Hei vi har et veldig kaldt gulv hjemme og jeg tenkte å isolere krypkjelleren med celleplast, jeg lurer på hvordan jeg skal utføre dette.
Har en kjeller som er oppvarmet med en åpning til krypkjelleren (som nå er tettet).
Krypkjelleren er ganske flat så det kommer ikke til å være vanskelig å legge celleplasten.
Celleplastplater som jeg tenkte å isolere med 120x60x10cm S80.
Celleplastplatene som skal sitte på veggen skal være 30 cm under marknivå (kommer ikke til å isolere hele veien ned).
Det jeg funderer over:
1: Skal ventilene tettes igjen med celleplasten
2: Skal byggplasten gå hele veien opp mot bjelkelaget, eller kan man droppe byggplasten mot veggen
3. Hvordan fester jeg celleplasten mot veggen, jeg har en type lecablokk som er hard som betong
3.1 Spikerplugg
3.2 Lime (men hvordan gjør man med byggfolien bak hvis det nå skal være byggfolie)
3.3 Skrue med skive
Asvaboard (svart) mellom bjelkene isolering ovenfor, et hull med liten meisel og en tråd opp så vet du hvor mye isolasjon det er i bjelkelaget
Det med å isolere bakken i krypkjelleren kommer nok ikke til å gi så mye, sett platene i taket, kan festes med lange skruer og en firkantet masonitt (100X100) som skive
Blir litt knøvlet ved forbigåelse av bjelkene (de går ned under asvaboarden)
Hvis du vil isolere mot kaldt gulv skal du sette isolasjonen under bjelkelaget som litevarje og jeg skrev. Med dine forslag får du knapt noen effekt med alle kuldebroene.
Hei vi har et veldig kaldt gulv hjemme og jeg tenkte å isolere krypkjelleren med cellplast, jeg lurer på hvordan jeg skal utføre dette.
Har en kjeller som er oppvarmet med en åpning til krypkjelleren (som nå er tett).
Krypkjelleren er ganske flat så det kommer ikke til å være vanskelig å legge cellplasten.
Cellplastplater som jeg tenkte isolere med 120x60x10cm S80.
Cellplastplatene som skal sitte på veggen skal være 30 cm under bakkenivå (kommer ikke til å isolere hele veien ned).
Det jeg funderer over:
1: Skal ventilene tettes igjen med cellplasten
2: Skal byggplasten gå hele veien opp mot bjelkelaget, eller kan man droppe byggplasten mot veggen
3. Hvordan fester jeg cellplasten mot veggen, jeg har en eller annen type lecablokk som er hard som betong
3.1 Spikerplugg
3.2 Lime (men hvordan gjør man med byggfolien bak om det nå skal være byggfolie)
3.3 Skrue med skive
[bilde]
[bilde]
[bilde]
Hei - ganske OT jeg vet - men hvilket tegneprogram bruker du? Er på jakt etter et hendig sådant og jeg ser at mange her på BH ser ut til raskt og enkelt å kunne lage bra bilder.
Om du vil isolere mot kaldt gulv skal du sette isolasjonen under bjelkelaget som litevarje og jeg skrev. Med dine forslag får du knapt noen effekt med alle kuldebroene.
isolerer man grunnmuren og bakken istedenfor gulvet så løser man også eventuelle problemer med fukt i krypkjelleren. Selvfølgelig blir gulvet varmere hvis rommet under er varmere. Men selvfølgelig - Med tanke på millimeter isolasjon så er det mer effektivt å isolere gulv/bjelkelag, men da skal man også være klar over at temperaturen i krypkjelleren senkes, noe som kan gi problemer med fukt som ikke finnes i dag.
Så beror det jo også litt på hvorfor gulvet er kaldt i dag. En vanlig årsak er at isoleringen har sunket sammen slik at det er en luftspalte under overflaten helt fra ytterveggene der det trekker inn kald luft.
Er redd for at den største synderen er kuldebroer fra husets grunnmur som sprer kulden videre langs bjelker/regler i gulvet. Du skal altså mot ytterveggene helst utenfra men det kanskje ser muppete ut? Kulden fra bakken er nok umerkelig, hvilken temperatur har dere i krypkjelleren?
Skal du isolere så isoler helt dekkende mot grunnmuren. Som ditt første bilde men isolering hele veien. Da blir det varmere under gulvet, angående ventilasjon ville det vært best med et system som aktivt ventilerer ved behov (høy fuktighet alternativt en avfukter)
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.