B Baeckman skrev:
Takk. Har ikke orket å fjerne panelet og sjekke innenfor ennå. Kommer nok til å gjøre det i helgen hvis tiden tillater det. Har kun sjekket ved å skru noen lange skruer i panelskjøtene, dvs der det sitter spiker. Dro en 100 skrue som gikk hele veien inn. Men jeg skal absolutt ta en titt under. Det er jo litt forutsetningen for det hele.
Hos meg satt det som du ser regler på cc 60, annenhver var festet i takstolene som går ut hele veien, annenhver var bare for å spikre panelet i og var ikke festet i overkant. I disse hadde tidligere eier skrudd fast en stor markise i. Det trakk, men satt egentlig ikke fast i mer enn panelet, ikke rart at markisen hang ned masse...

Hei igjen, sorry for lite tilbakemelding.

Nå har jeg fjernet en panelplate slik at jeg kan kikke inn bak. Kan bare fjerne en pga innfesting av midlertidige bjelker samt tidsmangel. Her kommer noen bilder.

Fjernede panelen samt midlertidig innfesting.
Bilde av en delvis fjernet svart panel som avslører isolasjon bak. En metallbrakett holder en hvit trebjelke på plass mot panelen.

Innefor den svarte panelen. Her ser man at takstolen går helt ut mot panelen. Takstolen er oppbygd av 195x45 både i liggende og 45an.
Målebånd langs en metallforsterket trekonstruksjon for innvendig takkonstruksjon. Viser dimensjoner, trolig for vurdering av hammarband.

Foto tatt under isolering og langs indre takbjelken. Altså horisontalt rett inn fra den fjernede panelen. Jeg får ikke bort isolering akkurat nå siden den ser ut til å være kilt fast med en tynnere regel.
Bilde av et hulrom bak fjernet panel, viser isolasjon som er fastklemt med en regel. Takstolen er delvis synlig, med ulike materialer rundt.

Er det et hammerband man ser på siste bildet og kan man i så fall belaste på det? Takstolen ser jo ut til å hvile på den uansett. Dimensjon på hammerband vet jeg ikke. Ser som sagt bare bildet ovenfor.

Jeg har også tegnet opp i sketchup hvordan det ser ut. Takstolen er oppbygd av 195x45 både den liggende og 45an.
3D-modell av en takkonstruksjon med fjernet panel. Viser bjelker, isolasjon og potensielle festepunkter i en renoveringssituasjon. Tegning av takkonstruksjon med takstoler festet til en vegg, sett i et digitalt 3D-modelleringsprogram.

Som jeg ser det kan man da gjøre på to måter.

Enten slipper jeg inn takbjelken for uterommet til hammerbandet (om det nå er det) og støtter opp med en passende regel mellom takstolene for å få riktig høyde.

Alternativt, så setter jeg en regel på ytterveggen (den markerte i bildet) og skrur den fast ordentlig rett inn i hammerbandet. Da må jeg hakke ut for indre takstoler men kan tilpasse høyden etter ønske. Dette blir nok klart enklest og pent. Som dette bildet omtrent.

En illustrasjon av takstolens innfesting, viser panel og konstruksjon fra siden. Gule og svarte elementer indikerer bjelkenes plassering.

Er dette min vei fremover?

mvh
Baeckman

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.