Hei,
Skal starte renovering av et kjellerrom som skal bli soverom. Da kommer man unektelig inn på hvordan man skal bygge og hvilke metoder som skal brukes. Jeg var i kontakt med en bygningsingeniør som sa at man bruker stålstendere med isolasjon i, deretter plast, OSB og gips. Viktig at man har en luftspalte mellom kjellerveggen og den nye veggen. Gulvet er tenkt å være parkett med flytende løsning (platonmatte med oppbrett etcetera).
Nå har jeg snakket med andre aktører som mener at det er bedre å i stedet kle ytterveggene med lettbetongblokker (typ Siporex eller Ytong) og eventuelt bruke stålstendere med celleplast, osb og gips på de indre veggene (varme vegger). Hvordan ser dere på saken? Når det gjelder det flytende "platongulvet" så virker det som de fleste synes dette er en god løsning. Dette med bygging i kjeller er en jungel.
Kjellerveggen er uisolert på utsiden (platonmatte og ikke isodrän). Selve dreneringen er dog bra og veggene er tørre. Har aldri hatt problemer med fukt i kjelleren.
Hvordan ville dere ha gjort det?
Takk på forhånd.