Hei!

Holder på å lage et undergulv i et kjellerrom som skal ventileres nedenfra. Jeg har bygget en ramme, som en slags Nivell, rundt rommet og lagt tverrlekter innenfor rammen. Mellom rammen og veggen er det ca. 60 mm. Som jeg har forstått det, skal jeg tette konstruksjonen innenfor rammene og legge rørkanalen der for å ventilere gulvet. Men hvordan gjør man med glippen mellom veggen og rammen?

Bygging av gulv med trerammer og tverrbjelker i en kjeller, viser mellomrom mellom vegg og ramme.

Jeg svarer meg selv så kanskje andre som leser får inspirasjon eller noe av mine betraktninger.

Jeg kommer til å feste vinkeljern innenfor rammebjelken vendt under bjelken hvis nedre del en board kan ligge på. Deretter isolasjon på det. Ifølge Nivell skal rom som overstiger 60 mm mellom rammebjelke og vegg isoleres, og dette er jo et hjemmelaget Nivell-system med Nivells gulvventilasjon. Dette er jo ca 60 mm og litt mindre på enkelte steder, men jeg isolerer likevel for å gjøre det hele tett og redusere lydgjennomslipp fra gulvkanalen. Der det er enda mindre plass, kommer jeg eventuelt til å bruke ekspanderende drev.

Tar gjerne imot synspunkter på dette!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.