Hei,
vi har kjøpt et sommersted der det trengs litt fiksing. Uansett så lurer jeg litt på isolering.
Panelet utenfra og inn ser ut til å være følgende:
Det er liggende panel, liten luftspalte, ingen vindsperre, isolering, deretter kommer innerpanelet (ser ut som) rett mot bærende bjelker der isoleringen ligger imellom.
Mitt spørsmål er om jeg burde gjøre følgende utenfra og inn
Panel -> luftspalte -> vindsperre >isolering -> alderbestandig plast -> luftspalte -> panel.
Vil bare legge til at jeg ikke har så mye kunnskap om akkurat isolering, annet enn at jeg vet hvis det gjøres feilaktig så finnes det risiko for fukt / mugg.
Hytta er for øvrig maks 15 år gammel. Jeg ser også at de har brukt innerplast for taket.
Takknemlig for svar
vi har kjøpt et sommersted der det trengs litt fiksing. Uansett så lurer jeg litt på isolering.
Panelet utenfra og inn ser ut til å være følgende:
Det er liggende panel, liten luftspalte, ingen vindsperre, isolering, deretter kommer innerpanelet (ser ut som) rett mot bærende bjelker der isoleringen ligger imellom.
Mitt spørsmål er om jeg burde gjøre følgende utenfra og inn
Panel -> luftspalte -> vindsperre >isolering -> alderbestandig plast -> luftspalte -> panel.
Vil bare legge til at jeg ikke har så mye kunnskap om akkurat isolering, annet enn at jeg vet hvis det gjøres feilaktig så finnes det risiko for fukt / mugg.
Hytta er for øvrig maks 15 år gammel. Jeg ser også at de har brukt innerplast for taket.
Takknemlig for svar
Hei,Jonatan79 skrev:
Det finnes jo kommunalt vann, så antar at det skal være litt varme på om vinteren.
Men med tanke på at taket er plastet, burde jeg plastre innerveggene også da?
Veggene er bygget med 14,5 cm lekter og pakket med isolasjon. Det ser ut som den liggende panelen er skrudd direkte i de bærende lektene.
Burde jeg fjerne panelen, sette vindpapp, deretter sette noen form for spikerlekt på ca. 2 cm eller noe, og så sette tilbake panelet?
Om du skal rive kjør med dampbrems i veggene, det rekker og da kan du velge oppvarmet eller ei. Jeg vet ikke om det gjør så stor forskjell men ytterveggen vil antakelig holde bedre og lengre hvis du får på plass vindsperre utvendig.
Klikk her for å svare