Hei,
Det er slik at jeg har et hus med kjeller og i kjelleren var det innervegger satt opp i et rom.
Det jeg da hadde tenkt å gjøre var å bare ta ned den tapeten som da var satt opp og sette opp en ny, så jeg begynte å ta ned den gamle tapeten, og mens jeg holdt på med det så begynte jeg å kjenne en dårlig lukt.
Det endte med at jeg måtte begynne å rive innerveggene og fant da en fuktskade som viste seg å skyldes dårlig drenering på utsiden av huset. Oppdaget også at de innervegger som var satt opp var gjort på feil måte.
Dels hadde man brukt seg av trestendere, isolert mellom yttervegg og innervegg der isolasjonen lå tett mot begge veggene og således hadde isolasjonen sugd til seg fukt og holdt den tilbake.
Veggene hadde man bygget med spon- hhv. gipsplater (Riktig/Feil?).
Nå vil jeg bygge opp veggene igjen, hvordan gjøre det?
Huset er siden 1 år tilbake dreneret med podrän, og det jeg er på det klare med er at jeg skal bruke stålstendere.
Men så da?
Tør man sette noen isolering mellom veggene igjen, eller skal man kjøre uten?
Hva skal man bruke for materiale for å bygge veggene av?
Hei ..
Nå som du har dreneringen rundt huset på plass, er jo det store problemet borte..
Så nå kan du bruke spikerslag og plater igjen og isolasjon.
Som du ser på min skisse så har du din eksisterende vegg i kjelleren ..
En liten luftspalte skader ikke, så kommer treverket fra veggen.
Her kan du sette 5 mm plastdistanser.
Så kan du følge skissen ..
Og sett også 5 mm plastføtter på stolpene så treverket kommer fra gulvet..
Et forslag..
vennligst
Eti..
Takk for ditt forslag....i mine ører høres det ut som et godt forslag .
Bare en fundering....er det ingen risiko for at man kan få fukt som blir værende i isolasjonen mellom platene?
Jo, akkurat.....plate stendere tenkte jeg bruke meg av....men resten av løsningen syntes jeg virket være bra, dog med min fundering om det finnes risiko for at jeg bygger inn fukt i isoleringen mellom platene...
Finnes mange bra tråder om akkurat dette. Ventilerte gulvsokler, platonmatte under gulvet etc. Men var det en innervegg eller er det mot en yttervegg så å si?
Beste er å ikke isolere overhodet mot ytterveggen i kjelleren, men gjøre isoleringen fra utsiden. Som sagt, søk i tråder. Finnes masse om akkurat dette.
Beste er å ikke isolere overhodet mot ytterveggen i kjelleren, men gjøre isoleringen fra utsiden. Som sagt, søk i tråder. Finnes masse om akkurat dette
Helt riktig, kjellervegger skal isoleres utenfra. Aldri fra innsiden, det gir problemer. Om ikke nå, så senere. Dreneringen vil ikke alltid fungere perfekt.
Det er mot 2 yttervegger og mot 2 innervegger......nei jeg har fundert lenge nå på om man skal isolere eller ei. Var helt sikker på at ikke isolere siden alle jeg snakket med sa at det var feil å isolere. Men så kom jeg tilfeldigvis over en episode av arga snickaren der de isolerte akkurat et kjellerrom, og det fikk meg til å begynne å tenke. Isoleringen har jeg jo fra utsiden da jeg har drenert om med podrän.....Men fortsatt vil jeg være sikker på at det blir tilstrekkelig varmt da det kan bli soverom av det i fremtiden.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.