Hei,
Tenkte å isolere på loftet i helgen. Vi har bygget ut, så jeg benyttet anledningen til å suge ut sagflisen som lå der oppe på loftsgulvet.
Det finnes ingen isolasjon oppe under yttertaket.
I veggene er det ca 70 mm isolasjon, de delene der vi har gjort om i alle fall. Ingen plast i veggene der. Gulvet vet jeg ikke helt.
Tenkte å legge aldringsbestandig plast på loftsgulvets undertak og deretter 120 mm mineralull. Er det rimelig? Synspunkter mottas takknemlig.
Hytta er kaldstilt når vi ikke er der, dvs varmes opp i helger typ.
/David
Tenkte å isolere på loftet i helgen. Vi har bygget ut, så jeg benyttet anledningen til å suge ut sagflisen som lå der oppe på loftsgulvet.
Det finnes ingen isolasjon oppe under yttertaket.
I veggene er det ca 70 mm isolasjon, de delene der vi har gjort om i alle fall. Ingen plast i veggene der. Gulvet vet jeg ikke helt.
Tenkte å legge aldringsbestandig plast på loftsgulvets undertak og deretter 120 mm mineralull. Er det rimelig? Synspunkter mottas takknemlig.
Hytta er kaldstilt når vi ikke er der, dvs varmes opp i helger typ.
/David
Dette resonementet følger jeg gjerne. Har forsøkt å bli klok på hva jeg skal gjøre med vårt eget hus fra forrige århundre. Jeg kommer til å fjerne all "ny" isolasjon og helt stole på kutterspån. Det føles som det mest riktige.
Helgen har begynt og du har antagelig allerede begynt å legge plast på gulvet.
Ta det bort igjen og legg isolasjonen direkte på råsponten!
I et hus hvor du vil ha fuktbevegelser inn og ut av vegger/tak/gulv pga. kaldstilling/oppvarming skal man IKKE ha noe som stopper denne fuktvandringen. Det finnes mye info å lese her på BH om dette. Bruk søkefunksjonen.
Ta det bort igjen og legg isolasjonen direkte på råsponten!
I et hus hvor du vil ha fuktbevegelser inn og ut av vegger/tak/gulv pga. kaldstilling/oppvarming skal man IKKE ha noe som stopper denne fuktvandringen. Det finnes mye info å lese her på BH om dette. Bruk søkefunksjonen.
Neida har ikke rukket å begynne å legge plast, brukte lørdagsettermiddagen til å støvsuge bort det siste sponet derimot. Da leverer jeg tilbake plasten til bauhaus, digg!! Takk.
Sent from my GT-P7500 using Byggahus
Til tross for den fine søkefunksjonen på byggahus er det kanskje ikke så opplagt likevel. Fått svar fra et par erfarne byggere som ville legge plast i mitt tilfelle. Jaja, får vel sove på saken...som vanlig finnes det like mange meninger som måter å gjøre ting på.
Har du ingen plast i veggene og kallstaller så hopp over plasten. Du kommer uansett ikke til å klare å lage et helt tett plastlag ved å prøve å legge plast i rommene mellom takstolene.
Hadde ikke fjernet sponen, den hadde fått ligge igjen under den nye isolasjonen.
Har gjort denne manøveren i fritidshuset, og kuttersponet fikk bli liggende, og deretter et lag med løsull, så vi nå har ca 300 mm isolasjon.
Hadde ikke fjernet sponen, den hadde fått ligge igjen under den nye isolasjonen.
Har gjort denne manøveren i fritidshuset, og kuttersponet fikk bli liggende, og deretter et lag med løsull, så vi nå har ca 300 mm isolasjon.
Ja ok heller mot at det blir plastfritt. Sparer jo litt penger/tid dessuten. Grunnen til at sponen forsvant er vel først og fremst at det raste ned spon i sengen etter vi tok bort tretexen i innertaket...til tross for at det lå papp under sponen.
Takk for deres svar!
Takk for deres svar!
Klikk her for å svare