Vi holder på med en tilbygging av vårt 50-tallshus og skal lage en åpning mellom det eksisterende huset og tilbygget.

Huset er bygd i tegl med tegl både på innsiden og utsiden med luftspalte imellom.

Min tanke er å felle inn bjelken og så lage åpningen under, men jeg er redd for at det blir setninger når jeg åpner opp for bjelken. Har noen gjort noe lignende? Hva gjør man for å minimere risikoen?

Hullet blir ca 3,5m. Jeg har arkitekt og konstruktør som har regnet på bjelken.

Mattias
 
  • Byggeplass med teglvegg, bjelker i tre i taket og tomme betongblokker. Utsikt mot et annet hus. Verktøy og materialer ligger spredt.
Åsa Lund
Bedre å felle inn to U-bjelker i veggen, en fra hver side og en av gangen. Burde konstruktøren allerede ha tipset deg om synes jeg?
 
  • Liker
justusandersson
  • Laddar…
Du har altså en helstensmur pluss. Kanskje 11/4-steinen. Murtykkelsen eksklusive puss er da ca 12+6+12=30 cm. Å velge en HEA 160 virker ikke særlig veloverveid. Bedre med to bjelker som matcher stenenes dybde.
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.