Vi har en avtale om MONTERING AV SAMTLIGE I LEVERANSEN INNGÅENDE KOMPONENTER altså et hus som skal monteres og bygges ferdig. Alt står der lossing av bil samt kran for oppføring, vegger, vinduer, tak osv. Men siden det ikke står at det kreves stillaser for å bygge hus så må vi betale 20 000 ekstra for stillaser og montering av disse! Er ikke det rart? Selv mener jeg at om man påtar seg et arbeid så skal man vel ha verktøyene for å utføre det eller tar jeg feil? OPPKLAR MEG vær så snill!
Man MÅ ikke ha stillas for å bygge et hus. Det er mer behagelig og det går raskere, ja, men man kan klare det uansett. Men man kan fikse det med hjelp av stiger.
Så hvis snekkerne for sin bekvemmelighet og sikkerhet velger å bruke stillas i stedet, er det deres problem, ikke ditt.
Så hvis snekkerne for sin bekvemmelighet og sikkerhet velger å bruke stillas i stedet, er det deres problem, ikke ditt.
Om det er et firma så får de ikke stå på stiger og jobber (foruten elektrikere og målarstiger) uten stiger er til for å gå opp og ned.
Hei
Helt enig med andersmc. Det kan knapt komme som en overraskelse for entreprenøren at han trenger stillas for å utføre sitt arbeid. Har dere skrevet kontrakt med ABS05 gjelder følgende (Tror at konsumenttjenesteloven sier det samme)
6. Omfanget av kontraktarbeidene, prisen eller grunnlaget for hvordan prisen bestemmes, tidspunkt for betaling og tidspunkt for kontraktarbeidenes avslutning bestemmes av kontraktdokumentene. Nødvendig materiale inngår i kontraktarbeidene, om ikke annet anses avtalt.
51 § Ved småhusentreprise gjelder hva forbrukeren hevder er avtalt om
1. arbeidets omfang
2. prisen eller grunnlaget for hvordan prisen bestemmes
3. tidspunkt for betaling
4. tidspunkt for arbeidets avslutning, om ikke annet fremgår av en skriftlig avtale eller av omstendighetene for øvrig.
Har ikke annet blitt sagt må man rimeligvis anta at prisen for leie av stillaser og annet materiale som er nødvendig for å fullføre arbeidene inngår.
Helt enig med andersmc. Det kan knapt komme som en overraskelse for entreprenøren at han trenger stillas for å utføre sitt arbeid. Har dere skrevet kontrakt med ABS05 gjelder følgende (Tror at konsumenttjenesteloven sier det samme)
6. Omfanget av kontraktarbeidene, prisen eller grunnlaget for hvordan prisen bestemmes, tidspunkt for betaling og tidspunkt for kontraktarbeidenes avslutning bestemmes av kontraktdokumentene. Nødvendig materiale inngår i kontraktarbeidene, om ikke annet anses avtalt.
51 § Ved småhusentreprise gjelder hva forbrukeren hevder er avtalt om
1. arbeidets omfang
2. prisen eller grunnlaget for hvordan prisen bestemmes
3. tidspunkt for betaling
4. tidspunkt for arbeidets avslutning, om ikke annet fremgår av en skriftlig avtale eller av omstendighetene for øvrig.
Har ikke annet blitt sagt må man rimeligvis anta at prisen for leie av stillaser og annet materiale som er nødvendig for å fullføre arbeidene inngår.
En annen ting som virker litt merkelig: 20000 høres veldig mye ut. Har de kjøpt stillasene eller leid dem? Om det er et firma som pleier å reise hus så må de vel rimeligvis ha bygningsstillaser selv. De kan neppe leie dem for hver eneste bygge.de skal gjennomføre.
Takk for informasjonen, nå føles det som jeg har litt mer kjøtt på beina når jeg skal bestride dette. Vi kjøpte NF, og plutselig ble byggeentreprenaden byttet ut til et annet firma. Da sier selgeren til oss at det kan bli dyrere fordi det nå kreves at sert. personell setter opp stillasene. Greit, det er vel ok! Så sier den nye snekkeren til oss at han bare har halvparten av stillasene som kreves til bygget, men disse stillasene får vi låne gratis!! Resterende stillaser må han leie, og da skal vi betale 16 000 for leie av stillaser i 2 måneder, i tillegg til 5500 eks. moms for montering av stillasene. (Han monterer) Jeg tar det opp med selgeren og spør om det er slik at stillasene ikke pleier å inngå i et NF hus, og det forsikrer han meg om at det pleier å gjøre, og han forstår ingenting! Så jeg har bare bedt ham løse det nå! Jeg har ikke tenkt å betale for disse "verktøyene". Vi har ABS05.
To måneder! Det blir merkeligere og merkeligere. Ut fra din beskrivelse hørtes det ut som om det var et modulhus du hadde kjøpt. Det trengs ikke stillas i to måneder. Ikke engang om det var et rent løsvirkeshus tar det så lang tid å reise det og legge på taket. Det virker mer og mer som om dette er en greie de driver med. For det er jo gode penger, å ta ut 20000 ekstra bare sånn.
Klikk her for å svare