Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Skal det lydisoleres også er det bra å tenke på hva som skal isoleres og hvilke høye krav man har.

Isocell har også en dampbrems, jeg har den i mitt hus
Takk for svar. Sjekk gjerne mitt svar lenger ned med skisse på vegg :)

Ettersom du har en tett pusset vegg burde verken luftspalten eller pappen ha noen funksjon.
Normalt bygger man med luftspalte mellom fasadestein og isolasjon.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ettersom du har en tett pusset vegg burde verken luftspalten og pappen ha noen funksjon. Normalt bygger man med luftspalte mellom fasadestein og isolasjon.
Trodde på eventuell fukt som kan trenge gjennom utenfra? Så du tror at jeg kan smekke opp veggspiler og trefiberisolasjon direkte mot innsiden av ytterveggen da? Så lenge jeg har dampsperre innenfra slik at ikke fuktig luft trenger seg ut gjennom veggen og kondenserer på/i den kalde veggen?

Renoverte en annen del av lokalet i fjor, og da fikk jeg rådet å ha en luftspalte mellom veggen og isolasjonen, m.m (altså et rom i rommet så å si). Men da var det pusset teglvegg og ikke noe annet.

Så derav mine funderinger, spørsmål. Vil ikke gjøre noe galt. Samtidig vil jeg jo ha bedre isolasjon. Holder på med gulvvarmen akkurat nå. Vil ikke fyre for kråkene, men få varmt i rommet uten en masse varmetap. ;)

Luftspalten må være ventilert hvis den skal ha noen hensikt. Egentlig skal det jo være ventilert mellom stammen og fasadelaget. Men det finnes mange hus som fungerer uten luftspalte også

S
Om fuktigheten går gjennom tømmerveggen lærer du ha andre problemer enn bare fuktig isolasjon. Om du bruker hygroskopisk isolasjon så kan det håndtere og tørke ut fuktvariasjoner.
Om du skal ha et ventilert luftspalte skal den absolutt ikke være midt i veggen. Da fyrer du for kråkene.
Vindtett sjikt inne i veggen blir mest lufttetting for isolasjonen. Så vet man ikke hvor vindtett det ytre skallet på et eldre hus er, men en uventilert pusset fasade som jeg antar du har, bør jo være vindtett.

• Liker
Overgaard
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om fukten går gjennom tømmerveggen lærer du ha andre problemer enn bare fuktig isolering. Om du bruker hygroskopisk isolering så kan det håndtere og tørke ut fuktvariasjoner. Om du skal ha en ventilert luftspalte skal den absolutt ikke være midt i veggen. Da fyrer du for kråkene. Vindtett sjikt inne i veggen blir mest tetting for isoleringen. Så vet man ikke hvor vindtett det ytre skallet på et eldre hus er, men en uluftet pusset fasade som jeg antar du har, lærer jo være vindtett.
Høres veldig rimelig ut det du sier. Kjør på med lekter direkte på tømmerveggen/plankveggen med vindsperre før (mest for tetting for isoleringen da). Og med hygroskopisk isolering :)

• Liker
Rabbithole
  • Laddar…
S
Helst sette lekter eller spikerslag innenfor dampbremsen for å forhindre at alle skruene perforerer. I rommet kan man trekke elektrisiteten.

Går jo an å kjøre et lag liggende bjelker, så fuktsperre og på det stående bjelker. Tenk på at 2/3 av isolasjonen skal være utenfor fuktsperren

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.