Jeg har lagt XPS (fra byggmax) under terrassegulvet der jeg har bygget et innglasset uterom. Etter mange tips og råd fra forumet og andre steder.
Men nå når jeg er ferdig kom jeg over litt informasjon om at XPS er et veldig lett antennelig/brannfarlig materiale.
Jeg lurer egentlig bare på om jeg burde gjort noe annerledes eller om dette ser greit ut. Jeg la XPS platene mellom eksisterende regler med litt helling så eventuell væske kan renne av, samt 0,5-1 cm fra terrassebordet.
Slik sier en branningeniør på Redningstjenesten Storgöteborg:
"Brannklasse F innebærer at produktet ikke klarer noen brannegenskaper, alternativt at det ikke er testet. I dagens gjeldende BBR er dermed generelt klasse E det laveste nivået som gjelder der det stilles krav til materialegenskaper. Imidlertid kan andre materialer i visse tilfeller brukes dersom de bygges inn eller på annen måte beskyttes. Med en slik løsning gjelder det imidlertid at materialet som beskytter det ukategoriserte materialet oppfyller angitte krav i BBR og ikke bidrar til risiko for antennelse av det underliggende materialet.
Hvilket krav som gjelder avhenger igjen av hvilken bygningsklasse og i hvilket rom materialet plasseres i.
Vi har dessverre ikke mulighet til å svare mer nøyaktig på spesifikke spørsmål og må henvise deg videre til en brannkonsulent hvis du har ytterligere spørsmål angående ditt spesifikke tilfelle."
Bør man komplettere på noen måte?
Her er noen bilder! Takk
(Jeg spurte opprinnelig i Hage & Utendørs › Terrasse & Uteplass men innså at det nok var feil del av forumet)
Det er nok ikke den optimale løsningen er jeg redd. Man kan jo tenke seg at en gnist fra en grill utenfor et åpent skyveparti kunne antent celleplasten om uhellet var ute. Stenullsbasert markplate og vindsperrepapp hadde kanskje vært bedre. Med den kan du dessuten med god samvittighet legge isolasjonen inntil trelektene og få det hele vindtett og betydelig varmere enn med XPS og en glippe. Selvfølgelig må det være ventilasjon på undersiden og i hagestuen, men som vanlig skal ventilasjonen være enten regulert eller dimensjonert korrekt, ikke ukontrollert fri blås.
Det er nok ikke den optimale løsningen er jeg redd. Man kan jo tenke seg at en gnist fra en grill utenfor et åpent skyveparti kunne antenne celleplasten om uhellet skulle være ute. Steinullbasert markplate og vindsperrepapp hadde kanskje vært bedre. Med den kan du dessuten med god samvittighet legge isolasjonen inntil trestenderne og få det hele vindtett og betydelig varmere enn med XPS og en sprekk. Selvfølgelig må det være ventilasjon på undersiden og i uterommet, men som vanlig skal ventilasjonen være enten regulert eller dimensjonert korrekt, ikke ukontrollert fritt blås.
Tusen takk for ditt svar, mistenkte nesten at et sånt skulle komme! Dessverre sett flere forslag på den løsningen jeg har valgt (her på forumet).
Finnes det noe annet alternativ som du anser enn å bryte opp og gjøre om alt?
Grill ikke i nærheten bare eller gjør andre brannfarlige aktiviteter der. Xps er ikke lettantennelig men er såklart ikke bra i en brennende konstruksjon der det kan nære ilden men det brenner ikke bra selv.
Jeg vet såklart ikke eksakt hva dette er men det er nok liknende.
Grill ikke i nærheten bare eller gjør andre brannfarlige aktiviteter der. Xps er ikke lettantennelig men er såklart ikke bra i en brennende konstruksjon der det kan nære ilden men det brenner ikke bra selv.
[media]
Jeg vet såklart ikke nøyaktig hva dette er men det er nok liknende.
Interessant video, og enda mer interessante kommentarer!
XPSen ligger kun under uterommet og ingenting er eksponert utenfor. Regler rundt hele konstruksjonen.
Et par funderinger:
- Burde man lagt markduk/vindpapp mellom terrassebord og xps?
- Finnes utero matter som er laget for all slags vær som er brannsikre, burde man kanskje ha en sånn?
Eller skal man bare bite i det sure eplet og rive opp XPS og bytte ut. Tør jo knapt tenne et telys i nærheten
Tror du overdriver frykten litt mange materialer er mer eller mindre brennbare. Ser ut som at du har et par fine brennbare puter og pynteputer på utemøblene f.eks. Ta en bit av platen du har brukt og gjør din egen test, forskjellige fabrikater kan oppføre seg på forskjellige måter. Antar at du ikke kommer til å gå løs med gassbrenner i uterommet.
Tusen takk for ditt svar, mistenkte nesten at et sånt skulle komme! Dessverre sett flere forslag på den løsningen jeg har valgt (her på forumet).
Finnes det noe annet alternativ som du anser enn å bryte opp og gjøre om alt?
[bilde]
Risikoene er små, men man må også forstå at det ikke går an å sammenligne en video med en gassbrenner med en brannherd som har fått feste og branngasser dannes av alt materialet p.g.a. varmen. Hadde du hatt XPS:en (?) fra videoen i en ovn i 300 grader først hadde du fått se en skikkelig brann! Det er den miljøen som oppstår lokalt i begynnelsen av en brann. Du har sikkert merket at en eneste vedkubbe knapt går an å få fyr på, men om du har 3-4 som varmer hverandre blir det en herlig brann.
Jeg har egentlig ingen anelse om hva brannsikringsregler sier, men jeg undrer om det ikke er direkte forbudt med en slik løsning. Som minimum bør du ha koblede brannvarslere i uterommet og inne så du kan få en tidlig varsling hvis noe skulle skje. Nå tror jeg ikke at største risikoen for brann er utenfra og inn, men hvis det verste skulle inntreffe og du får brann i elkabler i en vegg som brenner igjennom, så kan uterommet bidra til at skaden blir unødvendig stor.
Edit: fant dette: "Mange tror at celleplast er trygt å bygge med siden det er tillatt, men som materialet brukes i dag utgjør det en stor brannfare. Sikkerheten bygger på at alt er perfekt, at det bygges nøyaktig slik som det er testet, at det er vedlikeholdt og uskadd og at ingen tennkilde tar seg forbi de beskyttende overflatene." https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet/byggsektorn/cellplast/
Risikoene er små, men man må også forstå at det ikke går an å sammenligne en video med en gassbrenner med et brannfeste som har fått tak og branngasser dannes av alt materialet på grunn av varmen. Hadde du hatt XPS:en (?) fra videoen i en ovn ved 300 grader først hadde du fått se en skikkelig brann! Det er miljøet som oppstår lokalt i starten av en brann. Du har sikkert merket at en eneste vedkubbe knapt går an å få fyr på, men hvis du har 3-4 som varmer hverandre blir det et herlig bål.
Jeg har egentlig ingen anelse om hva brannsikringsregler sier, men jeg lurer på om det ikke er direkte forbudt med en slik løsning. Som et minimum bør du ha koblede røykvarslere i uterommet og inne så du kan få en tidlig advarsel hvis noe skulle skje. Nå tror jeg ikke at den største risikoen for brann er utenfra og inn, men om det verste skulle skje og du får brann i elkabler i en vegg som brenner igjennom så kan uterommet bidra til at skaden blir unødvendig stor.
Edit: fant dette: "Mange tror at celleplast er sikkert å bygge med fordi det er tillatt, men slik som materialet brukes i dag, utgjør det en stor brannfare. Sikkerheten bygger på at alt er perfekt, at det bygges nøyaktig som det er testet, at det er vedlikeholdt og uskadet, og at ingen tennkilde kommer seg forbi de beskyttende overflatene."
[lenke]
Du har helt rett.
Har også lest det der, de sikter vel til at man bør ha gipsplater eller lignende som et beskyttende lag.
Ikke helt lett å finne nøyaktig hva som gjelder, eller hvordan man burde gjøre.
Jeg snakket med en brannkonsulent som, likt noen andre byggere, påpekte at celleplast/XPS er uegnet å bruke hvis det ikke bygges inn i brannsikrende materialer (fibersement, gips, eller lignende).
Det bør egentlig beskyttes nedenfra med en trossbotn, samt en plate oppå.
Brannkonsulenten sa at hvis ulykken er ute, og det begynner å brenne i nærheten av celleplasten så er den i prinsippet umulig å slukke og bidrar til økt spredning av ilden. I det tilfellet påpekte han også at forsikringsselskapet kan ha meninger hvis man har bygget slik.
Med det sagt burde man kanskje bytte til rockwool (steull) eller lignende.
Jeg tror den største risikoen med din konstruksjon er mus/svartmaur, de har god plass, beskyttet sted og varmt og koselig mtrl å bygge med/i.
I min pleie skal celleplast dekkes med minst 7 cm betong på oversiden og ligge godt under mark på øvrige sider, altså et unødvendig komplisert mtrl å bruke om man ikke har støpt plate.
Jeg tror den største risikoen med din konstruksjon er mus/svartmaur, de har god plass, beskyttet beliggenhet, og varmt og koselig materiale å bygge med/i.
Etter min oppfatning skal cellplast dekkes med minst 7 cm betong på oversiden og ligge godt under bakken på øvrige sider, altså et unødvendig komplisert materiale å bruke hvis man ikke har støpt plate.
Det er jo også et godt poeng! Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg aldri valgt cellplast.
Jeg heller mot å sette et par rester i bunnen og bare legge steinull på det.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.