Renoveringsnybegynner
· Götene
· 11 innlegg
Hei,
Fikk en vannlekkasje for 4 uker siden og har måttet rive ut hele kjøkkenet.
Gulvet hadde sagspon som isolasjon direkte mot platen.
Jeg har som dere ser på bildene inngjuttede impregnerte bjelker i betongplaten,
Jeg lurer på hva jeg skal isolere med når jeg skal fylle dette igjen.
Jeg vil selvfølgelig ikke ha organisk materiale direkte mot platen igjen.
Er det noen som har gjort lignende prosjekt hjemme?
(Huset bygget -69/70)
Ytterst takknemlig for svar
Fikk en vannlekkasje for 4 uker siden og har måttet rive ut hele kjøkkenet.
Gulvet hadde sagspon som isolasjon direkte mot platen.
Jeg har som dere ser på bildene inngjuttede impregnerte bjelker i betongplaten,
Jeg lurer på hva jeg skal isolere med når jeg skal fylle dette igjen.
Jeg vil selvfølgelig ikke ha organisk materiale direkte mot platen igjen.
Er det noen som har gjort lignende prosjekt hjemme?
(Huset bygget -69/70)
Ytterst takknemlig for svar
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 591 innlegg
Om du legger et kapillærbrytende lag nederst, typ byggfolie, så bør du jo kunne bruke enten fiberull eller til og med noe organisk som cellulose når du isolerer igjen.K Kyrkogatan18 skrev:Hei,
Fikk en vannlekkasje for 4 uker siden og har vært nødt til å rive ut hele kjøkkenet.
Gulvet hadde sagflis som isolasjon direkte mot plata.
Jeg har som dere ser på bildene nedstøpte impregnerte bjelker i betongplaten,
Jeg vurderer hva jeg skal isolere med når jeg skal fylle igjen dette.
Jeg vil selvfølgelig ikke ha organisk materiale direkte mot plata igjen.
Er det noen som har gjort lignende prosjekter hjemme?
(Huset bygget -69/70)
Ytterst takknemlig for svar![]()
Byggplast er jo ikke kapillærbrytende. Det er jo en type tettesjikt. Hva skjer med fuktigheten innenfra som kondenserer ut mot plasten og din organiske isolasjon? Nicht gut.klaskarlsson skrev:
Å isolere oppå platen er vel ganske følsomt om jeg har forstått saken rett.
Alt tre bort også lekter i platen syll bør også bort. EPS-betong på og så flyte alternativt jevne av med betong deretter celleplast og flytende sponplategulv.
Renoveringsnybegynner
· Götene
· 11 innlegg
Hei, de nedstøpte stenderne fikk jeg bort i går.F Fixar_Krille skrev:
Positivt overrasket over at det bare var 2x3/4", hadde forventet meg typ 2x4 / 2x6
Syllen er snustørr og avgir ingen lukt, føles som overkill å fjerne den, eller hva tror du?
å flytsparkle til jevnt underlag og legge plastdistansestykker under stenderverket, deretter spoingulv på?
som bildet tenker du?
Tidligere har det vært 3/4" rupanel, er spoingulv mer holdbart?

Om gulvkonstruksjonen har holdt seg frisk siden -70, dvs i 52 år, så vil nøyaktig samme konstruksjon holde helt til neste vannlekkasje.
Det kalles risikokonstruksjon fordi det er en risiko for at det ikke fungerer hvis forutsetningene er dårlige, men hvis forutsetningene er gode så fungerer det. Det kan ikke fungere bedre enn at det ikke blir mugg eller råte på drøyt 50 år.
Det kalles risikokonstruksjon fordi det er en risiko for at det ikke fungerer hvis forutsetningene er dårlige, men hvis forutsetningene er gode så fungerer det. Det kan ikke fungere bedre enn at det ikke blir mugg eller råte på drøyt 50 år.
Klikk her for å svare

