Hei,

Jeg holder på å bygge en vinterhage (fra Willab) på en trebjelkelag, og etter hvert som arbeidet skrider frem dukker det opp flere og flere spørsmål. Rommet er tenkt å holde seg like over null om vinteren for å oppbevare planter (eventuelt kan det bli varmet opp til en og annen middag i vinterhalvåret).

Fakta: Skyvedører: WT60 med U-verdi: 2.4 og isolertak 40 mm med U-verdi 1.1. Det er 25 cm isolasjon (Isover) i trebjelkelaget. Gulvbjelkene ligger c/c 30 da jeg har tenkt å ha fliser med elektrisk varme.

Tenkte å spørre om noen kan komme med noen gode råd angående:

1) Hvordan isolerer jeg ytterveggene der jeg ikke har skyvedører, bare vanlige vinduer? Jeg har 95 mm stolper og dobbelt panel innvendig og utvendig. Så det jeg har å gå på er 95 mm for isolasjon, luftspalte, vindsperre og eventuelt diffusjonssperre/plast og hva det nå kan være.

2) Jeg vet at det ikke er den optimale tiden å bygge vinterhage nå på grunn av luftfuktigheten og den lave temperaturen, men jeg prøver å gjøre alt jeg kan for å unngå fuktproblemer eller lignende. Da jeg la bjelkelagsisoleringen, blåste presenningen bort, og det rant regn på isoleringen og den underliggende asfaltplaten. Trenger jeg å tørke det med en byggvifte eller lignende før jeg legger på gulvplaten? Min forhåpning er at det vil tørke av seg selv når sommeren kommer, men det er kanskje ønsketenkning.

3) Willab anbefalte 22 mm gulvspon + 9 mm gulvgips på bjelkelaget, men når jeg har sett rundt her på forumet og ute på nettet, virker det ikke bra å legge gulvspon ute der det tidvis vil være ganske fuktig (spesielt nå når jeg bygger). På Bauhaus foreslo de Aquapanel (sementplate) som er laget for våtrom + 9 mm gipsplate. Hva tror dere om det, eller finnes det noe annet bra? Hvordan er det med gulvgips i vinterhager - er det så bra?

Vel, det får holde for nå... venter spent på alle kloke meninger.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.