3.022 lest ·
8 svar
3k lest
8 svar
Isolasjon i gulvbjelkelag og legging av tregulv
Jeg har gjort en tilbygging til hytta med en grunn av lecablokker og krypkjeller. Gulvbjelkelaget består av bjelker 220 mm. Hvor mye isolasjon bør man legge inn? Skal man legge en fuktbarriere, hvor? Hadde opprinnelig tenkt meg linisolasjon men prisen er avskrekkende 
Så det selvbærende spontede tregulvet. Instruksjoner gis om å legge det i 20 graders romtemperatur. Da blir det et problem å legge det i det enda uisolerte rommet under vinterhalvåret! Holder det ikke å lagre tregulvet i et oppvarmet rom rett før legging. Da vil gulvet få den fuktighetskvoten som fremover vil oppstå i det ferdige rommet. Gulvet skal for øvrig skrus.
Takk på forhånd for tips!
Eric
Så det selvbærende spontede tregulvet. Instruksjoner gis om å legge det i 20 graders romtemperatur. Da blir det et problem å legge det i det enda uisolerte rommet under vinterhalvåret! Holder det ikke å lagre tregulvet i et oppvarmet rom rett før legging. Da vil gulvet få den fuktighetskvoten som fremover vil oppstå i det ferdige rommet. Gulvet skal for øvrig skrus.
Takk på forhånd for tips!
Eric
Hei, uansett hva slags isolasjon du har, så skal bjelkelaget være fullisolert, det går utmerket med cellulose, finnes som plater og løsull, eller lage en gammeldags trossbotn og isolere med spon, veldig prisverdig tror jeg. Har ikke noe sikkert svar på gulvet, men tror at hvis det er et nedtørket gulv som er plastpakket, bør det funke å ha det en stund i et varmt rom. Er det et vanlig gulv fra et kaldlager må det nok ligge ganske lenge, før la man inn gulvet i rommet som vanlig uten å spikre det, etter ca 1 år ble det tatt fra hverandre, slått sammen og spikret, gjøres nok ikke nå lenger.
Det ser ut til å være svært delte meninger om plast i gulv. Det viktigste er at du får det helt vindtett dog.
Jeg ville fylt med stein eller glassullsisolasjon så det blir varmt om føttene.
Spontant føles det dumt å ha treverket i et annet rom. Selv om selve plankene har rett temperatur så vil jo de bjelkene du skrur i ha feil temperatur, så risikoen for at de beveger seg litt finnes jo alltid.
Jeg ville fylt med stein eller glassullsisolasjon så det blir varmt om føttene.
Spontant føles det dumt å ha treverket i et annet rom. Selv om selve plankene har rett temperatur så vil jo de bjelkene du skrur i ha feil temperatur, så risikoen for at de beveger seg litt finnes jo alltid.
peternicklas
Utestengt
· halland
· 4 463 innlegg
peternicklas
Utestengt
- halland
- 4.463 innlegg
Ville nok råde deg til å legge virket i rommet som det skal ligge i. Du må vel kunne kjøre på varme med f.eks. en byggvifte. Vet heller ikke hvor bra det er å legge et varmt gulv i et kaldt rom. Anser det for å være som laget for problemer.
Takk for alle svar! Cellulosisolasjon hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt.
At også lektene beveger seg hadde jeg heller ikke tenkt på. Nok ikke lett å forutsi gulvbevegelser. At det blir sprekker periodevis har jeg ikke noe problem med. Bare det ikke buler. Derfor kanskje man skal unngå et for tørt gulv ved legging....
At også lektene beveger seg hadde jeg heller ikke tenkt på. Nok ikke lett å forutsi gulvbevegelser. At det blir sprekker periodevis har jeg ikke noe problem med. Bare det ikke buler. Derfor kanskje man skal unngå et for tørt gulv ved legging....
Virke beveger seg jo mest vinkelrett mot fiberretningen, så jeg ville ikke vært så redd for å legge det på bjelker som ikke er supertørre. Det kan muligens handle om at gulvet kan synke noen millimeter når bjelkene tørker. Jeg ville forsøkt å holde gulvet så tørt som mulig før legging, om det nå allerede er tørt. Altså ikke la det ligge noe lengre tid i et uisolert rom. Det finnes dog en risiko med å legge et virkelig tørt gulv i et fuktig rom, da det kan svelle så mye at det kryper ut av skruehodene. En ordentlig svellerand under gulvlistene er meget viktig, siden det ellers kan presse ut veggene...
Hei igjen, nå når det har kommet en hel del bra synspunkter, tenkte jeg å belyse en til. Vet ikke om det er vanlig forekommende, men vi legger alltid et mellomlegg på gulvbjelken, tror en del gulvprodusenter har noe slikt, det fungerer med for eksempel remser av lumpapp, jeg tror det er for å eliminere gulvknirk.
Jo lumppapp brukte vi også da vi la et kilsaget gulv i vinter. Helt knirkefritt ble det likevel ikke, men det gjør ikke så mye. Gjetter at helt stille er vanskelig med brede planker som buer seg. Har også merket at det knirker litt mer ved en planke som var vridd og vrien som vi måtte kjempe på plass. Ikke så rart vel.
Det kan også være verdt å tenke på at det er ganske stor forskjell i fuktighet inne på sommeren og vinteren. For den som virkelig vil minimere risikoen for at gulvet tørker fra hverandre bør la det ligge inne et par måneder om vinteren og legge det når det er som tørrest i si februar. La det være ekspansjonsmuligheter bare...
Det kan også være verdt å tenke på at det er ganske stor forskjell i fuktighet inne på sommeren og vinteren. For den som virkelig vil minimere risikoen for at gulvet tørker fra hverandre bør la det ligge inne et par måneder om vinteren og legge det når det er som tørrest i si februar. La det være ekspansjonsmuligheter bare...
Tja, hele problematikken rundt et tregulv må ligge i at når det legges så skal det ha gjennomsnittsverdien for treets fuktighetsnivå når det først ligger på plass. Hva dette er kan man jo bare gjette seg til. Gulvet kommer til å ligge i en hytte, som periodisk vil ha varierende innetemperatur avhengig av når det brukes. Når jeg studerer mine tregulv i mitt permanente hus ser jeg at tregulvet i mitt uisolerte uterom sveller om vinteren og krymper om sommeren. Tregulvet i stuen oppfører seg motsatt, naturlig da huset varmes opp om vinteren. Jeg gjør nok nå slik at jeg legger gulvet neste sommer, gir en skikkelig svellemulighet mot veggene, og krysser fingrene.....
Klikk her for å svare