Hei alle! Dette er jo noe som det snakkes om en hel del. For et par år siden skrev jeg i forumet og diskuterte litt ideer angående dette. Det prosjektet er klart og det ble bra (så langt). I det tilfellet ble det skikkelig luftspalte mellom yttervegg og den nye veggen innendørs (med isolasjon i).

Nå holder jeg på med rommet ved siden av, og der ser det litt annerledes ut enn forrige prosjekt.
Huset er bygget i 1860. Krypkjeller.

Om vi begynner utenfra så har vi
* Puss
* Murstein
* Stående tømmer (15x15 cm)

Den gamle vindtettingen er revet vekk for å kunne inspisere tilstanden på veggen. Ny vindtetting skal settes opp.
Syller byttet der det trengtes.
Nå vil jeg isolere de veggene som vender utover. Jeg kjenner til problemet med å isolere innenfra.
Spørsmålet er hvor mye jeg tør isolere før det er risiko for at fukt havner i veggen/frostskader.
Helst skulle jeg ville regle opp direkte mot tømmerveggen (vindtett imellom) og isolere. Gjerne minst 95mm, men gjerne mer enn det. Kanskje 120 eller 145mm. Er det gjennomførbart eller forbundet med død og elendighet? :P
Hvis det går, skal jeg ha dampsperre i dette tilfellet? Det har blitt sagt å være "tabu" i gamle hus av vår type, osv.
Kjørte ikke med det i forrige rom for der brukte jeg skikkelig luftspalte som kan "lufte" ut.

Eller må jeg bruke luftspalte også denne gangen?

Vedlegger bilder. Det ene bildet viser ikke så mye vegg, men det jeg har slitt lenge med før. (55 m2 utgravd og singlet/plastet).
Yttervegger er veggen med vindu og veggen rett frem.

Byggerom med trebjelker over plastdekket grunn fylt med singel; vegger med ubehandlet trepanel og et vindu i bakgrunnen. Renovering av gammelt rom med avdekket gulvstrukturer, treplanker, vinduer, ledninger og isolasjonsmaterialer som ligger stablet langs veggen.

Er det rest tømmer eller plankvegger? Du bør jo få det vindtett på utsiden med vindsperre/duk. Da bør du komme langt med 95 på innsiden. Tettsparkle nøye i vinduer osv.

Situasjonen er vanskelig å bedømme. Spørsmålet er hvordan det ser ut mellom tømmer og tegl? Hvordan ser tømmeret ut på innsiden? Finnes det tendenser til fuktpåvirkning? Tømmerets isoleringsverdi i dette tilfellet tilsvarer omtrent 50 mm mineralull. Teglet gir også et lite bidrag, som kan variere en god del avhengig av type. Ikke minst spiller dens tyngde en viktig rolle når det gjelder å jevne ut temperatursvingninger mellom dag og natt. Jeg antar at det er en halvstensvegg?

johel572 johel572 skrev:
Er det rest tømmer eller plankevegger? Du bør jo få det vindtett på utsiden med vindsperre/duk. Da bør du komme langt med 95 på innsiden. Tett nøye i vinduer osv.
Vanskelig å si. Virker som det er litt blandet kompott. Har sett på noen steder så virker det å være planke-"type mossa"-planke

J justusandersson skrev:
Situasjonen er vanskelig å vurdere. Spørsmålet er hvordan det ser ut mellom tømmer og tegl? Hvordan ser tømmeret ut på innsiden? Er det tendenser til fuktpåvirkning? Tømmerets isoleringsverdi i dette tilfellet tilsvarer omtrent 50 mm mineralull. Teglet gir også et lite bidrag, som kan variere en del avhengig av type. Ikke minst spiller dens vekt en viktig rolle når det gjelder å jevne ut temperatursvingninger mellom dag og natt. Jeg antar at det er en halvstensvegg?
Ja, situasjonen føles litt "kronglete". Vil helst slippe luftekanal. I verste fall får det vel bli det for å være på den sikre siden. Men isoleringsverdien blir vel bedre om man kan bygge direkte mot veggen. Jeg mener luftekanalen vil jo ha kontakt med torpargrunden lufteirkulasjonsmessig. Har sett på noen steder at "veggtømmeret" er stående plank (grovsingar) med mose i mellom. Altså plank-mose-plank. På veggen lengst bort på bildet føles det riktig tørt. Dog har veggen med vinduene vært litt fuktig, men det tror jeg skyldes at det har kondensert vann på vinduene (uoppvarmet nå) som deretter har rent ned på veggen. Holder øye med den veggen en stund før det bygges på den veggen. Da vinduene er såpass store så lønner det seg vel ikke å legge på en masse isolasjon uansett? Meste av varmen forsvinner vel gjennom vinduene? En plan der er å bytte ut de gamle toglassvinduene med moderne treglass. Jeg gjetter også at den veggen får ta mesteparten av slagregn. Så den veggen må kanskje bygges med luftekanal? (blir tricky å få det pent mot vinduene da, men det får jeg løse på en god måte)

Legger ved et bilde av utsiden. Den røde markeringen viser ytterveggene for det aktuelle rommet. Den grønne pilen viser en ventil som kan utnyttes for ventilasjon av eventuell luftekanal. Men hadde tenkt å bruke den til gjestetoalettet som skal bygges i rommet.
Stort hvitt hus med rødt tak, markert rødt langs bunnen av veggen som omgir flere vinduer. Grønn pil peker mot en ventil.

Ingen med gode tanker og tips?

Luftspalte mellom fasade og vegg, så diffusjonsbrems på innsiden. Isoler med cellulose, så bør det funke?

• Liker
Overgaard
  • Laddar…
S
Luftspalte midt i veggen kan skape konveksjon og at tilleggsisoleringens effekt påvirkes.

Hvorfor ikke sette vindsperre mot veggen og isolere med hygroskopisk isolasjon (cellulose) og med dampbrems innerst?

• Liker
Overgaard
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Luftspalte midt i veggen kan skape konveksjon og at tilleggsisoleringens effekt påvirkes.

Hvorfor ikke sette vindsperre mot veggen og isolere med hygroskopisk isolasjon (cellulose) og med dampbrems innerst?
Hei! Takk for svar. :)
Jo, jeg har fundert på den varianten for å unngå luftspalten (og da, som du skriver, forringe isolasjonens effekt)

Så det kanskje heller mot å sette opp med trestender direkte på veggen og isolere med trefiberisolasjon i stedet for mineralull.
Så er jeg usikker på dampbremsen. Det virker å være delte meninger der. Hvis jeg sørger for å ha god ventilasjon kan jeg unngå plast i veggene?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Luftspalte mellom fasade og vegg, så diffusjonsbrems på innsiden. Isolere med cellulose, så bør det funke?
Ja, det er jo en løsning. Helst vil jeg jo slippe luftspalten (om det går)
Uansett få virker det jo som at trefiberplater/cellulose er det som gjelder i dette tilfellet?

S
O Overgaard skrev:
Ja, det er jo en løsning. Helst vil jeg jo slippe luftspalten (om det går)
Uansett virker det som at trefiberplater/cellulose er det som gjelder i dette tilfellet?
Men du kan ikke droppe dampsperre bare fordi du bruker hygroskopisk isolasjon. Du vil ha det lufttett.
For eksempel har Isolina en dampsperre til sin linisolasjon som de kaller luftspærrepapp.
http://www.isolina.com/se/isolering-byggpapper.cfm

• Liker
Overgaard
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Men du kan ikke hoppe over dampbrems bare fordi du setter hygroskopisk isolasjon. Du vil ha det lufttett. For eksempel Isolina har en dampbrems til sin linisolasjon som de kaller luftspærrepapp. [lenke]
Takk igjen for svar :)

Ok.. Så ditt forslag er: På med vindsperre på eksisterende innervegg. Deretter regle opp direkte mot veggen. Isolere med for eksempel trefiberplater. Så dampbrems. Deretter type OSB/gips?

Kanskje skal jeg legge til at jeg vurderer OSB og dobbelt lag gips. (Årsaken er lyddemping) Skal bli musikkrom. (Om det er noe som påvirker det hele?)

Skal det lydisoleres også så er det bra å tenke på hva som skal isoleres og hvor høye krav man har.

Isocell har også en dampbrems, jeg har den i mitt hus

• Liker
Overgaard
  • Laddar…
S
Synes Johannes har svart ganske bra.

Vindduk er mye enklere å jobbe med. Gå for en som ikke er så tett så den samspiller med dampbremsen.

• Liker
Overgaard
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Synes Johannes har svart ganske bra.

Vindsperre er mye enklere å holde på med. Kjør på en som ikke er så tett så den samspiller med dampbremsen.
Ok! Takk for svar! :)
Har laget en liten skisse for å sjekke om jeg har forstått dere riktig. (Grunnen til at jeg spør så mye er akkurat dette med å isolere innenfra og med/uten luftspalte)

Hvis vi ser fra venstre til høyre. (veggene er tegnet utenfra (venstre side) -> innover (høyre side))

Vegg 1 - Jeg vurderer at det er puss -> tegl -> stående planker -> (mose?) -> stående planker
(alternativt er det massivt stående tømmer. Virker å være litt forskjellig dessverre)
Vegg 2 - På med vindsperre mot veggen på innsiden
Vegg 3 - Regl opp mot vindsperren/veggen.. Her er det jo spørsmålet om luftspalte eller ikke!??! :sweat:
Vegg 4 - I med trefiberisolasjon (eller tilsvarende)
Vegg 5 - På med dampbrems og deretter OSB/Gips, etc...

Fungerer det?

Skiss av veggkonstruksjon, med lag fra venstre: puss, murstein, treplanker, vindpapp, isolering og gipsplate. Vist fra utsiden til innsiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.