Hei,
Nylig kjøpt hus bygget på begynnelsen av 60-tallet med innredet kjeller som består av gjesterom, kjellerstue, sauna, vaskerom osv., totalt ca 90m3. Har begynt å måle fuktigheten der nede som pendler mellom 50-70% (opptil topper på 75 i et av rommene lengst inne hvor ingen oppholder seg). Er det et bra nivå under varme sommerdager? Trenger jeg å skape bedre ventilasjon i kjelleren? For øyeblikket finnes det ingen egentlig ventilasjonsløsning annet enn at det finnes store veggventiler mellom enkelte rom. Ingen mekaniske avtrekksventiler så vidt jeg kan se, noen få tilluft. Å fyre i peisen i kjellerstuen senker fuktigheten drastisk med cirka 20% i hele kjelleren. Det lukter absolutt ingenting der nede - ikke engang kjellerlukt - men pussen der gulvet møter veggen har sluppet enkelte steder. Men det gjør det kanskje normalt i et 65 år gammelt hus?
Trenger jeg å ventilere bedre? Hvis ja, hva er den beste løsningen?
Mvh
Nylig kjøpt hus bygget på begynnelsen av 60-tallet med innredet kjeller som består av gjesterom, kjellerstue, sauna, vaskerom osv., totalt ca 90m3. Har begynt å måle fuktigheten der nede som pendler mellom 50-70% (opptil topper på 75 i et av rommene lengst inne hvor ingen oppholder seg). Er det et bra nivå under varme sommerdager? Trenger jeg å skape bedre ventilasjon i kjelleren? For øyeblikket finnes det ingen egentlig ventilasjonsløsning annet enn at det finnes store veggventiler mellom enkelte rom. Ingen mekaniske avtrekksventiler så vidt jeg kan se, noen få tilluft. Å fyre i peisen i kjellerstuen senker fuktigheten drastisk med cirka 20% i hele kjelleren. Det lukter absolutt ingenting der nede - ikke engang kjellerlukt - men pussen der gulvet møter veggen har sluppet enkelte steder. Men det gjør det kanskje normalt i et 65 år gammelt hus?
Trenger jeg å ventilere bedre? Hvis ja, hva er den beste løsningen?
Mvh
75 % luftfuktighet er ikke veldig mye på denne årstiden, vi er nemlig i begynnelsen av rötmåneden.
Hva slags varmesystem er det i huset?
Minimum "PAX"-vifter på bad, toalett, vaskerom.
På sikt (om noen år) vurderer jeg FTX-system.
Akkurat nå har vi mellom 65-77 % luftfuktighet i vår kjeller, vi har FTX-system som dekker hele huset.
Luftfuktigheten ute har de siste ukene ligget nærmere 100 % i minst halvparten av tiden.
Minimum "PAX"-vifter på bad, toalett, vaskerom.
Akkurat nå har vi mellom 65-77 % luftfuktighet i vår kjeller, vi har FTX-system som dekker hele huset.
Luftfuktigheten ute har de siste ukene ligget nærmere 100 % i minst halvparten av tiden.
Vi har en fjernvarmepanne - vannbårne elementer oppe og vannbåren gulvvarme i kjelleren. Element i vaskerommet. Kan man bare sette inn en mekanisk liten avtrekksventil i vaskerommet og et par tilluft rundt i kjelleren? Typ en sånn her:Demmpa skrev:
75% luftfuktighet er ikke kjempehøyt denne årstiden, vi er nemlig inne i begynnelsen av råtnemåneden.
Minimum "PAX"-vifter i bad, wc, vaskerom.
Vi har akkurat nå mellom 65-77% luftfuktighet i vår kjeller, vi har FTX-system som dekker hele huset.
Luftfuktigheten ute har de siste ukene vært nærmere 100% i minst halve tiden.
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...LfhLm4o9sIkPKooAaosQYLInpJuQyDlxoCEsgQAvD_BwE
Tillegg: åpning for avtrekk finnes allerede i vaskerommet. Kan man bare sette inn noe som aktivt trekker ut luften i det allerede eksisterende hullet?
Klikk her for å svare