Jeg skal legge gulvsporplater i taket på en garasje som er 4m i bredden og ca 7m langt. Dette skal gjøres delvis for å isolere og delvis for å få et ekstra lagringsområde. I dag går der 120x45mm bjelker langs med garasjen med ca 60cc mellomrom.
Min tanke er å forsterke konstruksjonen med 3 underliggende IPE-bjelker med ca 1,75m mellom hverandre og som skal hvile på 90x90 limtrebjelker som festes ytterst på sidene (altså 4 meter mellom støttene, samme bredde som garasjen selvfølgelig).
Uansett, nå til selve spørsmålet. Jeg sjekket litt på forskjellige IPE-bjelker her http://www.montano.se/category.html/ipe-balk og de finnes selvfølgelig i forskjellige størrelser. Min magefølelse sier meg at jeg klarer meg med de minste (IPE 80) men vil høre hva dere som er erfarne har å si om det. Trykket ovenfra kommer ikke til å være veldig stort, men jeg antar at man skal regne med 1-1,5 tonn for sikkerhets skyld. Målet er å kunne gå der oppe og lagre ting uten å være bekymret.
Reglene i taket virker som jeg forstår ikke å ha noen mulighet i det hele tatt til å bære noe mer enn selve taket, eller?
Da blir 3 stk IPE 80 for hele bjelkelaget ikke mye å stole på...
Mener du de eksisterende 120x45mm reglene? 3 av de 5 har jeg ettermontert og satt inn selv, fra starten var det bare 2 stk med 120cc mellomrom og de er egentlig den nedre delen av selve takkonstruksjonen. Disse IPE bærebjelkene skal ikke bære selve taket, taket er jo allerede der. De skal derimot bære den nye "ovenpå" med det trykket som oppstår fra vekten av gulvsponplater og eventuell last (det skal tross alt være et lagringsutrymme)
Ok,
Om vi regner med 100kg/m2 for last og egenvekt (boliger beregnes med 200kg + egenvekt) og at vi godkjenner 1cm nedbøyning på bjelkene (normen er lengden /400) får vi følgende tilfelle:
Hver bjelke belastes med 1/5 av den totale lasten (tre bjelker og to vegger bærer).
Den totale lasten blir: 2800kg (4x7x100) som da blir 560kg per opplag.
Formelen for fritt opplagt bjelke med jevnt utbredt last gir at du trenger en bjelke med bøyningsmotstandsmoment I = 218cm4
Velg derfor en IPE 120 som har I = 318cm4
(IPE 80 har kun 80cm4 i bøyningsmotstandsmoment og da ville dekket bare tåle en belastning på 37kg/m2 uten å bøye ned mer enn normen)
Ok,
Om vi regner med 100kg/m2 for last og egenvekt (boliger beregnes med 200kg + egenvekt) og at vi godkjenner 1cm nedbøyning på bjelkene (normen er lengden /400) får vi følgende tilfelle:
Hver bjelke belastes med 1/5 av den totale lasten (tre bjelker og to vegger bærer).
Den totale lasten blir: 2800kg (4x7x100) hvilket da blir 560kg per opplag.
Formelen for fritt opplagt bjelke med jevnt fordelt last gir at du trenger en bjelke med bøyningsmotstand I = 218cm4
Velg derfor en IPE 120 som har I = 318cm4
(IPE 80 har kun 80cm4 i bøyningsmotstand og da ville bjelkelaget bare tåle en belastning på 37kg/m2 uten å bøye mer enn normen)
Akkurat den typen av svar som jeg var ute etter Tusen takk for beregningen og hjelpen med dette!
Vær så god.
Kan du leve med noe mer enn 1cm nedbøyning så kan du også bruke IPE100 og fortsatt sove godt, i den type lokale er det ikke noe man irriterer seg over. Holdfastheten i en IPE100 er lett tilstrekkelig, men det skjer som sagt på bekostning av nedbøyningen som blir noe mer enn normen tillater.
Værsågod.
Kan du leve med noe mer enn 1 cm nedbøyning så kan du også bruke IPE100 og fortsatt sove godt, i den typen lokale er det ingenting man bryr seg om. Holdfastheten i en IPE100 rekker lett til, men det skjer som sagt på bekostning av nedbøyningen som blir noe mer enn normen tillater.
Jeg forstår, man vil jo at det skal være ordentlig og at det skal holde, det er derfor jeg stilte spørsmålet i første omgang. At det så bøyer litt mer enn normen spiller derimot kanskje ikke så stor rolle da jeg sjelden vil være der oppe. Tror ikke gulvet vil oppleves som "svaiete" selv med IPE100, eller?
Når det gjelder sidene så antar jeg at det rekker med stående 90x90 limtrebjelker som IPE-bjelken hviler på. Hva er dine synspunkter på den biten?
Knapt svaiende, men en litt "vibrerende" følelse kan oppstå om man står og stamper på en lang stålbjelke, personlig hadde jeg valgt den typen bjelke som jeg lettest kunne få tak i.
90x90 limtre for å ta opp ca 300kg høres veldig trygt ut så lenge det er normal takhøyde. Skulle det være veldig mange meter i takhøyde så bør stolpene forankres i veggen for å motvirke knekk.
Knapt ustabilt, men litt "vibrerende" følelse kan oppstå om man står og tramper på en lang stålbjelke; personlig ville jeg valgt den typen bjelke som jeg enklest kunne få tak i.
90x90 limtre for å ta opp ca 300kg høres veldig trygt ut så lenge det er normal takhøyde. Skulle det være veldig mange meter i takhøyde, bør stolpene forankres i veggen for å motvirke knekk.
Ok, det høres bra ut! Takhøyden er "normal" dvs 2400 mm. Ett siste spørsmål bare...
Kunne man bruke 2 stk sammen skrudde 120x45 vanlige lekter (slik at det blir 120x90) som støtte i stedet for 90x90 limtre? Jeg spør fordi veggene allerede består av 120 mm lekter, og hvis dette fungerer, kan man bruke en eksisterende 120 mm vegglekt + å skru til en ved siden av, og deretter legge IPE-bjelken på det (man må kappe til den eksisterende 120 mm bjelken øverst for å passe til IPE-bjelken)
Igjen, min magefølelse sier at dette også ville fungere, men jeg tok feil forrige gang med IPE80 Hva tror du?
Det er en ganske liten last vi snakker om for søylene. Jeg tror at en 95x45 skrudd fast i veggen klarer belastningen uten problemer. Så to stk 120x45 er både belte og bukseseler.
Ok, hva bra. Igjen, man vil at det skal holde og være korrekt dimensjonert, men man skal samtidig ikke overdrive altfor mye heller. "Vanlige" 120x45 trelekt er mye billigere enn limtre, så da kjører jeg på det i stedet.
Må løfte opp spørsmålet igjen litt... Har nemlig noen bekjent som påstår at limtre kan erstatte IPE bjelke i styrke og man ble litt nysgjerrig på å høre om hvilken størrelse man må opp i limtrebjelke for at det skal tilsvare IPE120 henholdsvis IPE100?
Dette kan være et alternativ også OM nå påstanden er korrekt.
Selvfølgelig kan limtre være et alternativ, jeg mangler dog kunnskapen til å regne ut/dimensjonere limtredragere, det eneste jeg kan si sikkert er at den blir større enn tilsvarende IPE.
Jeg tror det finnes beregningshjelpemidler online hos f.eks. moelven, jeg har dog ingen erfaring med det da jeg er maskiningeniør og foretrekker å bruke stål i mine bygg