Jeg vil sette inn en liten støpejernsovn i garasjen min. Det er en trebygning, og jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre med skorsteinen: Hva skal jeg bygge skorsteinen av? Kan jeg føre den ut gjennom sideveggen? Hvordan gjør jeg ved gjennomføringen?

Det er ikke tillatt å ha en peis i et rom som klassifiseres som garasje, så hvis det er slik at du må levere byggemelding til kommunen, kan det bli problemer.

Oida, hvordan vet man om man trenger å levere byggemelding? Høres usannsynlig ut... Det er en garasje fra 1960 i et område uten detaljplan eller hva det kalles. Frittstående garasje ved siden av hus på "landet"

Jeg er ganske overbevist om at du trenger en byggemelding for en ny peis inkl. skorstein.

Skaff en luftvarmepumpe i stedet vet du, i garasje har man jo mye brannfarlige væsker og annet upassende vanligvis, og det hører man jo selv at en ovn der kan jo ikke være en sånn bra idé.

Men det kan jo veldig godt være at garasjen er mer som et ekstra rom eller hobbyrom uten en masse farlige væsker og lignende.

En melding kreves.
Spør først feieren om han godkjenner peis i garasjen.

Takk for svarene, jeg tenkte ikke på det som annet enn en liten ovn med røykrør ut gjennom veggen. Lvp ville vært bra, men jeg håper å bygge om garasjen snart, ovnen står allerede lagret i garasjen og ved er tilgjengelig.

Man får ikke ha ildsted i garasje nettopp på grunn av brannfarlige væsker mm. Det skal i så fall være i et separat rom - brannklassifisert med dobbeltgips el lignende - og sluse med to dører imellom.
Jeg har spurt.

Ok, da legger jeg ned.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.