Hei alle Byggere!

Har ofte lest her på forumet. Nå har jeg et spørsmål som jeg kunne trenge tips og hjelp med.

Jeg har nettopp påbegynt byggingen av en vedfyrt badstue med dusj og omkledningsrom. Beliggenheten er virkelig flott, rett ved sjøen på vestkysten (fikk dispensasjon fra strandvernet takket være at det på stedet finnes en sjøbod siden lenge). Jeg har støpt kraftige betongpilarer mellom hvilke en kraftig jernbjelke (HEB 160) plasseres, jeg lot varmforsinke bjelken for bedre korrosjonsbestandighet, og armeringen i pilarene er syrefast. Bygningen trekkes bakover mot fjellet så mye som mulig for å kunne ha den eksisterende bryggen foran badstuen (ny bryggekonstruksjon lages, men på samme måte som tidligere - ikke med på bildene nedenfor). I og med at fjellet skråner ganske kraftig kan ikke bygningen få flatt gulv over hele området, men det er ikke noe problem – badstue er jo en av de bygningene som kan ”bygges i oppoverbakke” – det blir jo uansett benker i bakkant. I den delen der det blir omkledning/dusj kommer også benk samt VV-beredare mm plasseres der ”gulvet skråner”.

Nå til problemet mitt; Det handler om vannstanden som kan stige veldig kraftig på vestkysten. Normalt er bryggen vår ca. 1,30 over vannet. Ifølge forrige eier, som bodde her i over 20 år, har vannet noen gang nådd bryggen, men aldri gått over denne. Under våre 5 år som eiere har vannet én gang nådd bryggen og én gang faktisk gått 15-20 cm over bryggen (!) Husker ikke om det var i 2008 eller 2009, men ingen av de som er vokst opp i nærområdet hadde noen gang opplevd så høyt vann. Det oppstod svært store oversvømmelser i Göteborg den dagen. Så for å redusere risikoen for en druknet badstue hever jeg opp denne slik at ferdig gulv ligger ca. 40 cm over nåværende brygge. Hvorfor ikke heve den ytterligere sier noen... men det går dessverre ikke på grunn av andre faktorer, fasaden skal integreres i eksisterende plank krever bygningsetaten bl.a.

Da er spørsmålet; isolere gulvet eller ikke...? Har lest en del tråder og noen mener at en badstue ikke trenger å ha isolering i gulvet og jeg kan forstå det. Men på den andre siden er det ikke feil å ha en viss isolering uansett – dessuten vil vi kunne ha omkledningsrommet litt oppvarmet uansett, så der kreves en viss isolering. Jeg fikk en idé om at man kanskje kunne legge kanskje 10-12 cm isopor mellom gulvbjelkene, men lage en luftspalte øverst (dvs. rett under gulvet som nok kommer til å bestå av råspont). Gjennom noe slags ”luker” i forkant kan man åpne opp inn til dette rommet. Skulle da værgudene stelle i stand det og bjelkelaget bli druknet (det går jo an å ordne en indikasjon for dette), kan man fjerne ”lukene” slik at oppsuging kan skje...?

Jeg innser at om “tomrommet” rett under gulvet ikke er nøye forseglet fra trekk så vil isoleringen ikke gjøre noen nytte i det hele tatt. Da blir det kald luft der, og dermed kalde gulv (akkurat som i hus med innsunket sagflisisolering). Men man kan jo fylle inn en del mineralull innenfor lukene slik at det blir ganske tett og dermed vil luftspalten bli oppvarmet og gulvet føles rimelig varmt. Men man får altså en mulighet til å få bjelkelaget tørt uten å rive opp gulvet om ulykken skulle være ute.

Jeg gjentar at bjelkelaget ikke regelmessig kommer til å stå i vann på noen måte, men i fremtiden finnes det viss risiko for at det kan skje en gang!

Hva tror herrer/damer på forumet - ville en slik konstruksjon fungere tror dere? Se vedlagte bilder som viser prinsippet for konstruksjonen.

Benytt anledningen til å stille noen flere spørsmål.
1) Er det grunn til å bruke trykkimpregnert trevirke til deler av gulvkonstruksjonen. Ikke på grunn av flomrisikoen, for det er altså bare ved veldig ekstremt vær det finnes risiko for så høyt vann, men fordi badstuen plasseres i et veldig fuktig miljø... det nærliggende havet gir naturligvis masse fukt og regnvann renner jo nedover fjellet og passerer under bygningen. Eller kan trykkimpregnert trevirke gi lukt...? Det trekker vel også til seg fukt mer enn vanlig trevirke...?

2) Jeg kommer jo til å måtte sette en hel del bolter og stolpesko i fjellet. Noen som har erfaring med å feste med svovel...? Vi har en kraftig jernstolpe som har sittet i fjellet med svovel siden minst 1930 ifølge bilder vi har fått. Det er ikke dårlig – kan moderne ”kjemiske ankre” virkelig måle seg med det...?

Takk for svar og tips!
/Micc

• Skjematisk tegning av fundamentet til en bastu, vist med betongstøtte, stålbjelke og skrånende treverk.
  • Diagram av en byggkonstruktion med en jernbjelke understøttet av isolerte bjelker og et tredekke over, for en vedfyrt badstue.
  • Bjalkelagstegning med isoleringsrom; sett ovenfra og fra siden. Markert plass for treplanker som lokk over isoleringen i rommet.
En tillegg...
Glemte å skrive at jeg naturligvis kommer til å sørge for at badstugulvet får et tett sjikt som tåler søl med vann. Har ikke den eksakte løsningen klar for meg, men kanskje blir det vanlig plastmatte. Når det gjelder dusjen, blir det nok en dusjkabin.
/Micc

Ingen som har noen synspunkt? Vil det kunne fungere å få det tørt om nå vannet skulle stige så høyt...?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.