Vi har kjøpt et eldre hus i Danmark som vi har begynt å renovere. Allerede i det første rommet gjorde jeg noen mindre hyggelige oppdagelser... Da jeg rev opp det gamle gulvet viste det seg at halve rommet dels var helt uisolert (mindre problem), dessuten var gulvbjelkene bare lagt oppå steiner som er løst stablet på hverandre!
Jeg trenger å lage en helt ny gulvbjelkelag, og i det minste i to vegger trenger jeg å feste en solid bjelke mot teglveggen som jeg kan "henge" bærbjelkene i. Teglveggen føles riktignok stabil, men jeg er litt i tvil om hvordan jeg best kan feste en solid bjelke/balk i veggene uten å ødelegge teglveggen. Jeg har en følelse av at hvis jeg borer for en stor plugg vil jeg knekke steinen når jeg skrur i skruen. På det første bildet er det en trebjelke under teglveggen som delvis kan brukes til innfesting, men på den andre bildens vegg er det bare teglveggen.
Planen deretter er å feste EPS-plater som trossbunn for å dels bedre den kommende isolasjonen, og så vanlig glava mellom bjelkene. Trenger jeg vindsperre? Plast?? Rommet er tørt og fint, skal forsøke å grave ut jorden/sanden så det blir litt jevnere (og håper at det ikke er fjell eller stein).
Den neste rariteten er den andre halvdelen, samme rom, hvor en del var isolert (ca 10-12 cm men plass til totalt 15-16 cm) og den andre delen var betonggulv! Hva i all verden, skjønner ikke hva de har holdt på med, begge gulvdelene er "tak" over kjelleren! Hvorfor betongen?? Jeg kommer til å heve gulvet 3-4 cm (har bare en dør som er lett å heve om nødvendig), og kan da legge i det minste noen cm isolasjon, kanskje 4-5 cm, som EPS på betongen, men mye effekt vil det nok ikke ha! Det blir gulvvarme og et Kährs parkettgulv. Hvis jeg legger rammen på betonggulvet med 5 cm og gulvspon 22 eller 28 mm oppå, hvor tett må jeg ha rammen? Hva legger jeg under rammen, så de ikke kommer i direktekontakt med betongen? Og kan jeg legge noe folie eller lignende som gjør at gulvvarmen rettes oppover og ikke bare forsvinner ned i betongen.
Så det siste spørsmålet (beklager for langt innlegg). Veggene har vel heller ingen isolasjon tror jeg. Mulig det finnes noe mellom den ytre og indre teglveggen, men jeg tviler. Også her vurderer jeg å kle på veggen for 5 eller 10 cm EPS (jeg tenker EPS fordi det har litt høyere K-verdi). Hva tror dere om det???
Takk for alle tips og svar ;-)
Ps. Danmark er hyggelig... men de har ikke samme tankegang som oss øvrige nordboere når det gjelder bygging.
Å ut fra et bilde anbefale innfesting i tegl er vanskelig for ikke å si umulig dessverre. Kvaliteten på teglstein varierer uendelig mye, og det finnes nok en grunn til at de ikke har festet bjelkelaget i teglveggen men stabilisert den nedenfra. Men hvis du vil feste noe i teglveggen, bør du teste først, og alternativene er vel dels ankerlim og f.eks. gjengestang, fordelen er at den ikke ekspanderer men fester i steinens alle hulrom. Så kan du også bruke fasadeplugger for tegl og lettbetong eller alternativt ekspander, men da må du være sikker på at ekspanderen er beregnet for tegl og ikke betong.