Hei!
Jeg leser i forumet om mange varianter av kjellere, finner ikke helt min variant så jeg slenger ut et par spørsmål:
Har en nylig drenerert kjeller/sokkeletasje - Konstruksjon innenfra og ut - leca/platon/jackon (isolering opp til marknivå).

I kjelleren skal vi innrede soverom, kjellerstue og bad. Soverom og kjellerstue har vegger både over og under jordnivå. Badet kun under jordnivå. Jeg lurer på hvilke materialer som er egnet med tanke på fukt og annet.

Soverom/Kjellerstue - Stålstender/Isolering + OSB/Gips. Vil isolere i veggene som er over jord - lecablokkene har jo begrenset isoleringsevne.
* Er det greit å bruke OSB?
* Hvordan er det med luftspalte bak isolasjonen?
* Går det også å bruke trestendere?

Bad - Pusse veggene før flislegging.
* Må man pusse eller kan man sette flisene direkte på lecaen?
* Hvordan er det med fuktsperre i kjelleren?
* Er det dumt å heller sette opp stendere her for å kunne trekke skjult strøm og vannledninger?

Kjellerveggene er pusset utvendig, men ikke malt ennå. Når det kommer vann på veggen fra f.eks. slagregn, blir det med en gang fuktig gjennom lecaveggene, er det fordi de ikke er malt ennå, eller blir det ikke noe bedre med maling?

Hilsener,
Mattias

Milkshaken
Hei. Det der var mye om fukt hit og dit...:)
Nåvel.. Du har jo isolert grunnmuren utenfra, BRA...
Ingenting organisk på innsiden.... Altså OSB.... To ting som du kan gjøre med gode resultater, enten mure opp en tynn vegg med leca, og gjerne fylle med leca i spalten som du lager bak....
Så pusse fint, med f.eks., gipsmørtel.... Så kan du gjøre hva du vil med veggen, male tapetsere eller hva du vil,,, men ingenting ORGANISK....

2. Pusse direkte på innveggen med gpsmørtel.... så les ovenfor....

Baderommet kan du med fordel bruke stålstendere og så den nye glassfiber-gipsen.... (Husker ikke navnet) Altså, om du legger opp for strøm, så forsterk samtidig for alt du vil montere på veggen, typisk, servant, skap, håndkletørker. etc. etc....
Forsterk med stålplate... finnes i en mengde ulike dimensjoner.... Så er det bare å bruke selvborende skruer direkte i, uten å bore eller plugge.....

Dette var noen tips. Finnes sikkert de som vil skrive noen til...:)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.