11.328 lest ·
8 svar
11k lest
8 svar
Isolere bod - trengs luftesjikt og plastfolie?
Skal isolere et lagerrom på 10 kvm og tenkte å sjekke med dere som vet hvordan man bør gå frem. I dag sitter det, utvendig sett, panel, vindsperre direkte på panelet og 100 mm stendere i veggene og 150 mm stendere i taket. Se vedlagte bilder....
Nå til mine spørsmål: Lurer på om man i veggene må ha luftspalte mellom vindsperren og isolasjonen? Bør man deretter ha plastfolie mellom isolasjon og gips?
Taket tror jeg at jeg har kontroll på hvordan jeg skal gjøre. Leste i forumet at taket bør ha luftspalte, og at man kan ordne dette ved å sette lekter og deretter sponplater for å få et par cm luftspalte mellom rupanelet og sponplaten. Så legger man isolasjonen oppå sponplatene.
takk på forhånd!!
Andreas
Nå til mine spørsmål: Lurer på om man i veggene må ha luftspalte mellom vindsperren og isolasjonen? Bør man deretter ha plastfolie mellom isolasjon og gips?
Taket tror jeg at jeg har kontroll på hvordan jeg skal gjøre. Leste i forumet at taket bør ha luftspalte, og at man kan ordne dette ved å sette lekter og deretter sponplater for å få et par cm luftspalte mellom rupanelet og sponplaten. Så legger man isolasjonen oppå sponplatene.
takk på forhånd!!
Andreas
Fravær av luftspalte pleier vanligvis å falle inn under 'risikokonstruksjon', altså det kan bli problemer.
Plastfolie er avhengig av hvilken temperatur du tenker å ha som lavest i lokalet. Om du bruker plast bør temperaturen ikke være under ~16C, i et annet tilfelle, dropp den.
Plastfolie er avhengig av hvilken temperatur du tenker å ha som lavest i lokalet. Om du bruker plast bør temperaturen ikke være under ~16C, i et annet tilfelle, dropp den.
Det blir vanskelig å få til en luftspalte nå med den konstruksjonen!
Visst kan man kalle det for risikokonstruksjon om man vil, men enkelte garasjeprodusenter kjører uten luftspalte. En viktig faktor for om det er passende eller ikke er hvilken farge som brukes på fasaden. Falu-rödfärg f.eks. tetter ikke til noe som helst og da skal det ikke behøve å bli noen problemer.
Visst kan man kalle det for risikokonstruksjon om man vil, men enkelte garasjeprodusenter kjører uten luftspalte. En viktig faktor for om det er passende eller ikke er hvilken farge som brukes på fasaden. Falu-rödfärg f.eks. tetter ikke til noe som helst og da skal det ikke behøve å bli noen problemer.
Kjemikeren mener en temperatur på over +16 grader. I en liten bod er det ikke så farlig med eller uten luftspalte. Men vil man føle seg trygg, er det bare å isolere med type celluloseisolering og droppe plasten og luftspalter. Både i vegger som i tak. Bare sørg for å legge vindsperre på innsiden også.
Takk for tilbakemeldingen!Kemisten skrev:
Boden ligger i tilknytning til en carport, eneste kravet for boden er at temperaturen ikke skal synke under 0 om vinteren (setter inn en varmevakt), men det er ingen krav om at det skal være romtemperatur.
Som dere ser på bildene ligger vindsperre rett mot panelet, hvis jeg har forstått det riktig er det ingen vits i å lage en luftspalte mellom vindsperre og isolasjonen? Uten å legge isolasjon direkte i fagene mot vindsperre og så gips oppå isolasjonen?
Andreas
Det innebærer at jeg i prinsippet må rive hele lageret og bygge det opp igjen. Spørsmålet er om det er verdt et såpass stort inngrep med tanke på at jeg ikke stiller høyere krav til lageret enn at det skal være noen grader over 0 om vinteren slik at følsomme produkter ikke fryser?injonil skrev:
Panelet er allerede malt utvendig et par ganger så å male med uåpen maling er ikke et alternativ slik jeg ser det.
Er det fullstendig tabu å bygge et lager uten luftspalte? D.v.s. kan man ta sjansen på at det fungerer med isolering i feltene direkte på vindpappen og så gips som ytterste lag oppå det.
Hvordan hadde dere gjort det?
Resonerer litt som så at om jeg uansett må ta ned panelet for å få til luftspalte kan jeg like godt prøve uten, og viser det seg om et par år at det ikke fungerte - da river jeg bort all panel og gjør det ordentlig fra grunnen.
Sist redigert:
Luftspalten mellom panel og papp/vindvev er for at panelet skal kunne tørke (raskt nok) når det har blitt utsatt for regn og lignende, er panelet av spontede bord?copello2 skrev:
Risikoen er vel at om det ikke fungerer så vil du være nødt til å bytte mer enn bare panelet når du ser etter, kanskje også bl.a. isolasjonen (som blir dyrere). Nå tror jeg ikke det kommer til å bli problemer, men spalten legger man inn for å være sikker...
Klikk her for å svare