Hei alle sammen.
Jeg må bygge en innervegg og nå trenger jeg litt hjelp.
Hvilket materiale er best å bruke. Vil ha det så lydisolert som mulig. Stenderverket i veggen? Isolasjon?
Så mange råd som mulig.
takk...
Jeg må bygge en innervegg og nå trenger jeg litt hjelp.
Hvilket materiale er best å bruke. Vil ha det så lydisolert som mulig. Stenderverket i veggen? Isolasjon?
Så mange råd som mulig.
takk...
Regelen for god lydisolering er: jo tyngre vegg, desto bedre lydisolering. Lette vegger, som regelvegger, er dårligst.
Det finnes også to slags lyd å ta hensyn til. Dels luftlyd (som setter luften i svingning), dels strukturlyd (som forplanter seg gjennom bygningsdelene). Luftlyd er lettere å komme til rette med. Men f.eks. en basstromme på gulvet frembringer både luftlyd og strukturlyd. For å slippe å høre 'trommeslageren' i arbeid må du altså isolere for begge typene.
Du nevner ingenting om hvor veggen skal være (hus, leilighet, borettslag) og hva du skal lydisolere mot?
Det finnes også to slags lyd å ta hensyn til. Dels luftlyd (som setter luften i svingning), dels strukturlyd (som forplanter seg gjennom bygningsdelene). Luftlyd er lettere å komme til rette med. Men f.eks. en basstromme på gulvet frembringer både luftlyd og strukturlyd. For å slippe å høre 'trommeslageren' i arbeid må du altså isolere for begge typene.
Du nevner ingenting om hvor veggen skal være (hus, leilighet, borettslag) og hva du skal lydisolere mot?
Men du skrev at vanlig stendervegg er dårligst, hva skal jeg ha i stedet da. Eksempel på materialer?
yjs skrev:
I dette tilfellet har du ikke mye å velge mellom siden du antakeligvis ikke vil bruke btg. Da må du i stedet bygge veggen så den blir lydisolerende, og det kan du gjøre på to måter (hopp over den lenken du fikk av Norell).
Den ene måten (den beste) er å bygge med tunge plater (MDF, OBS eller spon, minst 16 mm tykke) på forskjellige stendere. Dvs. du setter opp en vegg som er dobbel. Mellom disse isolerer du med mineralull og stopper også mineralull mellom stenderne. Til stamme kan du bruke 45x45 stendere cc 400 eller enda bedre 45x70 cc 600. Platene er stive nok til å klare planheten med disse dimensjonene. Stammen bør settes med 40 mm mellomrom. Veggen blir maksimalt 16+45+40+45+16=162 mm hvis du velger 45x45 stendere, ellers 212 mm ved 45x70 stendere. Syllen bør du sette på en bit nålefiltsmatte eller annet avvibrerende underlag. Det er også passende å bruke det i tak og mot tilknyttede vegger. Da klarer du både luft- og støylyd på en god måte. Det er heller ingen ulempe hvis du velger metallstendere i stedet for tre.
Den andre måten (dårligere med tanke på støylyd) er å bygge en stamme på felles syll av 45x145 der 45x45 eller 45x70 stenderne plasseres vekselvis mot den ene eller andre siden slik at en mineralullmatte kan føres i sikksakk mellom dem. Også her med tunge plater p.b.s. (Total veggtykkelse 16+145+16=177 mm.)
Ved at syllen/bunnsvillen, tak- og veggstenderne i det sistnevnte tilfellet blir felles, hindres ikke støylydvibrasjoner i å overføres fra den ene til den andre siden, som i det første tilfellet, der veggene kan vibrere uavhengig av hverandre uten at vibrasjonene overføres til den andre siden via syll, tak- og veggtilkobling. Den blir også noe dårligere med tanke på luftlyd siden mellomrommet ikke blir helt fylt med mineralull.
Lydmessig så kommer skriking barn brøler vel rundt 90 dB om de har veldig moro eller er ganske forbannet, og da har man rent teoretisk 54 dB igjen...en samtale 70dB oppleves mer enn dobbelt så sterkt. Deretter er det hopping og slikt, og det fins det ingen vegg i verden som demper om man taler flanktransmisjoner da disse ikke berører veggen som sådan. Bortsett fra at veggen indirekte øker den totale vekten på bjelkelaget og derfor kan svinge mer. (Men det er langsøkt)
Skal man tale best og dårligst så er det aller beste å ha 2 lags konstruksjon med ulike vekter type gips luftrom murstein/betong men det er overkill så det skriker om det. For øvrig er det byggmesteren sa en dobbel konstruksjon av gips det mest kostnadseffektive. Koster deg i materiale ca 400 kr/ kvadrat et sted. Tar man enkel regelkonstruksjon lander man på 350 typisk. Dog så er en dobbelkonstruksjon betydelig tykkere og skal den være som mest effektiv skal gulvet mellom delene i veggen sages opp og likedan med tak osv. Klart overkill igjen, men en presisering.
Skulle jeg være deg ville jeg laget en enkel 70 regelstamme av tre eller metall med akustikkskinne i gulv, tak og mot vegger. Så dobbelt gips og 45 mm isolasjon. Knallbra. Vil du kunne skru opp ting enkelt kan man enten bytte ut et lag mot osb, kryssfiner eller hva man nå vil ha med det resultatet at veggen blir noe dårligere fra et lydisoleringssynspunkt. Eller så slenger man inn samme materiale mellom reglene... Men men alle måter er riktige untatt de feilaktige.
Bruk akustikk skinne i bunnen med gummi for å redusere flanktransmisjon om man vil, men det er klart overkill.
Lydmessig så kommer skriking barn brøler vel rundt 90 dB om de har veldig moro eller er ganske forbannet, og da har man rent teoretisk 54 dB igjen...en samtale 70dB oppleves mer enn dobbelt så sterkt. Deretter er det hopping og slikt, og det fins det ingen vegg i verden som demper om man taler flanktransmisjoner da disse ikke berører veggen som sådan. Bortsett fra at veggen indirekte øker den totale vekten på bjelkelaget og derfor kan svinge mer. (Men det er langsøkt)
Skal man tale best og dårligst så er det aller beste å ha 2 lags konstruksjon med ulike vekter type gips luftrom murstein/betong men det er overkill så det skriker om det. For øvrig er det byggmesteren sa en dobbel konstruksjon av gips det mest kostnadseffektive. Koster deg i materiale ca 400 kr/ kvadrat et sted. Tar man enkel regelkonstruksjon lander man på 350 typisk. Dog så er en dobbelkonstruksjon betydelig tykkere og skal den være som mest effektiv skal gulvet mellom delene i veggen sages opp og likedan med tak osv. Klart overkill igjen, men en presisering.
Skulle jeg være deg ville jeg laget en enkel 70 regelstamme av tre eller metall med akustikkskinne i gulv, tak og mot vegger. Så dobbelt gips og 45 mm isolasjon. Knallbra. Vil du kunne skru opp ting enkelt kan man enten bytte ut et lag mot osb, kryssfiner eller hva man nå vil ha med det resultatet at veggen blir noe dårligere fra et lydisoleringssynspunkt. Eller så slenger man inn samme materiale mellom reglene... Men men alle måter er riktige untatt de feilaktige.
Klikk her for å svare