Jeg skal akkurat til å starte med et Attefallshus som skal fungere som bod/gjesterom.
Jeg har litt tanker om hvordan man skal isolere taket. På oversiden skal jeg ha betongtakstein, lekter og bærelekter, takpapp og rupanel.
På innsiden blir det 220mm stendere, med 220mm isolasjon, plast, lekter og takgips. Omtrent i henhold til bildet nedenfor:
Men så har jeg lest i andre tråder at man skal ha en luftspalte. Hvor har dere luftspalten?
Har sett på en hel del videoer nå. Det vanligste ser ut til å være å bruke 45x45 og så legge noen type bord på det og så isolasjon. Eller isolasjon direkte på 45x45. Hva er å foretrekke?
Så så jeg noe annet nytt for meg. At man legger halve dybden av isolasjonen først. Så setter plast, og så resten av isolasjonen. Hvordan kommer det seg? Trodde man hadde plasten på innsiden av all isolasjon
Man legger plasten slik for å få en installasjons-sone for strøm osv. Da trenger man ikke perforere plasten rundt bokser mm. Perforert plast kan føre til at varm luft innendørs leter seg ut i veggen og der møter kaldere, noe som fører til at luften slipper fra seg fukten. Når man bygger med plast skal man sørge for at det er helt tett overalt. Installasjonssonen pleier å være 45 mm.
Enklest er at du tar 28x45 eller 34x45 spiker/skruer fast i sidene på takstolene mot råspontet, deretter tar du en masonitt og spikrer/skruer fast i lektene du nettopp spikret fast i takstolene. Begynn å montere masonitten fra mønet og deretter nedover med noen cm overlapp om det ikke holder med en masonitt fra mønet til takfoten. Da kan eventuell fukt ikke renne ned i skjøten av masonitten. Deretter må du ha lufting nede i takfoten så det kommer inn i luftspalten.
Enklest er at du tar 28x45 eller 34x45 spiker/skruver fast i sidene på takstolene mot råsponten, så tar du en masonitt og spiker/skruver fast i lektene du nettopp spikret fast i takstolene. Begynn å montere masonitten fra mønet og deretter nedover med noen cm overlapping om det ikke rekker med en masonitt fra mønet til takfoten. Da kan eventuell fukt ikke renne ned i skjøten av masonitten. Deretter må du ha lufting nede i takfoten så det kommer inn i luftspalten.
Rekker det med lufting nede i takfoten? Jeg kommer til å ha et pulttak.
Ok, jeg oppfattet ikke at det var pulpettak. Men du bør også ha luftingen åpen i "nock" slik at luften kan sirkulere. Ja, kanskje var jeg litt uklar før, merket jeg når jeg leste gjennom innlegget mitt. Jeg mener altså at du legger lekten slik at luftspalten blir 28 eller 34mm. 45 føles som litt overkill, og du mister litt mer isolerverdi, så det holder med 28-34mm.
Om du går med lektene og masonitten helt ut til luftspalten for panelen så avslutter du der. Så når du paneler så lar du det være en glipe opp mot råsponten på typ 28mm så får du sirkulasjon på luften både til panelen og til taket i en smell.
Jo, akkurat sånn ja mente ikke glem å sette innsektsnett i luftegapet bare om du ikke har gjort det allerede. Skal du ha undertak så er det jo bare å trekke det på undersiden av takstolene.
Jo, akkurat slik ja mente ikke glem å sette insektsnett i luftspalten bare om du ikke har gjort det allerede. Skal du ha underspikring så er det jo bare å dra den på undersiden av takstolene.
Kanon!
Bare to spørsmål da. Jeg tenkte å sette planker på undersiden av takstolene. Ødelegger det luftspalten da?
Så tenkte jeg å ha stående panel, noe som betyr at spikerlektene ligger horisontalt langs veggen. Ødelegger det veggens luftspalte?
Ok, det er det som kalles underspikking og det ødelegger ikke luftingen. Da spikrer/skruer man bordene på undersiden av takstolene med en glippe mellom hverandre på typ 10mm. Så da kan du bare stifte fast insektsnettet på undersiden av takstolene før du smeller på underspikkingen. Skal du ha stående panel så må du først sette fast en "strølekt" typ 22x45 loddrett på lektene i veggen så spikrer du spikerlekten gjennom strølekten og inn i lekten. Da får du en 22mm luftspalte bak panelet og der må du også stifte fast insektsnett. Eller man må ikke men vil man slippe at veps og annet ubehagelig bygger rede i luftspalten så må man det. Tar du et insektsnett i metall så kommer ikke musene inn heller.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.