Hei! Holder på med å renovere i peisestuen i kjelleren. Tanken er å sette opp en installasjonsvegg som jeg kan trekke rør og sette kontakter i. Har tegnet litt i paint på hvordan jeg tenker, og lurer på om dette kan være en god måte? Tenkte først å sette isolasjon mellom stenderne med ventilert sokkel og taklist, men så tenkte jeg at det kanskje blir for tett og besparelsen ubetydelig så jeg dropper det tror jeg?!

Der veggen skal stå, var det tidligere en trevegg. Da var det tjærepapp mellom stenderen (45x45) og den murede veggen. Så isolasjon (30mm) og på det satt det panel. Altså ingen ventilasjon eller lignende. Dog ingen mugg eller fukt, men litt kalkutfellinger.

Veggen er ca 750cm lang og 220cm høy.

Diagram av en kjellerinstallasjonsvegg med 21 mm fasadebord, 45x45 mm stenderverk, luftspalte, nivågulv og støpt betonggulv.

Hei Kalle i Liköping!
Som den gamle veggen din var utført, med isolerende papp (syll- eller unerlagspapp) mellom tre og mur samt diffusjonsåpen innover mot kjelleren fungerer det alltid. Det du har tegnet opp fungerer sikkert også så lenge det ikke er diffusjonstett mot rommet. Luftspalter mellom panelbordene har ingen større betydning. Nytten av isolasjon i installasjonsveggen avhenger av hvilket materiale som finnes i ytterveggen.

Sen er vel steinull eller celleplast å foretrekke som isolasjon foran glassull i slike konstruksjoner.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Sen er vel steinull eller celleplast å foretrekke som isolasjon framfor glassull i slike konstruksjoner.
Absolutt.

J justusandersson skrev:
Hei Kalle i Liköping!
Som din gamle vegg var utført, med isolerende papp (syll- eller underlagspapp) mellom tre og mur samt diffusjonsåpent innover i kjelleren fungerer det alltid. Det du har tegnet opp fungerer sikkert også så lenge det ikke er diffusjonstett mot rommet. Luftspalter mellom panelbreddene har ingen større betydning. Nytten av isolasjon i installasjonsveggen avhenger av hvilket materiale som finnes i ytterveggen.
Hei! Okei så du er ikke overrasket over at det ikke har blitt fukt eller muggangrep i den gamle veggen. Kan også legge til at isolasjonen var steinull. Jeg trodde det var viktig at luften skulle kunne sirkulere bak veggen for å få med seg den fuktige luften ut fra grunnmuren. Kjellerveggen er bygget av 20 cm betonghulstein.

Så det ville fungere om jeg presset inn celleplast mellom stenderne?

Ja, det vil det gjøre.

Nei, jeg er ikke overrasket. Så er det ingen ulempe at luften kan sirkulere. Betonghullstein har ca fire ganger så høy varmeledningsevne som mineralull, så den muren tilsvarer 50 mm mineralull. Komforten blir ikke merkbart bedre av at du dobler isoleringsevnen, men har du mulighet så er det ingen ulempe.

J justusandersson skrev:
Nei, jeg er ikke overrasket. Det er heller ingen ulempe at luften kan sirkulere. Betonghullstein har ca fire ganger så høy varmeledningsevne som mineralull, så den muren tilsvarer 50 mm mineralull. Komforten blir ikke merkbart bedre av at du dobler isoleringsevnen, men har du mulighet så er det ingen ulempe.
ok, men jeg kunne få en bredere regel på plass om jeg ikke trenger å ha luft mellom den murede kjellerveggen og den som skal regel opp. Da blir det kjellervegg syllpapp trestender 95x45 steinullsisolasjon 95mm fasadepanel tett spikret. Men skal det være avstandsstykker mellom de liggende stenderne ved gulv og tak?

Nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre det når det ser ut til å være flere måter å løse det på.

Tre må skilles fra betong og lignende materialer ved hjelp av syllpapp eller tilsvarende, uavhengig av hvor det er. Du har ingen nytte av så lite ekstra isolasjon.

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.