Hei!
Holder på å bygge garasje og har på grunn av ujevne markforhold vært nødt til å mure opp 1 omgang med leca på platen.

Veggenkonstruksjonen er 170 stamme, 45x45, 28 spredt, osb, gips som gjør at veggen havner litt utenfor leca. Kan man sette cellplast/markisolering utenpå leca for å jevne med veggen? Utenpå lecaen/cellplasten tenker jeg å fortsette med en klinkeromgang.

• Garasjeinteriør med betonggulv og vegger av leca-blokker. Veggkonstruksjonen stikker litt ut fra lecaen, og elektroniske ledninger vises til høyre.
Det er ganske vanlig at man har en sokkel som er noe trukket inn i forhold til vegglivet. Om du pusser lecablokkene og deretter setter fliser, så kan du akseptere at veggen stikker ut flere centimeter. Du får en mye mer uøm løsning på den måten.

Ekstra isolasjon skal helst ligge på utsiden, selv om det ikke har så stor betydning når lecablokkene er tykke. Lecavegger skal pusses på begge sider for å bli lufttette. Kanskje ikke så viktig i en garasje, men du har vel en viss varme på?

J justusandersson skrev:
Det er ganske vanlig at man har en sokkel som er noe inndratt i forhold til vegglivet. Om du pusser lecaen og deretter setter klinker, kan du akseptere at veggen skyter ut flere centimeter. Du får en mye mer uøm løsning på den måten.

Ekstra isolasjon skal helst ligge på utsiden, selv om det ikke har så stor betydning når lecaen er tykk. Lecavegger skal pusses på begge sidene for å bli lufttette. Kanskje ikke så viktig i en garasje, men du har vel litt varme på?

Hei,
Jeg kommer til å ha 18-20 grader i garasjen. Er det viktig å pusse lecaen eller kan man sette klinker direkte på? Isolerer lecaen noe i det hele tatt?

Leca har et isoleringsverdi på 20-30 % av mineralullens, så det isolerer absolutt. Om det er viktig å pusse i dette tilfellet avhenger av om lecasteinen er over bakkenivå. Er den det, synes jeg du skal pusse den på utsiden først og fremst. Du kan sette klinker direkte på leca. Vil du redusere forskjellen mot vegglivet hjelper jo pussen til.

J justusandersson skrev:
Lecan har et isolasjonsverdi på 20-30 % av mineralullens, så det isolerer absolutt. Om det er viktig å pusse i dette tilfellet avhenger av om lecasteinen er over marknivå. Er den det synes jeg du skal pusse den på utsiden først og fremst. Du kan sette fliser direkte på lecan. Vil du minske forskjellen mot vegglivet hjelper jo pussen til.
Hei, Lecasteinen er over marknivå, og jeg har allerede pusset utsiden.

Takk for svar!

Ja det fungerer aldeles utmerket å fylle opp med EPS. Lim dem fast så tykt du kan uten at det stikker utenfor. Lim med vanlig vinter-fogskum. Ta en planke så du kan sette press på EPSen mens det tørker. Deretter kan du legge fliser/kakel direkte på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.