vectrex skrev:
Noen som vet hvor mye råspont, papp, strø og bærelekt + mønepanne bygger oppå dette? Høyde fra utsiden av bakken til mønet er nå på tegningen 2931,7mm. Jeg har altså 68mm igjen å bygge på. Føles ikke som det er nok, men hvor ekstremt nøye må man være med takhøyden. Det er jo ingen eksakt vitenskap å bestemme gjennomsnittlig bakkenivå. Og hvem kommer til å kontrollmåle?
Har du lyst til å måle en gang hvor mye det bygget i ditt tilfelle over takbjelkene på mønebalken? Ville være veldig satt pris på. :)

Jeg er lei meg, men en slik måling er alt annet enn trivielt. Nockpannorna er skrudd fast, så det er ikke lett å få målt på en enkel måte!

Jeg hadde visst ingenting bedre å gjøre, så jeg redigerte et konstruksjonseksempel fra Træguiden og endret takhellingen til 17 grader. Når jeg måler i dwg-filen er rupanelet 23mm, lekter 25+25mm, taksteinene er sikkert en standardgreie de har tegnet inn. Fra overkant takbjelker til overkant mønestein er det 217 mm!
Diagram over takkonstruasjon med endret takvinkel på 17 grader, viser råspont, strø- og bærelekt, og høyden på 217 mm fra takbjelker til nockpanne.

J Jonas_80 skrev:
Takker, da går jeg for 2,80 til du sier annet. Er du mørkeredd du også? ;-)
Min bod er nesten 5 meter. Ingen kommer og måler

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.