Skal isolere en hytte. Oppbygningen er omtrent som på bildet.

Tenker på hvordan man setter opp diffusjonsplast under takstolene og så glespanel. Jeg synes det blir så rart helt ytterst ved første og siste takstol (om dere forstår hva jeg mener). Det går jo ikke å brette ned plasten på veggen.

Hvordan skal jeg gjøre det?

Noen som har bilder på hvordan man kan tenkes å gjøre det?

• Rammeverket av en friggebod med takstoler vist, uten vegger, tak eller gulv, viser konstruksjonen og plasseringen av bjelker og stendere.
Du skal ikke ha plast om det ikke er konstant oppvarmet.

H huggan skrev:
Du skal ikke ha plast om det ikke er konstant oppvarmet.
Jeg har alltid lurt på hva som egentlig menes med det? For om sommeren er det jo ingen vits i å ha på varme (akkurat som i huset). Regnes det da som ikke oppvarmet året rundt? For i så fall skulle man ikke ha plast i hus heller. :-/

Ja plast eller ikke plast var jo heldigvis ikke spørsmålet her. Jeg bor plastfritt men hadde nok plastet friggen. Det er lett å få helt tett og da synes jeg det er en smidig måte å holde fukten inne.

Jeg synes problemet derimot er større enn plasten. Tenkte du ha skrått innertak må jo gavlene strøs opp høyere så du kan feste innerväggsbeklädnaden i noe og da må du feste plasten i gavlveggene istedenfor.

Skal du ha flatt innertak må man sadle ned takstolene til de blir plane og da bør det løse seg ved gavlene.

K Klicka skrev:
Jeg har alltid lurt på hva som menes med det egentlig? For om sommeren er det jo ingen idé å ha på varme (liksom i huset). Regnes det da som ikke oppvarmet året rundt? For i så fall skulle man ikke ha plast i hus heller. :-/
Oppvarmet året rundt betyr minst 15 grader året rundt og det er det jo om sommeren uten varme.

Tomture61
I et bolighus har man dusj, oppvaskmaskin, koker vann mm, kan tidvis bli meget høy luftfuktighet i luften. Dagens byggestandard krever ventilasjon. I hus uten ventilasjon presses den varme/fuktige luften oppover. Til loftet eller ut gjennom veggene. Risikoen for muggangrep i konstruksjonen/loftet er høy.

Om du tenkte å isolere din friggebod og ikke har samme standard som i et bolighus, dvs. ikke noe vann. Så dropp plasten og forsøk å få luften i det isolerende laget til å stå stille. Dvs, ingen glipper på innvendige vegger og kanskje ute-gips på utsiden av friggeboden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.