7.861 lest ·
16 svar
8k lest
16 svar
Installasjon av kassett i eksisterende peis
Side 1 av 2
Jeg holder på og bygger om min peis for å installere en kassett og jeg lurer på om jeg virkelig trenger Silca brannmursplate da peisen allerede er brannsikker og av rent murverk? Jeg har ikke noe brennbart materiale der så å si.
Jeg ville vært takknemlig for alle råd jeg kan få.
Jeg ville vært takknemlig for alle råd jeg kan få.
Allvitende
· Västra götaland
· 10 933 innlegg
Nei, det trenger du sannsynligvis ikke..
Har du sjekket om pipen din tåler en moderne kassett?
Har du sjekket om pipen din tåler en moderne kassett?
For at du skal få begynne å bruke ovnen (sluttbeskjed) må en besiktigelsesrapport fra feier sendes inn til kommunen, så jeg anbefaler at du kontakter en allerede nå og rådfører deg om hvordan du skal gå videre. Det ville være kjedelig om du brukte tid på noe som ikke blir godkjent. Du skal også gjøre en melding til kommunen for "installasjon av ildsted".
Fant denne artikkelen på forumet, den kan kanskje være til hjelp.
https://www.byggahus.se/varme/spisinsats-insatskamin-eller-spiskassett-kopa-installera
https://www.byggahus.se/varme/spisinsats-insatskamin-eller-spiskassett-kopa-installera
Sist redigert:
jeg kommer ikke installere den selv, men det kommer et firma til å gjøre. Jeg forbereder ved å bygge om ildstedet slik at kassetten passer inn. Pipa er inspisert og godkjent, og ifølge firmaet som skal installere kassetten, så skal pipen tåle kassetten.Dan_Johansson skrev:
takk! Det kommer jeg til å gjøre siden det ikke vil være jeg som installerer selve kassetten, men det vil gjøres av firmaet jeg har bestilt kassetten fra (eldabutiken).M MetteKson skrev:For at du skal få begynne å bruke ovnen (sluttbeskjed) må inspeksjonsattest fra feier sendes inn til kommunen, så jeg anbefaler at du kontakter en allerede nå og rådfører deg om hvordan du skal gå videre. Det ville være synd om du la ned arbeid på noe som ikke blir godkjent. Du skal også gjøre en melding til kommunen for "installasjon av ildsted".
[lenke]
Men regnes det som TS ønsker å gjøre som en så stor endring av den eksisterende ildstedet at det virkelig kreves en byggemelding? Å renovere en ildsted eller bytte en eksisterende peisovn mot en tilsvarende krever ifølge Boverket ikke en byggemelding. Kan ikke en kassett anses som en renovering av eksisterende ildsted?M MetteKson skrev:For at du skal få begynne å bruke peisen (sluttbesked) må inspeksjonsrapport fra feier sendes inn til kommunen, så jeg anbefaler at du kontakter en allerede nå og rådfører deg om hvordan du skal gå videre. Det ville vært synd om du la ned arbeid på noe som ikke blir godkjent. Du skal også gjøre en melding til kommunen for "installasjon av ildsted".
[lenke]
kommunen jeg bor i krever en byggemelding når man installerer eller bytter ut et ildsted, og til byggemeldingen vil kommunen også ha en kontrollplan som deretter fylles ut under arbeidets gang.Jiji skrev:
Men regnes det som TS ønsker å gjøre som en så stor endring av den eksisterende ildstedet at det virkelig krever en byggemelding? Å renovere et ildsted eller bytte en eksisterende ovn med en tilsvarende krever ifølge Boverket ikke en byggemelding. Kan ikke en kassett anses som en renovering av eksisterende ildsted?
Alle kommuner har sine regelverk rundt slike endringer/installasjoner av ildsted.
Hmm, det er jo mulig at disse endringene kan sees som større enn renovering, alternativt bytte til tilsvarende eldstad men jeg begynner å lure på om kommuner finner på egne regler.
Jeg må sjekke med kommunen jeg selv jobber i.
Boverkets veiledning er, for meg, veldig tydelig.
Jeg må sjekke med kommunen jeg selv jobber i.
Boverkets veiledning er, for meg, veldig tydelig.
Jiji skrev:
Har sjekket opp dette faktisk og det står ganske bra på boverkets hjemmeside om hva som gjelder osv
https://www.boverket.se/sv/byggande...valtning/andrade-krav-for-kaminer-och-pannor/
For å svare på mitt eget spørsmål. Nettopp kassett i åpen peis er angitt som vesentlig endring av ildsted. BFS 2017:4 VÆS 3.
Da antar jeg at det skyldes at en kassett i en åpen peis endrer effekten? Altså kunne påvirke skorsteinen eller konstruksjonen av skorstein?
Da antar jeg at det skyldes at en kassett i en åpen peis endrer effekten? Altså kunne påvirke skorsteinen eller konstruksjonen av skorstein?