Hei,
Tenkte å isolere på loftet i helgen. Vi har bygget ut, så jeg benyttet anledningen til å suge ut sagflisen som lå der oppe på loftsgulvet.
Det finnes ingen isolasjon oppe under yttertaket.
I veggene er det ca 70 mm isolasjon, de delene der vi har gjort om i alle fall. Ingen plast i veggene der. Gulvet vet jeg ikke helt.
Tenkte å legge aldringsbestandig plast på loftsgulvets undertak og deretter 120 mm mineralull. Er det rimelig? Synspunkter mottas takknemlig.

Hytta er kaldstilt når vi ikke er der, dvs varmes opp i helger typ.
/David

Dette resonementet følger jeg gjerne. Har forsøkt å bli klok på hva jeg skal gjøre med vårt eget hus fra forrige århundre. Jeg kommer til å fjerne all "ny" isolasjon og helt stole på kutterspån. Det føles som det mest riktige.

ok min hytte er fra -69, den tidens byggteknikk stoler jeg ikke på. Jeg sier ikke at alle var pårøkte men likevel ;)

Helgen har begynt og du har antagelig allerede begynt å legge plast på gulvet.
Ta det bort igjen og legg isolasjonen direkte på råsponten!
I et hus hvor du vil ha fuktbevegelser inn og ut av vegger/tak/gulv pga. kaldstilling/oppvarming skal man IKKE ha noe som stopper denne fuktvandringen. Det finnes mye info å lese her på BH om dette. Bruk søkefunksjonen.

Neida har ikke rukket å begynne å legge plast, brukte lørdagsettermiddagen til å støvsuge bort det siste sponet derimot. Da leverer jeg tilbake plasten til bauhaus, digg!! Takk.

Sent from my GT-P7500 using Byggahus

Til tross for den fine søkefunksjonen på byggahus er det kanskje ikke så opplagt likevel. Fått svar fra et par erfarne byggere som ville legge plast i mitt tilfelle. Jaja, får vel sove på saken...som vanlig finnes det like mange meninger som måter å gjøre ting på.

Sent from my GT-P7500 using Byggahus

Har du ingen plast i veggene og kallstaller så hopp over plasten. Du kommer uansett ikke til å klare å lage et helt tett plastlag ved å prøve å legge plast i rommene mellom takstolene.
Hadde ikke fjernet sponen, den hadde fått ligge igjen under den nye isolasjonen.
Har gjort denne manøveren i fritidshuset, og kuttersponet fikk bli liggende, og deretter et lag med løsull, så vi nå har ca 300 mm isolasjon.

Ja ok heller mot at det blir plastfritt. Sparer jo litt penger/tid dessuten. Grunnen til at sponen forsvant er vel først og fremst at det raste ned spon i sengen etter vi tok bort tretexen i innertaket...til tross for at det lå papp under sponen.
Takk for deres svar!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.