Jeg har et 1,5 planshus fra 30-tallet. Det er forhøyet veggliv så ytterveggen går opp en meter på øverste plan og deretter skråtak. Det er i dag skikkelige knevegger på begge sider. Jeg skal nå totalrenovere loftet og rive ut alt (alt innvendig veggmateriale, alt i taket helt opp til yttertaket/råsponten). Tanken er bl.a. å kunne få litt mer gulvflate og bruke de gamle kneveggene til smarte løsninger som innebygde garderober/fotenden på barnas senger osv. Jeg kommer til å isolere med noe annet enn steinull/glassull, det blir ekofiber eller Vital eller lignende og ingen plast. Nå til mitt spørsmål. Luftspalte i taket osv forstår jeg, men hvordan gjør man med ytterveggene der det tidligere var knevegger. Jeg skal isolere disse veggene (ca 1m høye) men skal jeg sette isoleringen direkte mot innsiden av ytterveggen, eller skal jeg spare en luftspalte (typ en miniknevegg på 5 cm) før jeg lektar opp en ny innvendig vegg som isoleres? Luftspalte føles riktig, og i så fall hadde jeg tenkt å forbinde luftspalten i veggen opp til luftspalten i taket.

Tyresö
Helt riktig tenkt! Luftspalte også i veggen. Har du åpent ut ved takfoten der takspalte og veggspalte møtes, da følger du skoleboka som du skal. Mellom veggspalte og veggisolering kan du bruke asfaboard - svarte siden ut. Det finnes sikkert noen her på forumet som er mer innsatt og vet alternativer til asfaboard.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.