Har til hensikt å rive en bærende vegg og i stedet montere en HEB-bjelke på 180mm. Spennvidden blir 4800mm. En konstruktør har sett på det og bjelken skal være tilstrekkelig. Glemte imidlertid å spørre konstruktøren om hva jeg skal legge bjelken på. Vil helst slippe mer bjelke siden den er dyr og tung. Kanskje kan man montere bjelken på stående stendere? Bjelken i seg selv veier 380kg. Fire takstoler vil hvile på den, takvinkelen er 27 grader og snøsonen er 2.5.

Så spørsmål en blir, kan man støtte den med trestendere og hvor grove bør disse være?

Har forstått at bjelken må isoleres mot kondens (brann trengs ikke i villa). Tenkte å gjøre det enkelt for meg og kjøpe en ventilasjonsisoleringsstrømpe og dra over bjelken, ville det fungere?

Rødt på tegningen er det som skal rives og svart strek er bjelken som skal monteres.

Ps. På tegningen er en murpipe med. Denne finnes ikke lenger og kan derfor ikke fungere som støtte tilsvarende.

Takknemlig for svar fra noen med kunnskap i emnet. :)

• Byggplan viser en etasjeplan med markering av en rød linje for vegg som skal rives og svart strekk for posisjonen til en ny HEB-bjelke.
  • Byggtegning av et hus med takstoler og detaljer om en bærende bjelke som skal monteres i stedet for en vegg som rives.
Sist redigert:
Hei! Om konstruktøren har dimensjonert bjelken og da gjort nødvendige beregninger, så bør han/hun kunne ta fram dimensjoner på søylene på et blunk. Lastene er jo allerede beregnet. Så mitt tips er å sjekke med K.

Deretter forstår jeg ikke i det hele tatt hvorfor bjelken skal isoleres mot kondens? Den ligger vel i et varmt rom i sin helhet?

Så kan jeg ikke la være å få en tanke til, og jeg mener ikke å være spydig, men: Det ser ut til å være fagverkstakstoler på huset ditt, disse er jo normalt frittbærende mellom ytterveggene - er veggen virkelig bærende?

Synes også det høres overdrevet ut å isolere har aldri vært med på at det har vært et problem.

Erfaringen sier at 6''6 (150x150) skulle være en passende dim men jeg er ikke konstruktør

Da får jeg ligge lavt med isoleringen en stund da. Fokus flyttes nå til spørsmålene:

1) Er takstolene selvbærende? Bare svar fra noen som virkelig vet.
Er de det så faller spørsmål to, hvis ikke ønskes svar og forslag

2) Skal bjelken fungere som støttende eller i stedet hengeoppheng? Med andre ord, skal jeg montere den på loftet og la takstolene henge i den eller skal jeg la den bæres inn i huset??

OM jeg skal ha den på loftet, skal jeg da velge limtre i stedet for stål, fordeler / ulemper?

:x

• ```
Dokument med byggspecifikasjoner og instruksjoner for konstruksjon og materialbruk, inkludert detaljer om hvordan bærende elementer skal installeres.
```
  • Dokument som beskriver byggnadstekniska specifikationer, inklusive bjälklag, tak, och diverse tekniska detaljer, daterad 15/3 1959.
ullberg
"Fribærende fagverkskonstruksjon" så om det er bygget i henhold til planen burde det være greit, men det føles merkelig at konstruktøren har foreslått dette da, kanskje han vet noe som vi ikke vet, har han inspisert og sett noe på loftet? eller er dette på første etasje / kjelleren?

EDIT: ser at det ser ut til å være i entréplanet, det føles som at du burde ta en prat med konstruktøren, om det er uklart hvorvidt den skal være på loftet eller i boligrommene føles det som at mange andre ting kan være uklare...

/U

Konstruktøren har bare kastet et øye, raskt regnet og foreslått tykkelse på bjelken. Han har ikke regnet eller satt seg inn mer enn det. Vurderer å la noen få betalt for å gjøre det så jeg kan skylde på noen når det går galt.

Ser også at det står selvbærende men så står det også bærende innervegger, det er det som forvirrer meg og gjør meg usikker. Som du sier så er det entreplan og vinden er kald vind. Om bjelken skal være inne eller ute er bare en smakssak.

Får kanskje hente hit en konstruktør tilsvarende...

Sist redigert:
Ser takstolene ut som på tegningen også i virkeligheten? I så fall er de fribærende og du trenger ingen bjelke. Ligger derimot den aktuelle veggen midt under et knutepunkt i takstolen bør man kanskje vurdere en ekstra gang. 7m spennvidde med W-takstol skal aldri være noe problem med den takvinkelen. Jeg tror du skal tolke teksten i byggeinstruksjonen som at den er generell for flere ulike hustyper fra produsenten, men at noen vertikalt bærende innervegger ikke forekommer i ditt tilfelle.

Spør din "konstruktør" om underrammen i din takstol virkelig klarer å føre snølasten til den aktuelle veggen når den ikke ligger under et knutepunkt....

/Ingeniøren

Takk for alle svar. Jeg kjørte med bukseseler og livrem og bestilte en 6 meter limtrebjelke 90x450. Den alene skal klare snølasten så nå er jeg fan safe. Kanskje kaster jeg bort 3000kr men tør ikke ta sjansen.

Kjeft på meg dere som vil, men jeg håper å bli fornøyd med min feigisløsning. :D

Ps. Kommer til å lage en hengende konstruksjon som sikkerhet og for å få et finere innertak.

Se dette bildet.

• Loft med trebjelker, sagflis og isolasjon. En lang limtrebalk er plassert midt i bildet, omgitt av tre konstruksjonselementer og byggematerialer.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.