Hei alle husbyggere!
Jeg er ny i forumet og har et spørsmål som jeg ikke helt vet hvor hører hjemme, så jeg stiller det i denne avdelingen. (Moderatorene får gjerne flytte det til riktig avdeling hvis det har skjedd en feil).
Mitt spørsmål er som følger:
Jeg bor i en 2-roms leilighet på bakkeplan som har et vertikalt avløpssjakt som løper fra tak til gulv i stuen min. Sjaktet er kvadratisk og er bygget inn i veggen mellom stuen og toalettet (se vedlagt bilde) og inneholder hele husets vertikale avløpsstamme.
Dog virker dette sjaktet å være skikkelig dårlig isolert for jeg hører ganske kraftige spylelyder hver gang noen over meg skyller ned eller går på toalettet. Og det er ganske ofte...
Når jeg banker på sjaktets vegger gir det en kraftig ekko fra de tynne gipsplatene. Det ser ikke ut til å være noen isolasjon mellom røret og veggen, og det virker helt klart som selve røret ikke er særlig godt isolert, hvis det i det hele tatt er det.
Det jeg lurer på er om det finnes noen bestemmelser rundt lydisolering av innvendige avløpsrør eller om det i det hele tatt gjøres.
Til saken hører det også at leiligheten er nybygget og jeg har fortsatt garantien hos PEAB som bygget leiligheten. Er dette noe som dekkes av denne garantien?
Veldig takknemlig for svar!