Hei
Vi holder på å isolere våre gamle pussede yttervegger av tegl med mineralullplater. Årsaken er at veggen bare har en stein og mangler isolerende luftspalte. Kaldt om vinteren og varmt om sommeren er resultatet. Nå når vi nå setter opp mineralullplatene så er de helt myke og ser ut som vanlig isolasjon. Jeg føler meg bekymret for at det kommer til å samle seg fuktighet i dem og at det blir muggproblemer i fremtiden. Jeg hadde forventet en hardere plate med lufthull i for ventilasjonens skyld som nikeplater (treull). Vi skal pusse og sette nett utenpå. Er jeg paranoid eller? Erfaring med isolasjon med mineralull fra maxit eller annet settes pris på.

Hva slags isolasjon er det? Fabrikat og betegnelse må oppgis hvis du skal få et riktig svar.

Hei igjen.
Jeg har sjekket detaljene. Mineralullplaten er Maxit serpo 321 som festes på ytterveggene og ser ut som gul presset isolasjon. Utenpå denne skal armeringsnett erpo 323 settes. Deretter skal to lag puss påføres, først serpo 340 underlagspuss og til slutt serpo 342 fasadepuss. Tykkelsen skal være ca. 2 cm, så det er tykkpuss og ikke tynnpuss.

Problemet som har oppstått er at håndverkerne har satt mykt nylonnett serpo 397 på platen og tynnpusset oppå. Jeg trodde de skulle nette og pusse etterpå, men de sa at det var klart. Jeg begynte å ane uråd og måtte sjekke arbeidsbeskrivelsen fra Maxit. Ifølge dem kan man bruke denne metoden på harde mineralullplater, men ikke på de vi har. Jeg antar at det lett kan bli skader med så tynn puss hvis det er mykt under. Nå skal de nette utenpå pussen og pusse om.
Skal man selv måtte sjekke alt når man betaler for å få det korrekt gjort? En tilleggskommentar, da de laget taket, glemte de plast (dampsperre).

Men spørsmålet mitt er om denne tilleggsisoleringen er bra, forutsatt at den til slutt blir korrekt gjort.
//Carolin

Ja, dessverre må man følge med på disse håndverkerne hele tiden. Når jobben er ferdig kan man kalle seg ekspert.
Til spørsmålet: Hvis de gjør om jobben og følger Maxits arbeidsanvisning til 100%, får du en bra fasade. Den "pusset" som er gjort er ikke noe problem at den sitter igjen. Jeg forutsetter at de bruker foreskrevet nett, fester det med Maxits festegreier (vet ikke hva de heter, men det vet sikkert du) sprayer på nødvendig mengde puss slik at det oppnår nødvendig tykkelse. Sørg for at nettet ikke kommer bak all puss, men at det kan omsluttes av pussmaterialet.
Lykke til.

Husisolasjonen ble bra, og vi valgte serporocs hvite silikatmaling som skal være den eneste som virkelig puster da andre silikatmalinger inneholder bindemiddel. Vi har imidlertid et problem, nede ved bakken der snøen har ligget mot veggen, har malingen løsnet, og pussen har sprukket og løsnet fra grunnmuren. Hvorfor? Vi har drenert kjelleren, og det er akkurat over listen over isolasjonsplatene. Kanskje vann ikke har kunnet renne bort og frosset, og sprengt i stykker pussen. Er det noe konstruksjonsfeil? Hva kan vi gjøre?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.