utendørs enn innendørs, og at damp som kommer inn i konstruksjonen utenfra da kan kondensere mot kald innvendig vegg og bli værende der. Hvis jeg skulle bygget noe lignende ville jeg brukt halvpermeable materialer (vindtett duk + f.eks. linullisolasjon) for å være sikker på å ikke få problemer på lang sikt med fuktvandring.

Dropp plasten hvis det skal stå uoppvarmet, ellers kan du bruke alle typer isolasjon, mineralull, ekofiber, etc.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.