Visse über-feiere kan være besværlige når det gjelder ikke "type-godkjente" innsatser. Dette til tross for at de er EU-godkjente. 
De vil vel vise sin makt.
Sjekk med din lokale feier over en kaffe, så kanskje han gonar til seg. :-/
De vil vel vise sin makt.
Sjekk med din lokale feier over en kaffe, så kanskje han gonar til seg. :-/
CE-merkede eller hva?? Det lover jo ikke for at de er testet i henhold til de reglene som gjelder (Direktoratet for byggkvalitet), derimot finnes det en ny europeisk merking som viser hvor mye temperatur en skorstein skal tåle til en viss ildsted mm, men den merkingen har knapt kommet i gang og trolig ikke da på noen "billige" polske innsats.Immobil skrev:
Eller så at du og hele din familie ikke brenner inne for at du har valgt en ildsted som gir 450 grader når din skorstein bare tåler 350.......Immobil skrev:
hmm..
Min kommune (huddinge) krever en byggemelding ved installasjon. De godkjenner kun typegodkjente.. Feieren ville også se at jeg hadde en byggemelding..
Godkjent grejjern er noen miljø greie blant annet...
Det enkleste er kanskje å ringe feieren og sjekke.. han vet jo..
Min kommune (huddinge) krever en byggemelding ved installasjon. De godkjenner kun typegodkjente.. Feieren ville også se at jeg hadde en byggemelding..
Godkjent grejjern er noen miljø greie blant annet...
Det enkleste er kanskje å ringe feieren og sjekke.. han vet jo..
Jo fordi det ikke blandes like mye "kald" luft i bålet/røykgassene som kjøler røykgassene før de når skorsteinen, en innsats med luker tar jo inn anslagsvis 5-10% mengden luft ved fyring pluss at godset som i beste fall er støpejern magasinerer mye varme.
En innsats (forutsatt at det finnes luker som man kan stenge) fører til mye høyere røykgasstemperatur enn en åpen peis. Derfor synes jeg det er litt synd å skylde på en "über-feier som vil vise sin makt" og som det er lett å kritisere når det finnes litt mer bak dette. Det er jo tross alt veldig varmt i røykanalen og det føles unødvendig at hus skal måtte brenne ned og mennesker brenne inne fordi man ignorerer risikoen med varmen som kan spre seg fra ildsted eller skorstein.
En innsats (forutsatt at det finnes luker som man kan stenge) fører til mye høyere røykgasstemperatur enn en åpen peis. Derfor synes jeg det er litt synd å skylde på en "über-feier som vil vise sin makt" og som det er lett å kritisere når det finnes litt mer bak dette. Det er jo tross alt veldig varmt i røykanalen og det føles unødvendig at hus skal måtte brenne ned og mennesker brenne inne fordi man ignorerer risikoen med varmen som kan spre seg fra ildsted eller skorstein.
Klikk her for å svare