Jeg har gått og fundert på hva som er best fremgangsmåte for å montere en krok i en HEA-bjelke. Bjelken er kledd med gipsplater og eventuelt sponplater. Vil gjøre så liten inngripen som mulig. Jeg har vurdert tre alternativer.

1. Bore opp og gjenge hullene i bjelken ved hjelp av gjenge-tapp. Vet ikke om det tåler vekten?

2. Selvborende skruer/bolter.

3. Lage en luke for å komme til å sette mutre på bolten etter at man har boret opp to hull.

Jeg tar takknemlig imot forslag. Jeg tenker å henge opp treningsutstyr/TRX-bånd i kroken, så innfestingen må holde for ca. 100kg.

• En bygning under renovering med synlige trebjelker, en stige som leder til en overetasje, og vinduer som slipper inn naturlig lys.
  • Tak med inklædd balk i et rom, synlig over en døråpning og trapperom.
  • En hånd holder en metallkrok med tre hull og et TRX-merke, for montering i en HEA-bjelke for å henge opp treningsutstyr, muligvis TRX-bånd.
borre og gjenge, det er både enklest og sterkest.

hullene i din løkke ser ut til å kunne være M8? vi går ut fra det som eksempel. en M8 mutter er omtrent 6mm tykk og strammer du den med riktig moment (spiller ingen rolle om man ikke skal bygge veldig ekstreme ting) så holder det for hva din skrue har for fasthet.

normal M8 pleier å holde for cirka 800kg.

så lenge materialet i din bjelke er 6mm eller tykkere (noe det ser ut til å være) så vil altså din krok holde for cirka 1500kg med 2 stk M8 skruer.

så med det sagt tror jeg at den største risikoen for havari er din krok, men noen hundre kilo bør den klare :cool:

Takk! Jeg var selv inne på det. Jeg skal bare dobbeltsjekke om jeg har noen opplysninger om bjelkens dimensjoner.

/Magnus

Hvis du ikke vet hvilke marginer du har belastningsmessig på bjelken, så ville jeg ikke svekke den med hull. Du kanskje kan "grepe" rundt flensene med to J-formede metallbiter som du drar sammen i midten der også kroken sitter?

S Stingray468 skrev:
Om du ikke vet hvilke marginer du har lastemessig på bjelken, så ville jeg ikke svekke den med hull. Du kan kanskje "gripe" rundt flensene med to J-formede metallbiter som du drar sammen i midten hvor også kroken sitter?
Hullet har så liten betydning at det ikke er noe han trenger å bekymre seg for.

Det enkleste er jo å bore et hull og sette en mutter og en skive på hver side.

Klemkobling er også et godt tips.

Sant! Det skal være margin. Konstruktøren tok i litt vel mye ved prosjektering. Tanken var en limtredrager der fra starten. Hva er klemmekobling for noe?

S Stingray468 skrev:
Om du ikke vet hvilke marginer du har lastmessig på bjelken, så ville jeg ikke svekke den med hull. Du kanskje kan ”gripe” rundt flensene med to J-formede metallbiter som du trekker sammen i midten der også kroken sitter?
W witten skrev:
Hullet har så liten betydning at det ikke er noe han trenger å bekymre seg for.

Det enkleste er jo å bore et hull og sette en mutter og en skive på hver side.

Klembinding er også et bra tips.
Å klemme noe rundt bjelken fungerer jo bare om bjelken er synlig som på det første bildet, nå er den jo gjemt bak gips og osb så da må man nok bore og gjenge.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.