Vi skal gjøre om vår betongveranda til hall, hvordan gjør vi med gulvet på beste måte? Cellplast, sporet sponplate med gulvvarme og så gulv på det? Flooré? Gulvplater? Vil ikke heve gulvet mer enn 10 cm.
Tjener jeg noe på å isolere taket under verandaen?

Cellplast er enkleste måten. Å isolere nedenfra er å anbefale, plasser 2/3 av isoleringen under hvis du kan. Det finnes sporbare cellplastskiver så slipper du sponplaten, platene skal du ha uansett.

Kikket på Flooré som jo er en aluminiumkledd sporet XPS-skive, virker smart. Dog vet jeg ikke om jeg kan legge den skiven oppå ytterligere 50mm XPS. Kan sikkert få opp noen plater i taket under, burde ikke være noe større problem. Spørsmålet er hvor mye det hjelper siden jeg ikke kan ha noe isolasjon på sidene.

Du kan legge den på en annen plate, men bra om det er samme hardhet. Om du ikke isolerer under får du en fukttransport gjennom betongplaten som ikke er bra.

Trenger jeg noe fuktsperre type Platon under?

Hva bygger jeg først, veggene eller gulvet? Vanskelig å feste syllene i/gjennom cellplasten?

Hvis du isolerer under trenger du ikke platon men du må måle platen så den ikke er for våt. Du bygger veggene først.

H huggan skrev:
Om du isolerer under trenger du ikke platon men du trenger å måle platen så den ikke er for våt. Du bygger veggene først.
H huggan skrev:
Om du isolerer under trenger du ikke platon men du trenger å måle platen så den ikke er for våt. Du bygger veggene først.
Det pleier å kunne dryppe en del i rommet under verandaen. Ellers er det jo bare ytterdelen som har kontakt med bakken 2,50m ned typ.
Hvordan måler jeg fuktigheten?

Du trenger å låne en fuktmåler.

H huggan skrev:
Du trenger å låne en fuktmåler.
Hvem har en sånn da? Byggere?

Gulvleggere pleier å ha det men også en del byggere.

H huggan skrev:
Gulvleggere pleier å ha det, men også en del byggere.
Føles som at det blir både enklere og billigere å legge Platon. Det dreier seg jo bare om 8m2.

Eller trenger jeg å legge Platon under ytterveggene?

Nei ikke under veggene.

Snakket med svigerfar som er gammel snekker og han mente vi bare skulle legge plast på betongen og så celleplast. Men nå når jeg søker rundt skriver noen at man skal ha plasten over celleplasten?

Om du gjør som @huggan foreslår og plasserer celleplasten på betongens underside så trenger du ingen flere tiltak mot fukt. Den fukten som finnes i betongen i dag kommer fra inneluften og har kondensert (dvs. gått fra damp til vann) fordi betongen er kald. Om du legger plast på betongens overside uten å ha isolert på dens underside finnes det en risiko for kondens på plasten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.