Hei!
Holder på å bytte kjøkken i vårt hus fra 60-tallet, og skal da også legge inn gulvvarme. Derfor har jeg brutt opp gulvet for å erstatte med sporede sponplater for gulvvarme. Under gulvet ligger ca 30 cm kutterspon som isolasjon ned mot betongdekke (under dekket finnes kjeller så det er ikke mot mark/torpargrunn). Se vedlagt bilde. Mitt spørsmål er, skal jeg:
A) fjerne sponen og isolere med noe annet?
B) la sponen ligge og isolere med mineralull eller lignende direkte oppå?
C) ikke røre det i det hele tatt?
Kuttersponen og gulvplankene ser veldig tørre og fine ut, kuttersponen har dog sunket litt med årene.
Takk for svar!
 
  • Innendørs gulv med trelaminat fjernet, avslører kutterflis som isolasjon; verktøy og en søppelbøtte er synlige på planker ved siden av.
D) Topp opp med mer spon så det ikke blir noen luftspalte.

At det blir trekkfullt og kaldt om føttene skyldes at luften kan bevege seg i bjelkelaget, topper du opp til platene så fyller sponet sin funksjon og luften står stille og du slipper kalde gulv. Nå skal du jo ha gulvvarme, men da blir det vel mindre energiforbruk i stedet.

Du skal ikke blande ulike materialer i isolasjonen.

Min mening i alle fall, men jeg kan ta feil :)
 
  • Liker
ToppenStugan og 1 annen
  • Laddar…
Alternativt legge en tynn mineralullsmatte på sponet langs ytterveggene og klemme den sammen under gulvsponplatene. Den største årsaken til kalde gulv er, som sagt, at den kalde uteluften kan passere over sponet.
 
  • Liker
Morgano
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.