Hei,
Jeg skal installere veggventil TL98F over vinduet på soverommet i andre etasje i en 1,5-plans Eurohus fra 1980. En ventilasjonsekspert anbefalte å bore hull over vinduet for å få best luftstrøm. Jeg har allerede installert en ventil i det ene soverommet, og skal nå installere en lik i det tilstøtende soverommet på samme måte. Da jeg boret hullet 108 cm i diameter, kom jeg gjennom en bjelke. Hullet ble laget midt over vinduet. Nå er spørsmålet mitt om det var dumt, eller om det er risikofritt? Jeg tenkte at det ikke kan hvile så mye vekt på bjelken hvis det er et vindu under, men jeg er langt fra en byggekspert, så spørsmålet er om hullet påvirker bæreevnen? Er det noen som vet mer? Takk.
Jeg skal installere veggventil TL98F over vinduet på soverommet i andre etasje i en 1,5-plans Eurohus fra 1980. En ventilasjonsekspert anbefalte å bore hull over vinduet for å få best luftstrøm. Jeg har allerede installert en ventil i det ene soverommet, og skal nå installere en lik i det tilstøtende soverommet på samme måte. Da jeg boret hullet 108 cm i diameter, kom jeg gjennom en bjelke. Hullet ble laget midt over vinduet. Nå er spørsmålet mitt om det var dumt, eller om det er risikofritt? Jeg tenkte at det ikke kan hvile så mye vekt på bjelken hvis det er et vindu under, men jeg er langt fra en byggekspert, så spørsmålet er om hullet påvirker bæreevnen? Er det noen som vet mer? Takk.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 innlegg
Bjelken sitter jo der av en grunn og er ikke dimensjonert for å ha et stort hull i seg. Sannsynligvis skjer ingenting. I verste fall blir det vanskelig å åpne vinduet som må ta over belastningen. På overetasjen kan tilluftsventilen bli en avtrekksventil fordi lufttrykket er høyere der (varm luft stiger). Ikke minst hvis man har selvtrekksventilasjon. Også vindretning påvirker. På lesiden av huset dannes det undertrykk.
Sist redigert:
Takk for svar. Jeg opplever at luften står stille i andre etasje, så etter anbefaling skal jeg sette inn en ventil i hvert rom. Jeg har også nylig installert Pax baderomsvifte som går hele tiden. Jeg mente da et 108 mm hull som du sikkert forsto. Jeg tok tre bilder av hvordan det ser ut hvorav en ventil er ferdig installert og en skal installeres. Vinduet under ventilen er ikke åpningsbart, så det blir ikke noe problem, men det finnes dør ved siden av. Jeg skal sette i en ventil i det andre rommet nå som i prinsippet er identisk. Det hadde jo vært penest å plassere den i lignende høyde og plass, men om jeg forstår deg rett så hadde du anbefalt å plassere den under bjelken og kanskje ved siden av vinduet istedenfor? Det høres ut som du er godt innforstått med dette, så jeg setter pris på dine svar. Takk igjen.
Klikk her for å svare