Hei,
Har et uterom med vår/høst-isoleringsglass. Vi har celleplast under tregulvet for at det ikke skal blåse gjennom. Vi kommer til å sette inn en peis i uterommet nå til våren. Tenkte deretter å montere inn en form for tretak innvendig. Nå til min fundering, trenger man noen isolasjon i taket?
Tenker ikke for at det skal være varmt, men mer om man trenger for ulike temperaturer i løpet av året på utsiden. Tenker også på hvordan det blir om vi fyrer i peisen og det er kjøligere ute, om det eventuelt blir stygt etc. siden rommet da vil bli varmt i perioder når det er kaldt utenfor.
Hvis man skal isolere, bør man legge luftspalte, isolasjon og så dampsperre med plastfolie, alternativt sprute skum direkte mot rupanelet?

Takknemlig for forslag angående dette så det blir riktig fra starten av.

I et uterom unngår jeg plast.
Skal plast gjøre nytte så skal det dels være helt tett (vegger+gulv+tak) og dels skal den varme temperaturen alltid være på innsiden.
En uteplass, i alle fall i mitt tilfelle, er ikke oppvarmet og kan lett bli kaldere enn ute (med omvendt kondensering som følge om det finnes plast).

Noen slags isolering i taket er nok bra, og definitivt luftspalte. Det beste er kanskje isolina eller lignende som kan ta opp og avgi fukt. Men det funker nok med vanlig ull også så lenge eventuell fukt kan ventileres bort i luftspalten.

Jeg ville bygget som et tradisjonelt tak, minus plast, dvs. innenfra:
Innetak, isolering, masonitt, luftspalte, rupanel, papp, yttertak.

• Liker
stevemannen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.