Hei,

Fikk en vannlekkasje for 4 uker siden og har måttet rive ut hele kjøkkenet.
Gulvet hadde sagspon som isolasjon direkte mot platen.
Jeg har som dere ser på bildene inngjuttede impregnerte bjelker i betongplaten,

Jeg lurer på hva jeg skal isolere med når jeg skal fylle dette igjen.
Jeg vil selvfølgelig ikke ha organisk materiale direkte mot platen igjen.
Er det noen som har gjort lignende prosjekt hjemme?
(Huset bygget -69/70)


Ytterst takknemlig for svar :)
 
  • Rivet kjøkkengulv med treplanker og synlige rør, plastdekke i bakgrunnen. Прeskrivelse av oppussing etter vasslekkasje i hus fra 1969/70.
  • Rive kjøkken med synlige tregulvbjelker og betongplate, rester av sagflis spredt over. Plast dekker veggene i bakgrunnen.
K Kyrkogatan18 skrev:
Hei,

Fikk en vannlekkasje for 4 uker siden og har vært nødt til å rive ut hele kjøkkenet.
Gulvet hadde sagflis som isolasjon direkte mot plata.
Jeg har som dere ser på bildene nedstøpte impregnerte bjelker i betongplaten,

Jeg vurderer hva jeg skal isolere med når jeg skal fylle igjen dette.
Jeg vil selvfølgelig ikke ha organisk materiale direkte mot plata igjen.
Er det noen som har gjort lignende prosjekter hjemme?
(Huset bygget -69/70)


Ytterst takknemlig for svar :)
Om du legger et kapillærbrytende lag nederst, typ byggfolie, så bør du jo kunne bruke enten fiberull eller til og med noe organisk som cellulose når du isolerer igjen.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om du legger et kapillærbrytende lag nederst, typ byggplast, så bør du jo kunne bruke enten fiberull eller til og med noe organisk som cellulose når du isolerer på nytt.
Byggplast er jo ikke kapillærbrytende. Det er jo en type tettesjikt. Hva skjer med fuktigheten innenfra som kondenserer ut mot plasten og din organiske isolasjon? Nicht gut.

Å isolere oppå platen er vel ganske følsomt om jeg har forstått saken rett.
 
Alt tre bort også lekter i platen syll bør også bort. EPS-betong på og så flyte alternativt jevne av med betong deretter celleplast og flytende sponplategulv.
 
Du kan installere et ventilert gulv hvis du har en uisolert betongplate direkte på bakken.

Det finnes noen forskjellige merker og varianter, noen med lekter av metall/tre på plastknaster, andre versjoner basert på platonmatter.
 
  • Liker
saiter
  • Laddar…
F Fixar_Krille skrev:
Allt tre bør også bort fra plattan syllen. EPS-betong på og så flyte alternativt jevne av med betong, deretter cellplast og flytende sponplategulv.
Hei, de nedstøpte stenderne fikk jeg bort i går.
Positivt overrasket over at det bare var 2x3/4", hadde forventet meg typ 2x4 / 2x6 :)

Syllen er snustørr og avgir ingen lukt, føles som overkill å fjerne den, eller hva tror du?
å flytsparkle til jevnt underlag og legge plastdistansestykker under stenderverket, deretter spoingulv på?
som bildet tenker du?
Tidligere har det vært 3/4" rupanel, er spoingulv mer holdbart?

Byggkonstruksjon med synlige bjelker og en panel med tekst "This side up!" påført, trolig del av et renoveringsprosjekt.
 
Om gulvkonstruksjonen har holdt seg frisk siden -70, dvs i 52 år, så vil nøyaktig samme konstruksjon holde helt til neste vannlekkasje.
Det kalles risikokonstruksjon fordi det er en risiko for at det ikke fungerer hvis forutsetningene er dårlige, men hvis forutsetningene er gode så fungerer det. Det kan ikke fungere bedre enn at det ikke blir mugg eller råte på drøyt 50 år.
 
  • Liker
Isakare
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.