Jeg holder på med å planlegge og tegne en bod jeg tenkte å bygge nå i høst. Jeg har bestemt meg for et saltak uten underramme og dermed kreves det en mønebjelke. Mønebjelken vil bli limtre 66x315mm, den vil være frittbærende 480cm og dessuten et tungt tak (betongtakstein) så derfor kreves såpass kraftig dimensjon.
Uansett, jeg har begynt å tenke på hvordan man skal gjøre innfestingen av selve takbjelkene mot mønebjelken. Forutsatt at takbjelkene er festet godt i veggen så føles det som at de ikke kan komme nedover. Derfor synes jeg at det burde være nok å feste dem med en vinkeljern på hver side?
Alternativet er jo bjelkesko eller en limskrudde oppleggsregel, men da må jeg vel lage et hakk i takbjelkene slik at anleggsflaten blir plan?
Hva tror dere? Legger ved et bilde fra tegningen jeg holder på med, har merket ut det jeg mener om det ikke kom frem av teksten.
Har akkurat bygget noe lignende. Et uterom 6x4,5 m med mønebjelke istedenfor takstoler. Får nærmere 3,5 m innvendig i mønet, og det gir en herlig romfølelse.
Jeg gjorde som ditt andre alternativ, dvs. limskruve på en bærelekt type 45x70 mot siden på mønebjelken og skjære ut takbjelkene for å passe denne profilen. I tillegg satte jeg 90x90 mm vinkeljern med både ankarskruer og franske skruer i. Til slutt ligger det klassisk rupanel på alt (ja jeg vet, sammen er dette sannsynligvis fullstendig overkill, men nå vet jeg at det sitter godt).
Den største fordelen med bærelekten er jo at du kan legge bjelkene på plass og klare monteringen med én person. Betydelig mer knotete med "bare" vinkeljern.
Jeg har lignende friggebod. Mine indre takbjelker ligger oppå limtrebjelken. De ytterste ligger utenpå enden av limtrebjelken og ser mer ut som takstoler. De indre takbjelkene er utskåret slik at de hviler plant på mønebjelken. Ingen understøttelsesbjelker.
Jeg har lignende utehus. Mine indre takbjelker ligger oppå limtredrageren. De ytterste ligger utenpå enden av limtredrageren og ser mer ut som takstoler. De indre takbjelkene er utskjært slik at de hviler plant på mønebjelken. Ingen oppleggslister.
Jeg har rupanel, papp og betongtakstein på.
Jo så kan man jo gjøre, men da synes jeg man mister litt av poenget med mønebjelke. Nemlig den innvendige takhøyden.
Jeg vurderer å bruke bjelkesko i stedet for oppleggsliste. Burde jo fungere minst like bra? Grunnen til det er at jeg vil ha undersiden av limtredrageren synlig og gå med innertakspanel hele veien mot limtredrageren.
En grunn jeg hadde var muligheten til å isolere over mønebjelken for å unngå kuldebro. Kommer du til å isolere?
Takbjelken synes kanskje mer i mitt tilfelle, men takhøyden blir vel ingen stor forskjell avhengig av hvordan man gjør med isolasjon og kuldebroer? Mine takbjelker når takspissen høyere opp sammenlignet med bildet, alt annet likt.
Hvilken metode man velger vil også påvirke takvinkelen som bør være minst 14 grader hvis man skal ha betongtakstein. Jo høyere opp du kan få spissene på takbjelkene, desto høyere kan du gjøre veggene med bibeholdt takvinkel, noe som betyr høyere takhøyde langs sideveggene.
En grunn til at jeg hadde, var muligheten til å isolere over mønebjelken for å unngå kuldebro. Skal du isolere?
Ja, jeg har tenkt å isolere, det vil jeg trolig ikke gjøre direkte, men jeg forbereder for det.
Takbjelken kanskje synes mer i mitt tilfelle, men takhøyden blir vel ingen større forskjell avhengig av hvordan man gjør med isolasjon og kuldebroer? Mine takåser når takspissen høyere opp sammenlignet med bildet, alt annet likt.
Du har riktignok rett på en måte, men jeg føler vel at man ikke riktig kan utnytte takhøyden i midten om mønebjelken stikker ned 315mm (i mitt tilfelle) rett i midten. Vanskelig å vite hvordan det føles/blir uten å se det i virkeligheten.
Hvilken metode man velger vil også påvirke takvinkelen som bør være minst 14 grader om man skal ha betongpanner. Jo høyere opp du kan få spissene på takbjelkene desto høyere kan du gjøre veggene med bibeholdt takvinkel, noe som betyr høyere takhøyde langs sideveggene.
Ja, det har du rett i. Tidligere tegning hadde en takvinkel på 19,9 grader og et innermål på 210cm ved ytterveggene og 249cm opp til bunnen av mønebjelken. Jeg har nå valgt en slags mellomvei mellom å legge bjelkene oppå (som du) og å feste dem helt mot siden (min tidligere design og også norrbottenstorpets løsning). Jeg tenker nå at takbjelkene får stikke opp med akkurat halve tykkelsen oppå mønebjelken. På den måten kommer ikke mønebjelken altfor lavt inne i boden men jeg får også litt* rom til å isolere oppå mønebjelken (*87mm). Målen blir nå 220cm ved ytterveggene og 240cm opp til undersiden av mønebjelken, takvinkelen blir nå 17,0 grader. Se bildet.
Noen som vet hvor mye råspont, papp, strø og bærelekt + mønepanne bygger oppå dette? Høyden fra utsiden mark til mønet er nå på tegningen 2931,7 mm. Jeg har således 68 mm igjen å bygge på. Føles ikke som det rekker helt, men hvor ekstremt nøye må man være med takhøyden. Det er jo ingen eksakt vitenskap å bestemme middelmarknivået. Og hvem kommer til å kontrollmåle?
68 mm kommer ikke til å være nok. Bare bærelektene bygger 50 mm og mønepannens nedre kanter hviler i prinsippet på takpannene så de må også regnes med. Jeg tror knapt at engang 15-20 cm er nok der mønepannens topp slutter sammenlignet med spissene på takbjelkene.
Noen som vet hvor mye råspont, papp, strø og bærelekter + mønekappe bygger oppå dette? Høyde fra utsiden av bakken til mønetaket er nå på tegningen 2931,7mm. Jeg har således 68mm igjen å bygge på. Føles ikke som det er nok, men hvor ekstremt nøyaktig må man være med takhøyden. Det er jo ingen eksakt vitenskap å bestemme middelmarknivået. Og hvem kommer til å kontrollmåle?
Hei vectrex,
jeg bygger en bod med samme innfesting mot mønebjelken som deg. Tenkte å felle inn fra takkonstruksjonen (45x170) så jeg kan sette inn en 45 mm isolasjonsbit over mønebjelken og ha ca 30 mm luftspalte. Har planlagt en takvinkel på 16 grader, og betongtakstein.
- Hvilken høyde konstaterer du at råspont, papp, strø og bærelekter + mønekappe bygde for deg?
Er nysgjerrig siden jeg ønsker å lande akkurat under 3 meter, men har vanskelig for å anslå hvor jeg burde legge høyden for mønebjelken for å oppnå dette.
Hei vectrex, jeg bygger en friggebod med samme innfesting mot mønebjelke som du. Tenkte å skjære ut fra takbjelken (45x170) så jeg kan stikke opp en 45 mm isoleringsbit over mønebjelken og ha ca 30 mm luftspalte. Har planlagt en takvinkel på 16 grader, og betongtakstein.
- Hvilken høyde konstaterer du at rupanel, papp, lekter og mønestein bygde for deg?
Er nysgjerrig fordi jeg ønsker å lande akkurat under 3 meter, men har vanskelig for å anslå hvor jeg bør legge høyden for mønebjelken for å oppnå dette.
Vennlige hilsener fra Jonas
Kan dessverre ikke helt svare på det uten å gå ut og måle. Er ikke særlig keen på det akkurat nå. Et rimelig kvalifisert gjett er ca. 20cm. Min bod er litt for høy vet jeg.
Kan dessverre ikke riktig svare på det uten å gå ut og måle. Er ikke særlig sugen på det akkurat nå. En ganske kvalifisert gjetning er ca 20cm. Min bod er en anelse for høy vet jeg.
Takker, da kjører jeg på 2,80 til du sier annet. Er du mørkredd du også? ;-)