Hei

Tenkte å begynne å isolere loftet snart og vet ikke helt hvilket alternativ jeg skal velge.

Takdiagram med rød linje langs taket og gul linje nedover veggene, illustrerer to alternative isoleringsmetoder for øvre etasje og kattvind.

Alt 1: Den røde linjen, altså hele taket ut i kaldloftet.

Alt 2: Gul linje, altså gå ned i veggen med isolasjon og ha kaldloftet uisolert.

På tegning fra husleverandører gjør de ifølge alt 2.
En av naboene gjorde alt 1 og mente jeg burde gjøre det samme.

Finnes det fordeler og ulemper med hvert alternativ?

/Mvh Mattias

• Diagram over takisolasjon med alternativer: En rød linje langs taket til kattvinden og en gul linje som går ned til veggen, kattvinden uisolert.
Ola78
Jeg synes nok akkurat som din nabo, alt 1. Men det holder om du isolerer i skråtaket ned til kneveggen og så isolerer et tykt lag på kottet. Så gjorde jeg i vårt hus. Se på f.eks. der finnes anvisninger for å isolere uinnredet overetasje.

Hei

OK men å bare isolere skråtaket ned til kneveggen høres ut som en dum idé?
Da har du jo et kaldt rom akkurat bak gipsen i kneveggen?

Det høres jo likt ut som alt 2 bortsett fra at du har unnlatt å isolere veggen?
Kattvinden er allerede isolert i bjelkelaget.

/Mattias

Ola78
Jeg var litt trøtt da jeg skrev mitt første innlegg, mente alt 2, beklager :blushing: det var litt slurvete skrevet av meg. Jeg isolerte skråtaket ned til kneveggen, spikret på ekstra lekter på kneveggene og isolerte mellom dem og også isolasjon på gulvet i kattvinden. Til saken hører at jeg holder på å renovere vårt hus fra 20-tallet så jeg bygde opp nye knevegger der jeg la i den tykkelsen jeg ønsket, deretter plast og så liggende 45*45, rupanel og til slutt gips.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.